INZERCE

Parciální trolejbus na zastávce Praha-Palmovka. Foto: Wikimedia Commons (autor: Harold – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0)

Místo nafty elektřina. Do Brandýsa i Neratovic budou z Prahy jezdit parciální trolejbusy

Lidé dojíždějící za prací do Prahy si za několik let zkrátí svou uhlíkovou stopu. Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje totiž chce natáhnout troleje nad silnicí ze Staré Boleslavi do Prahy a taktéž nad silnicí z Kostelce nad Labem do hlavního města. Po dokončení prací budou na obou linkách jezdit parciální trolejbusy.

První zmíněný projekt počítá s výstavbou trolejového vedení na trase autobusové linky 375 z Prahy do Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi. Z celkové délky linky (22 kilometrů) bude trolejové vedení instalováno v délce celkem 16,9 kilometru ve směru z Prahy, respektive 15,3 kilometru ve směru ze Staré Boleslavi do Prahy. Jak dále uvedl oznamovatel v dokumentaci pro řízení o posouzení dopadu stavby na životní prostředí (EIA), realizace záměru se odehraje v letech 2023 až 2025.

Druhý projekt se týká linky 377 vedené od pražské stanice metra Letňany do Kostelce nad Labem, kterou provozuje v rámci integrovaného dopravního systému PID dopravce ČSAD Střední Čechy. V případě hladkého schválení záměru by trasa pro parciální trolejbusy měla být připravena na konci roku 2024.

Jak vyplývá z oznámení, elektrifikace se má týkat také linky 351 na trase z Prahy do Neratovic. „Přepravní směry severovýchodně od hlavního města Prahy byly vybrány s ohledem na možnou návaznost na již připravovanou trolejbusovou infrastrukturu v trase stávající městské autobusové linky č. 140, která je již v současnosti v části pojížděna parciálními trolejbusy linky č. 58,“ uvádí se dále v oznámení.

Plánované trasy parciálních trolejbusů v okolí Prahy. Zdroj: Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje – dokumentace pro řízení EIA

Parciální trolejbusy, s nimiž předkladatel návrhu počítá, kombinují výhody trolejbusu a elektrobusu. Díky instalované nabíjecí troleji ve vybraných úsecích trasy lze elektrifikovat jakkoliv dlouhou autobusovou linku. Vozidlo se totiž nabíjí nejen ze sítě během přestávek na konečné nebo v garáži, ale také pod instalovanou trolejí za jízdy. Parciální trolejbusy jezdí v Praze od října 2017 na lince 58 z Palmovky do Letňan.

Jak se dále uvádí v předloženém oznámení pro řízení EIA, cílem záměru je přispět k dekarbonizaci dopravy a k naplnění mezinárodních klimatických závazků České republiky. Záměr je také v souladu s klimatickým plánem hlavního města Prahy do roku 2030, o němž Ekonomický deník informoval v dubnu.

David Tramba