INZERCE

Vrchlabský miliardář Petr Dědek. Foto HC Dynamo Pardubice

Miliardář Petr Dědek chce stavět haly pro mladoboleslavskou Škodu Auto. Otázka na trestní stíhání ho rozzuřila

V Kosmonosích nedaleko Mladé Boleslavi chce firma vrchlabského miliardáře Petra Dědka rozšířit svůj D+D Park, jenž slouží jako sklad pro zásobování automobilky. Stavební záměr se ovšem nesetkal s příznivou reakcí obyvatel. Petr Dědek byl navíc před časem podle médií obviněn v kauze, v níž má jít o daňové delikty při zadávání reklamy do rozhlasu. A pod drobnohledem detektivů byly i některé z Dědkových firem. Když se na to Ekonomický deník miliardáře zeptal, začal zuřit.

Nové haly by měly vzniknout po levé straně dálnice za areálem automobilky, Mladá Boleslav a Kosmonosy spolu takřka sousedí a okolí dálnice je hojně zastavěno logistickými areály. Nové haly D+D Parku by měly vyrůst na jednom ze zbývajících polí. Stavební záměr vrchlabského podnikatele Petra Dědka, mimo jiné majitele pardubického hokejového Dynama, který patří podle časopisu Forbes mezi 100 nejbohatších Čechů, nesklízí u velké části místních obyvatel chválu. Kosmonoští obyvatelé si totiž delší dobu stěžují, že město obkličují průmyslové haly, přibývá kamionů, které městem projíždí, a ubývá zeleně. Proti Dědkově projektu byla dokonce aktivována i petice. Podepsalo ji necelých 500 petentů, Kosmonosy mají cca 5 tisíc obyvatel.

Nebyl to ale jediný problém projektu.

Deník Sport loni v červnu s odkazem na bývalého šéfa hokejového svazu Tomáše Krále uvedl, že Petra Dědka stíhá policie.

„Je trestně stíhaný pro závažnou trestnou daňovou činnost. Řízení provádí policie v Liberci a hrozí mu až osm let odnětí svobody. Odpřisáhnu vám to na svoje děti. A tuším, že stíhané jsou asi ještě dvě jeho firmy. Proto podle mě odstoupil ze sobotních svazových voleb. Pokud by totiž na nich byl představen jako kandidát na člena výkonného výboru, musel by odpovídat na různé dotazy delegátů. A samozřejmě by se ho někdo mohl zeptat, aby se k tomuto tématu vyjádřil,“ řekl deníku Sport Tomáš Král v souvislosti s volbou prezidenta hokejového svazu.

„Před několika lety si dvě z mých společností objednaly reklamní služby u subjektů, které byly obviněny z rozsáhlého krácení daní. Podezření ze zapojení do podvodného řetězce se tak dotklo i mne jako statutárního orgánu obou společností. Žádného trestného činu jsem se ale nedopustil a v celé věci se cítím se svými společnosti jako poškozený, když jsem za prokazatelně uhrazené prostředky obdržel z části vadně provedené služby. Ve vztahu k finančním orgánům je moje věc vyřešena a z ničeho mě ani nepodezírají.
Mé společnosti vždy hradily své závazky ke státu řádně a včas, a to v řadu desítek miliónů korun ročně. I s ohledem na toto považuji mé obvinění za absurdní a věřím, že po provedeném prověření ze strany policie bude mé stíhání zastaveno. Nesmírně mě ale poškozuje medializace celé věci vyvolaná zvláštními praktikami Tomáše Krále, jenž poskytuje informace z trestního spisu, k němuž nemá mít přístup a sám dokonce určuje hranici trestu. Každopádně mám čistý trestní rejstřík a v každém případě platí presumpce neviny. Vzhledem k probíhajícímu prověřování ze strany policie jsem bohužel vázán povinností mlčenlivosti a mohu se k celé věci vyjádřit bohužel jen takto obecně,“ zareagoval před rokem Petr Dědek na informace deníku Sport, který se odkázal kopii policejního dokumentu z 25. listopadu 2021, z něhož vyplývá, že si hospodářská kriminálka liberecké krajské policie pozvala 16. prosince 2021 k výslechu v té době obviněného Petra Dědka.

Ekonomický deník se proto pokusil zjistit, zda měl Petr Dědek pravdu a jestli bylo stíhání jeho osoby a jeho firem zastaveno, jak predikoval ve svém mediálním vyjádření.

„Na Váš dotaz odpovím jen v obecné rovině. Policie informuje o své činnosti, ale tu nikdy nespojuje s konkrétními jmény. Brání tomu zákonná překážka v podobě ochrany osobních údajů a  také ustanovení §8a trestního řádu, které nám nedovoluje poskytovat veřejnosti informace o osobách, které jsou jakkoliv zúčastněné na trestním řízení. Jsme povinni dbát na to, aby žádné informace neumožnily zjištění totožnosti osoby, proti které se vede trestní řízení, která je osobou poškozenou, zúčastněnou a nebo jen svědkem,“ odpověděla na otázky Ekonomického deníku tisková mluvčí Krajského ředitelství policie Libereckého kraje Ivana Baláková.

Ekonomický deník oslovil i Petra Dědka, jeho odpovědi musel urgovat.

Otázky, které poslal Ekonomický deník Petru Dědkovi. Foto: Jan Hrbáček

Miliardář na otázky, které ho rozpálily doslova do běla, neodpověděl a pohrozil odvetnými kroky, pokud se bude Ekonomický deník tématu věnovat.

„Dobrý den, jsem v zahraničí, nechápu pro koho pracujete, několik otázek? Jako dvě 🤷‍♂️ ještě mě urgujete, dost zvláštní, nemyslíte? I kdybych chtěl odpovědět, tak takové otázky, jak dobře víte, podléhají jak obchodnímu tajemství, tak jakékoli informace k trestním spisům jsou protiprávní, to jistě víte. Navíc vidím, že účelově hledáte špínu. Ohrazuji se a to velmi tvrdě, abyste ve spojení s moji osobou používal spojení , daňové delikty. Jsem bezúhonný s čistým rejstříkem, a nepřeji si, ani nedávám souhlas s jakýmkoli článkem, spojeném s mojí osobou či naší společností. Dávám do kopie mého právního zástupce, který bude v případě potřeby připraven zasáhnout. Jenom připomínám, že pro každého občana v ČR platí vždy presumpce neviny. Věřím, že už nebudete znovu urgovat váš e-mail,“ zareagoval Petr Dědek na zcela legitimní otázky Ekonomického deníku.

Reakce Petra Dědka a další žádost Ekonomického deníku o odpovědi. Petr Dědek již nereagoval. Foto: Jan Hrbáček

Jsme si vědomi společenské odpovědnosti

Protože se Ekonomický deník ani od samotného Petra Dědka nedozvěděl, zda je on a jeho firmy nadále stíhán či bylo stíhání zastaveno, položil několik otázek mladoboleslavskému výrobci automobilů, pro kterého chce Dědkovo impérium stavět sklady u Kosmonos. Každá větší společnost má totiž pro reputační, ale i případná jiná rizika, nastavený compliance program, což je soubor interních zásad a postupů společnosti, které jsou zavedeny především za účelem dodržování zákonů, pravidel, předpisů a etických norem nebo k udržení a posílení dobré pověsti společnosti.

Škoda Auto má pro tyto případy nastaven etický kodex.

„Úspěch našeho podniku rozhodující měrou závisí na tom, že se my všichni, tj. představenstvo, vedoucí a jeden každý zaměstnanec, chováme poctivě, charakterně a eticky správně. To také znamená, že interně a externě podáváme informace a komunikujeme pravdivě, komplexně a včas. Naším společným cílem je převzít odpovědnost za náš podnik a chránit přitom dobrou pověst našich koncernových značek… …Etický kodex nám slouží jako závazný návod v každodenní práci. Doplňují jej interní směrnice a pravidla a pracovní smlouvy. Mimoto samozřejmě dodržujeme národní a mezinárodní zákonné předpisy. To také znamená, že se nepodílíme na aktivitách založených na podvodu, porušování povinností při správě cizího majetku, vydírání, krádeži, zpronevěře nebo jiného vědomě spáchaného trestného činu proti majetku našich zákazníků nebo třetích osob. Nerespektování etického kodexu může vést ke značným škodám, a to nikoli pouze pro náš podnik, nýbrž i pro nás jako zaměstnance, jakož i pro naše obchodní partnery a další zainteresované osoby. Etický kodex je proto závazný pro nás všechny, nezávisle na tom, zda v podniku působíme jako zaměstnanci, vedoucí nebo členové představenstva. Porušení etického kodexu netolerujeme,“ stojí mimo jiné v etickém kodexu automobilky.

Ekonomický deník se proto Škody Auto například zeptal: zda společnost s Dědkem nadále vyjednává o výstavbě nových hal u Kosmonos; zda pro ni není překážkou překážku, že byl či je Petr Dědek a některé jeho společnosti v hledáčku policie; ale i na to, jestli Škoda Auto v případech, kdy uzavírá s někým spolupráci, zjišťuje detaily o jeho minulosti, jestli je či není trestně stíhaný.

„Velice si vážíme Vašeho zájmu o dění ve společnosti Škoda Auto. Nicméně, nebudeme se vyjadřovat ke konkrétním záležitostem obchodních vztahů naší společnosti, jejích obchodních partnerů a obecně třetích osob. Chtěli bychom Vás však ujistit, že Škoda Auto si je vědoma své společenské odpovědnosti, a i z tohoto důvodu nepřetržitě prověřujeme své stávající i potenciální obchodní partnery, abychom mohli v případě potřeby přijmout vhodná opatření,“ zareagovala na otázky Ekonomického deníku GKU – Corporate Communications Škoda Auto Ivana Povolná.

Dědkův plán

Jak už Ekonomický deník zmínil, problém je i s obyvateli Kosmonos, jejichž ne nepodstatná část si nepřeje další urbanizaci zeleně a zvýšenou intenzitu dopravy v malém městě.

Miliardář Petr Dědek má už ale podle dřívějších informací deníku Aktuálně.cz plán, jak chce dostat obyvatele na svou stranu. Nabídl, že zaplatí a vybuduje obchvat kolem Kosmonos, který by kamionovou dopravu dostal pryč z města.

Na obchvat zatím město roky marně čeká, ač radní Pavel Janeček říká, že jej město nutně potřebuje už nyní bez ohledu na to, zdali se vůbec budou nové haly budovat.

„Pokud tam mají být nové haly, tak tam nemohou být bez toho, aby nebyl obchvat. Bez něj je to pro mě nepřijatelná varianta,“ říká Janeček.

„Město by obchvat nikdy samo nezainvestovalo. My ano a do budoucna to Kosmonosům přinese hrozně moc,“ tvrdil v Aktuálně.cz Dědek.

Místní se ale podle deníku obávají, že zatímco postavit haly se zvládne během několika měsíců, na obchvat budou čekat roky a kamiony tak jen zvýší dopravu v centru města. Ačkoliv budou nové haly přímo vedle dálnice, s vjezdem na ni se zatím nepočítá a bez nového obchvatu by tak nákladní auta musela přes město.

„To nepřipadá v úvahu,“ odmítl takový scénář Dědek. „My jsme soukromý investor, nejsme stát. Stát staví pomalu, my stavíme rychle. Kdyby šlo vše podle plánu, za dva roky může stát obchvat i haly. Už to máme odzkoušené, u všech našich areálů jsme vždy stavěli část komunikace,“ řekl dále podnikatel.

Nové haly podle něj navíc nepřinesou ani žádné jiné negativní vlivy, kterých se občané obávají. „Nejsme ti, kteří by nedělali žádnou zeleň, zhoršili dopravu a hluk. Naopak halami se odhluční dálnice, to znamená, že hluk z ní se do města nedostane. Navíc v halách po desáté hodině nebude hluk ani pískání z ještěrek ani kamionů,“ nasliboval Dědek.

„Chápu, že zabírání půdy je někdy složité. Na druhou stranu musíme podpořit firmu, jako je Škoda Auto, která je tahounem HDP. Lidé si zvykli na to, že se mají dobře, a snaží se všechno blokovat. To není konstruktivní jednání. Je potřeba se sdružením občanů hledat náhradní řešení. Sice zaberu nějakou půdu, ale vedle toho vysázím park, udělám zelené střechy a tu hodnotu prostě nahradím. Ale podpořím i průmysl a výrobu, aby lidé měli práci,“ vysvětlil deníku Aktuálně.cz Petr Dědek. 

Jan Hrbáček