Náměstek pražského primátora Pavel Vyhnánek představil předběžný návrh rozpočtu hlavního města na příští rok. Navrhuje v něm zvýšení prostředků na strategické investice, což zahrnuje hlavně velké dopravní stavby, na 11 miliard korun. Navzdory tomu počítá s dalším snížením zadlužení Prahy.
Co se týká pražského rozpočtu, zatím platí legendární fráze „zdroje jsou.“ Příjmy hlavního města vzrostou z letošních 92,6 miliardy korun na odhadovaných 101,5 miliardy. Jak Vyhnánek, který ve vedení města zastupuje sdružení Praha sobě, uvedl při setkání s novináři, rostoucí inflace v tomto ohledu městskému rozpočtu pomáhá. Roste totiž výběr DPH i jiných daní.
Část dodatečných příjmů sice pohltí rostoucí provozní náklady, hlavně v důsledku rostoucích cen energií a paliv (v praxi to znamená i vyšší dotaci pro Pražskou integrovanou dopravu). Navzdory tomu je v rozpočtu vyhrazeno nejméně 11 miliard korun na velké investiční akce. Téměř polovinu z toho Praha vydá na stavbu prvního úseku metra D. Hlavní investice uvádíme v následujícím přehledu.
- výstavba prvního úseku metra D Pankrác – Olbrachtova (náklady 13,7 mld. Kč, z toho 4,9 mld. Kč v roce 2023)
- výstavba Dvoreckého mostu (náklady 1,1 mld. Kč, z toho 660 mil. Kč v roce 2023)
- rekonstrukce a dostavba Průmyslového paláce (náklady 2,2 mld. Kč, z toho 1,35 mld. Kč v roce 2023)
- rekonstrukce Libeňského mostu (náklady 2,2 mld. Kč)
- modernizace a rozšíření Ústřední čistírny odpadních vod na Císařském ostrově (náklady 6 mld. Kč, z toho 350 mil. Kč v roce 2023)
- výstavba tramvajových tratí na Václavském náměstí, ze sídliště Barrandov do Slivence, z Divoké Šárky na Dědinu a z Modřan do Libuše (1,5 mld. Kč)
- příprava výstavby Vltavské filharmonie (558 mil. Kč)
- projektová dokumentace k dostavbě Městského okruhu (236,5 mil. Kč)
Pavel Vyhnánek dodal, že hospodaření Prahy je dlouhodobě přebytkové a že se podařilo srazit výši zadluženosti hlavního města z 31,7 miliardy korun v roce 2015 na současných 12 miliard. Přesto by hlavní město uvítalo finanční spoluúčast státu u největších projektů, kterými jsou dostavba Městského okruhu a budování metra D. V jiných evropských zemích je podíl státu na financování takových staveb v hlavním městě obvyklý.
Co se týká dalších zdrojů, s čerpáním peněz z evropských fondů určených na dopravu v tomto případě nelze počítat. Praha je totiž, co se týká výše HDP na obyvatele, příliš bohatá (aspoň papírově dle propočtů Eurostatu) a na evropské dotace tudíž nedosáhne.
David Tramba