INZERCE

City of London. Centrum Londýna se během příštích pětadvaceti let téměř zbaví automobilové dopravy.

Londýn představil strategii pro čistší vzduch

Strategie pro příštích pětadvacet let má zlepšit kvalitu ovzduší v britské metropoli. Míří především na dopravu a investice do dopravní infrastruktury. Londýn by ji mohl schválit.

Poprvé za posledních téměř tisíc let představila radnice City of London dlouhodobou strategii, která má za cíl zlepšit kvalitu ovzduší v historickém centru britské metropole. Zaměřuje se zejména na dopravu, jež má ulehčit nejen pohyb po londýnské City, ale i pomoci zlepšit životní podmínky tamních obyvatel. Strategie slibuje v příštích pětadvaceti letech investice do dopravní infrastruktury v ulicích centra Londýna.

„Londýnská City je jedinečným místem pro cestování, jak pro turisty, tak pro pracující. Proto je nutné v budoucnu přijmout několik radikálních opatření, aby si centrum Londýna tento svůj status zachovalo,“ uvedl k představené strategii Chris Hayward, šéf úřadu pro plánování dopravy při centrální londýnské radnici.

Prioritou jsou chodci

Materiál vychází z toho, že do vnitřní části Londýna dennodenně za prací dojíždí asi půl milionu zaměstnanců. Vzhledem k tomu, že City of London zabírá rozlohu zhruba pouhé jedné čtvereční míle, pak přesun takového počtu lidí představuje pro londýnské ovzduší velkou zátěž. Radnice si proto na příští čtvrtstoletí stanovila několik priorit, které hodlá postupně naplňovat.

Na prvním místě mají být chodci. Jim se má přizpůsobit plánování dopravní infrastruktury a také bezpečnostní standardy. Zároveň to ale nemá být na úkor jiných způsobů dopravy, které jsou pro centrum města nezbytně nutné. Případné negativní dopady prioritizace pěších mají být minimalizovány. „Devět případů z deseti, u kterých dojde k usmrcení nebo vážnému zranění při dopravných nehodách, jde na vrub kolizí s motorovým vozidlem. Musíme naše ulice udělat bezpečnější,“ řekl Hayward.

Radnice také hodlá pokračovat ve zpoplatnění vjezdu motorových vozidel do centra. Chce tak i nadále ulevit od postávání v kolonách, v nichž automobily vypouštějí do ovzduší prakticky zbytečně vedle skleníkových plynů také celou řadu zdraví škodlivých látek. Do roku 2030 má dojít k poklesu objemu automobilové dopravy v centru Londýna o čtvrtinu, do roku 2044 dokonce o polovinu v porovnání se současným stavem.

Poklesnout má nejen objem automobilové dopravy, ale i počet motorových vozidel v ulicích londýnské City. Jinak řečeno radnice hodlá vytvořit jakousi hierarchii dopravy, v jejímž rámci mají být lidé motivováni používat správný způsob dopravy s ohledem na účel jejich cesty. Vozidla, která nebudou mít v centru Londýna jasný cíl (například zásobování), nebudou tam moci vjet.

Emise v centru Londýna nechceme

Londýnská City se má během příštích pětadvaceti let stát územím zcela bez emisí skleníkových a dalších škodlivých plynů. Pokud by se to podařilo, Londýn by byl prvním takovým místem ve Velké Británii. Výhledově by se k historickému centru měla přidat také východní část Londýna, Barbican a Golden Lane.

S cílem nulových emisí souvisí také zavedení rychlostních limitů v centru Londýna. Když došlo k omezení maximální rychlosti na 20 mil za hodinu, v City došlo k rapidnímu poklesu počtu cyklistů usmrcených nebo vážně zraněných při dopravních nehodách. Celkový počet těchto obětí (včetně chodců a dalších) ovšem výrazně neklesl. Radnice chce proto rychlostní limit snížit o dalších pět mil za hodinu.

Radnice ovšem hodlá také organizovat dopravu, která zásobuje místní obyvatele, obchody, hotely, restaurace nebo kavárny. Do roku 2030 má klesnout objem zásobovacích jízd v ranní špičce až o padesát procent. Má toho být dosaženo skrze časově vymezené úseky, kdy bude možné zboží do zmíněných zařízení zavážet.

„Jakmile bude celá dopravní strategie finalizována, bude možné ji chápat jako dokument, který zajistí, že londýnské centrum zůstane zdravým, dostupným a bezpečným obchodním i kulturním centrem, kde bude nejen skvělé pracovat, ale i žít,“ uzavřel Chirs Hayward.

Strategie totiž zahrnuje i další návrhy, které mají zlepšit dostupnost středu Londýna v závislosti na požadavcích místních i dojíždějících. Konečná verze bude prezentována na konci října. Konzultační proces (tedy jakási obdoba připomínkového řízení) začne v listopadu a ke schválení vedení City of London by měla být předložena na jaře příštího roku.

-zm-