Letiště investuje 2 miliardy do změn na terminálu 2, více parkovacích míst to nepřinese

Čekání u letiště na přílet klientů. Ilustrační foto: archiv redakce

Dvě miliardy korun hodlá v nejbližších letech investoval vedení Letiště Praha do nových parkovacích domů, které vzniknou na místě stávajících venkovních terminálů PB a PA. Investice zahrne i úpravy před Terminálem 2. Nevzniknou však žádná nová parkovací místa. Ta se dají očekávat nejdříve v roce 2026.

Nové parkovací domy místo otevřených parkovacích ploch poblíž Terminálu 2 plánuje v následujících letech vybudovat vedení Letiště Praha. Vzniknout by měl také nový terminál pro veřejnou (zatím jen autobusovou dopravu). „Na Letišti Praha by v budoucnu měly proběhnout rozsáhlé stavební úpravy, které výrazně změní jeho podobu. Celková přeměna dopravního řešení v okolí terminálů, dostavba Terminálu 2 a realizace nových objektů a přilehlých veřejných prostranství bude znamenat jednu z největších investic do nové infrastruktury za posledních více než deset let,” řekl již v březnu Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. Podle něj bude součástí nových parkovacích domů, které mají především zvýšit komfort parkování na letišti, v přízemí umístěný terminál veřejné a charterové autobusové dopravy.  Podle Řehoře budou nové budovy z větší části nahrazovat stávající parkovací kapacity a vzniknou v místech současného parkoviště PB Economy a parkovacího domu PA Smart, které budou zrušeny. „Nové budovy parkovacích domů naplňují dlouhodobý záměr zastavovacího plánu Letiště Praha. Věřím, že přispějí k modernizaci parkovacích služeb a zároveň zvýší komfort a bezpečnost cestujících,“ dodal Řehoř.

Podle údajů z Letiště Praha se cena úprav celého prostoru tzv. přednádraží, (veřejného prostoru před rozšířeným Terminálem 2), která zahrnuje parkovací dům A, parkovací dům B, tzv. Plazu, tedy venkovní prostor mezi jednotlivými budovami celého budoucího komplexu a tzv. Skywalk, tj. páteřní spojovací objekt mezi současnými i plánovanými stavbami prostoru přednádraží bude pohybovat okolo 2 miliard korun. Ekonomickému deníku se však podařilo zjistit, že tato investice nepřinese navýšení parkovacích míst, jak by se dalo očekávat.

Miliardy nepřinesou nová parkovací místa. Ta se dají očekávat až od roku 2026

„V první fázi výstavby nových parkovacích domů žádná nová parkovací místa nevzniknou. Půjde o náhradu za parkovací stání, která v souvislosti se stavbou nových parkovacích domů a celého venkovního prostoru před rozšířeným Terminálem 2 zaniknou. Nová parkovací místa mohou vzniknout až v delším časovém horizontu po roce 2026. Jejich přesný počet bude záviset na aktuálních potřebách trhu,“ uvedl mluvčí letiště Roman Pacvoň.

Otázkou je, kam se Letiště Praha může se svými plány rozvoje parkovacích míst rozrůstat. Podle dostupných informací se předpokládá, že by zhruba 2.000 parkovacích míst mohlo být vybudováno na pozemku, kde je dnes čerpací stanice Shell. Té podle dostupných informací končí nájem v roce 2027, takže by se tam mohlo začít stavět v roce 2028.

Už nyní se zdá, že je kapacita parkovacích míst na Letišti Praha na své hraně. Za letošní hlavní sezónu se počet parkujících zvýšil o 20 % na více než půl milionu. „V období červen – srpen 2019 využilo služeb parkování na Letišti Praha celkem přibližně 525 tisíc platících zákazníků. Jedná se o 24% nárůst oproti roku 2018, kdy ve stejném období využilo služby Aeroparkingu přibližně 425 tisíc platících cestujících. Poměrně výrazně roste také počet využívání dlouhodobých stání s rezervací dopředu (+19 %) na úkor dlouhodobého stání bez rezervace (meziročně pokles -11 %), což znamená, že se cestující v období naplněných parkovacích kapacit méně spoléhají na zaparkování na poslední chvíli. Krátkodobého stání využilo na letišti ve sledovaných měsících přibližně o 25 % cestujících více, než v roce předchozím,“ uvedl Pacvoň.

Boomu zájmu o parkování v Praze využívají také poskytovatelé parkovacích služeb v okolí letiště. Český rozhlas nedávno upozornil na to, že Česká obchodní inspekce varuje před firmou ze Středokluk, která si podle zjištění inspektorů účtovala za parkování ve vzdáleném areálu víc, než avizovala na internetu.

Další investice za miliardy

Vedení Letiště Praha už na jaře letošního roku oznámilo, že do konce roku vypíše 145 zakázek na rozvoj infrastruktury. Cílem je mohutný rozvoj a modernizace dopravní, stavební a technické infrastruktury. Předpokládaná hodnota stavebních a infrastrukturních zakázek, které Letiště Praha vypíše za celý letošní rok, bude přibližně 2,5 miliardy korun. Například stavbu čističky odpadních vod a na severu letiště za 274 milionů korun, kterou dodá společnost Skanska, za podobnou sumu bude další velká stavební firma Strabag, rekonstruovat stání letadel a nástupní mosty na stání letadel.

Investicím na státním Letišti Praha se bude věnovat také chystaná tisková konference, které se zítra zúčastní i premiér Andrej Babiš.

Jiří Reichl