INZERCE

Nástup elektromobility přináší i řadu otázek. Mezi ty nejklíčovější patří ty, co si počít dosloužilými bateriemi. Foto: Pixabay

Klimatická bilance elektromobilů je lepší než u spalovacích motorů, tvrdí studie autoklubů

Elektromotor v autě je již dlouho šetrnější ke klimatu než spalovací motor. Ukazuje to bilance skleníkových plynů, kterou zveřejnil německý autoklub ADAC. Po ujetí 45 000 až 60 000 kilometrů už mají e-auta náskok. S elektropohonem může držet krok pouze biometan a syntetická paliva, tvrdí studie ADAC.

Automobilový klub ADAC a jeho rakouský protějšek ÖAMTC aktualizovaly ekologickou bilanci vozidel a již nyní považují elektromobily za výrazně šetrnější k životnímu prostředí než spalovací motory.

Již v roce 2018 si Mezinárodní automobilová federace (FIA) a ÖAMTC objednaly u výzkumné společnosti JOANNEUM RESEARCH ve Štýrském Hradci takzvaný nástroj „LCA(Life-Cycle Analysis)“, který byl nyní aktualizován.

Hlavní otázkou bylo, zda jsou alternativní technologie pohonu elektřinou, vodíkem nebo eFuels, šetrnější ke klimatu než běžné spalovací motory a jak vypadá ekologická stopa různých koncepcí pohonu. Aby bylo možné transparentně posoudit dopad různých typů pohonů na klima, je třeba vypočítat všechny relevantní výdaje na energii během celého životního cyklu vozidla.

Současné srovnání různých typů pohonů na základě „třídy Golf“ ukazuje, že elektromobily jsou v tomto ohledu vždy lepší a že v zásadě lze bilanci skleníkových plynů vozidla zlepšit využitím obnovitelných zdrojů energie při jeho výrobě.

Využití elektřiny z obnovitelných zdrojů pro nabíjení může také výrazně zlepšit bilanci skleníkových plynů u elektromobilů. Z pohledu ADAC je proto rozšíření obnovitelných zdrojů elektřiny nezbytné, aby bylo možné zajistit dostatečné dodávky energie z obnovitelných zdrojů pro výrobu a provoz osobních automobilů.

V porovnání s benzinem a naftou může elektromobil provozovaný s německým mixem elektrické energie v letech 2022 až 2037 při celkovém nájezdu 240 000 km prokázat své výhody po ujetí přibližně 45 000 až 60 000 km. Větší „batoh skleníkových plynů“, který je důsledkem dražší výroby baterie, se tak může rychle amortizovat po dobu používání vozidla.

Vezmeme-li podle studie za základ využití obnovitelné elektřiny (větrné), pak se vyšší emise skleníkových plynů z výroby amortizují již po ujetí přibližně 25 000 až 30 000 km ve srovnání s benzínem nebo naftou.

Ve studii LCA však nedosahuje dobrých výsledků pouze elektromobil; dobrých výsledků v bilanci skleníkových plynů mohou dosáhnout i konvenční pohonné systémy. Kromě vozidel na zemní plyn s biometanem, která mají rovněž dobré parametry, mohou k ochraně klimatu přispět i regenerativně vyráběná syntetická paliva, jako je eFuels, která lze použít ve spalovacích motorech.

(nik)