INZERCE

Elektřina. Ilustrační foto: Pixabay

Klienti mohou z režimu DPI odejít i na vybraných pobočkách pošty. ČEZ provozuje i speciální telefonní linku

Specializované poštovní pobočky na 15 místech obslouží například zákazníky v režimu dodavatele poslední instance u společnosti ČEZ, kteří nemají přístup k internetu, a proto nemohou podepsat smlouvu online. Rychleji si mohou lidé vyřídit přechod také v síti dvaceti čtyř zákaznických center a zhruba šedesáti kontaktních míst partnerů ČEZ po celé republice, čekací doba většinou nepřesahuje 15 minut.

Zákazníci v v režimu dodavatele poslední instance (DPI) se mohou obrátit i na dedikovanou bezplatnou linku 800 111 700. Další možností je podepsat smlouvu online na portálu ČEZu. Proces odchodu z DPI zatím od ČEZ zahájilo 315 tisíc lidí z celkových více než 376 000.

Dodavatel poslední instance je nástroj, představující krátkodobý nouzový režim (max. 6 měsíců), který poskytuje zákazníkovi dostatek času najít si nového dodavatele energií bez rizika ztráty dodávek energií.

Především pro obsluhu zákazníků končících dodavatelů energií, kteří nemají přístup k internetu, a proto nemohou podepsat smlouvu online, posiluje Česká pošta obsluhu na vybraných partnerských pobočkách ČEZ Prodej. Výrazně rychleji, než v uplynulých týdnech vyřídí také lidé svůj přechod k novému dodavateli i v síti 24 poboček ČEZ a zhruba 60 pobočkách partnerů. ČEZ Prodej provozuje i speciální bezplatnou DPI linku 800 111 700 určenou výhradně pro ty, jejichž dodavatel ukončil činnost.

„Už více než jeden měsíc jako dodavatel poslední instance garantujeme bezpečné dodávky elektřiny pro stovky tisíc zákazníků končící konkurence a současně zajišťujeme jejich postupný přechod na jeden ze standardních produktů ČEZ Prodej. Díky enormnímu nasazení pracovníků našich zákaznických center i call center a neustálému navyšování kapacit se podařilo zvládnout nápor prvních týdnů, přesto hledáme i další cesty, jak urychlit obsluhu tisíců lidí denně. Oceňujeme proto, že v této situaci se mohou zákazníci obrátit také na vybrané pobočky České pošty a na další naše partnery po celé České republice. Další možností je pak dedikovaná linka 800 111 700, která je určená speciálně pro zákazníky v DPI,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

„Strategickou spolupráci s ČEZ chápeme jako partnerství pro každé počasí. Pokud klienti potřebují rychlou pomoc, mohou se obrátit na kontaktní místa na vybraných poštách. Bez ohledu na současný stav trhu s energiemi pokračujeme v dlouhodobém projektu rozšířit naše pobočky o místa, kde si zákazníci vyřídí také své běžné záležitosti spojené s energiemi,“ uvedl generální ředitel České pošty Roman Knap.

Spotřeba zemního plynu. Zdroj foto: Pixabay

ČEZ také postupně snižuje čekací doby na jednotlivých pobočkách. V současné době na většině z nich nepřesáhne 15 minut, na řadě míst je to pod 10 minut. Zároveň je zákazníkům každý den od 7 do 20 hodin k dispozici také speciální méně vytížená telefonní linka 800 111 700, kde vyškolení operátoři provedou zájemce krok za krokem celým procesem uzavření nové smlouvy. Tu pak zašlou k elektronickému podpisu e-mailem nebo klasicky korespondenčně. Vše je vyřízeno do 10 minut.

Pobočky České pošty, kde zákazníci vyřeší přechod z DPI

MěstoAdresa
BlanskoHybešova 584/53
BrnoMojmírovo náměstí 2919/22
České BudějoviceSenovážné nám. 240/1
ChrudimResselovo náměstí 109
Jablonec nad NisouLiberecká 32/2
JeseníkPoštovní 341/3
JihlavaMasarykovo nám. 4321/8
MělníkTyršova 100/12
RokycanyJiráskova 247
TáborU Bechyňské dráhy 2926
Uherské HradištěMasarykovo nám. 12
VsetínMostecká 1144
VyškovDvořákova 128/23
ZlínJ. A. Bati 5648
Žďár nad SázavouNádražní 463/25
Pošty, na kterých lze odejít z režimu DPI u společnosti ČEZ. Zdroj: Česká pošta

Zákaznická centra ČEZ:

MěstoAdresa
Česká LípaMoskevská 22
Česká TřebováKomenského 2188
DěčínHusovo náměstí 69/14
Frýdek-MístekJ. V. Sládka 2177
Hradec KrálovéRiegrovo náměstí 1493
ChebSvatopluka Čecha 7
ChomutovPalackého 5625
Karlovy VaryJateční 15
KarvináFryštátská 238/47
KladnoSuchardova 236
KolínDukelských hrdinů 583
LiberecSoukenné náměstí 669/2a
Mladá BoleslavZalužanská 1289/3
Nový JičínJeremenkova 8
OlomoucJeremenkova 1211/40b
OpavaKrnovská 54
OstravaNádražní 32
PardubiceArnošta z Pardubic 2082
PlzeňGuldenerova 17
PrahaSokolovská 662/136b
ŠumperkLangrova 6
TepliceKřižíkova 1042
TrutnovKřižíkova 65
Ústí nad LabemPanská 19
Zákaznická centra, na kterých lze odejít z režimu DPI u společnosti ČEZ. Zdroj: ČEZ

I když mají nyní lidé pro přechod z režimu DPI k dispozici další možnosti pro osobní vyřízení přechodu, zůstává stále nejrychlejší cestou směrem k novým standardním dodavatelům formulář na http://cez.cz/dpiprevod s automatickým převodem. Formulář funguje jak pro elektřinu, tak i pro plyn.

ČEZ vysvětluje, že k přechodu na standardní ceníky je nejlepší používat online formulář na webu http://cez.cz/dpiprevod.

„Formulář je zcela intuitivní, stačí pouze zadat osobní a kontaktní údaje a EAN nebo EIC (18místné, resp. 16místné identifikační číslo odběrného místa, které najde zákazník ve smlouvě nebo na faktuře původního obchodníka, případně v dopise o zahájení dodávky elektřiny dodavatelem poslední instance). Pak už odběratel automaticky přechází do standardních ceníků. Lhůta nutná k přechodu je přibližně 15 pracovních dnů,“ uvedl mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

Nekontaktní senioři

Dodavatelé poslední instance stále evidují velké množství tzv. nekontaktních spotřebitelů, kteří zatím nevyvinuli žádnou aktivitu – nebyla jimi doposud zahájena změna dodavatele, a ani nebyla zaplacena listopadová záloha za energii (elektřinu nebo plyn). Energetický regulační úřad (ERÚ) se proto ve spolupráci se Svazem měst a obcí ČR (SMO ČR) a Sdružením místních samospráv ČR (SMS ČR) zaměřuje právě na nekontaktní spotřebitele, především seniory, kteří se – nikoliv svou vinou – po říjnovém pádu několika dodavatelů energie, například ze skupiny Bohemia Energy, ocitli v dočasné – šestiměsíční – záchranné síti dodavatelů poslední instance.

Většina spotřebitelů zažívá přechod k dodavateli poslední instance poprvé v životě a neví si s ní rady, protože se v problematice neorientuje. Vzhledem k nekompletní databázi dodavatelů, kteří ukončili činnost, mohlo podle informací ERÚ dojít také k situaci, kdy spotřebitel nemohl být dodavatelem poslední instance kontaktován, a vůbec tak netuší, že v režimu dodávky poslední instance je.

„Energetický regulační úřad navrhl jednoduchý leták cílený zejména na seniory, kteří si nejsou jistí, zda jsou, nebo nejsou u dodavatele poslední instance. Leták jim pomůže dvěma jednoduchými způsoby ověřit, zda se jich daná situace týká, a pokud ano, nabízí jim možnosti řešení a informaci, kam se obrátit o pomoc,“ sdělila Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Leták Energetického regulačního úřadu pro nekontaktní seniory v režimu DPI. Foto: Jan Hrbáček

Aby byla letákem nabízená pomoc efektivní, připravil ERÚ stručný manuál pro pracovníky samospráv, ale i všech dalších zástupců organizací, které se do přímé pomoci spotřebitelům průběžně zapojují. Představitelé SMO ČR a SMS ČR se s ERÚ v rámci společných jednání dohodli na sdílení letáku a manuálu všem místním samosprávám i dalším subjektům, které jsou schopni oslovit.

„Leták je první fáze kampaně. Jde o to zjistit, zda jsem u dodavatele poslední instance a vyřešit platby záloh. Leták také pomůže najít pomoc v místě bydliště. První fází provází také manuál pro ty, co mohou spotřebitelům pomoci. Manuál zahrnuje i fázi druhou, tou je změna dodavatele. V režimu dodávky poslední instance může být spotřebitel pouze po dobu šesti měsíců, proto je nutné dodavatele, nebo produkt změnit. S ohledem na aktuálně vysoké ceny je třeba změnu realizovat co nejdříve,“ vysvětlila Martina Krčová, členka Rady ERÚ.

ERÚ v prosinci chystá dvě školení pro zástupce místních samospráv a dalších organizací, které pomáhají spotřebitelům, kde budou jednotlivé body manuálu představeny v širších souvislostech a zástupci ERÚ budou také odpovídat na otázky „z terénu“.

„Ne každý se má se svými problémy na koho obrátit. Z tohoto důvodu využijeme po dohodě s Energetickým regulačním úřadem veškeré naše kanály pro šíření letáku, pro oslovení seniorů, a manuálu, abychom všichni byli schopni poskytnout spotřebitelům pomoc nebo radu,“ uvedl předseda SMO ČR František Lukl.

„Samozřejmě informační kampaň ERÚ podpoříme a naše členy, zejména menší obce, budeme informovat. Naši krajští manažeři jsou zároveň připraveni zprostředkovat starostům a starostkám další pomoc a informace,“ řekla předsedkyně SMS ČR Eliška Olšáková.

Jan Hrbáček