INZERCE

Vizualizace železniční stanice Veleslavín. Foto: Správa železnic

Kdo postaví železnici z Prahy na Letiště Václava Havla? S výběrem koncesionáře pomůže několik společností

V tuto chvíli už je jasné, kdo se bude podílet na výběru koncesionáře chystaného PPP projektu výstavby nového železničního spojení z hlavního města na Letiště Václava Havla Praha. Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD), která na akci spolupracuje se Správou železnic, vybrala společnosti Deloitte, Českou spořitelnu, advokátní kancelář Císař, Češka, Smutný (nově Portos), AFRY a jimi nominované odborníky. V České republice se bude jednat o první PPP projekt na železnici, který dospěl do fáze výběru koncesionáře.

„Věřím, že mezinárodní zázemí vybraného poradenského týmu povede k úspěšné realizaci prvního železničního PPP projektu v České republice,“ poznamenal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Podle schváleného harmonogramu by k finančnímu uzavření, které umožňuje faktické zahájení stavební realizace, mělo dojít do 30 měsíců od podpisu smlouvy, tedy do září 2026,“ dodal.

O využití PPP při výstavbě části železničního spojení z Prahy na Letiště Václava Havla rozhodla vláda v srpnu loňského roku na základě studie proveditelnosti, která prokázala výhodnost tohoto řešení. Výběrové řízení EBRD vyhlásila koncem minulého roku.

PPP projekt by se měl týkat výstavby úseků z pražského Veleslavína do Ruzyně a z Ruzyně na letiště, a to včetně vybudování železniční stanice Praha-Letiště Václava Havla. Řízení provozu budou zajišťovat pracovníci Správy železnic z Centrálního dispečerského pracoviště v Praze na Balabence, a to mimo režii vybraného koncesionáře.

Vizualizace železniční zastávky Praha-Ruzyně. Foto: Správa železnic

„PPP projekty potřebujeme pro zajištění adekvátního a dlouhodobě udržitelného mixu finančních zdrojů nezbytných pro realizaci všech projektů, včetně vysokorychlostních tratí, které připravujeme,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Součástí prací poradce výběru koncesionáře je podle Správy železnic i zajištění odpovědného přístupu k vyhodnocení aktuálních environmentálních a sociálních otázek projektu tak, aby byl realizovaný v souladu s nejlepší zahraniční praxí v oblasti udržitelnosti.

„To by mělo vést k možnému zapojení širšího portfolia financujících institucí, jako jsou Evropská investiční banka či samotná EBRD, a celkovému snížení finančních nákladů projektu,“ informovala Správa železnic.

Na celé trati z Prahy na letiště a do Kladna se počítá s výhradním provozem vlaků v režimu ETCS. Současně je trať připravována jako dvoukolejná elektrizovaná střídavou napájecí soustavou.

(teč)