Výzkumný Ústav Železniční se zapojí do výběru regionálních tratí vhodných pro provoz vodíkových vlaků. Cílem studie je najít lokality, kdy by vodíkové vlaky byly technicky a ekonomicky vhodným řešením oproti jiným dostupným technologiím.
Projekt je realizován v rámci programu Kappa Technologické agentury ČR pod vedením ÚJV ŘEŽ a za účasti dalších partnerů. kterými jsou VUZ, HYTEP, SINTEF a VŠCHT Praha. Na financování studie se částkou 545 tisíc eur podílejí fondy Norska, Islandu a Lichtenštejnska.
Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) se podle vyjádření mluvčí Radky Pretlové podílí především na sběru a vyhodnocení dat pro výběr železničních tratí v České republice pro posouzení možného využití vodíkových vlaků. Na základě vstupních parametrů byl připraven seznam celkem 16 železničních tratí, u kterých lze přepokládat provoz na vodíkový pohon.
Pro pilotní analýzu, kterou bude provádět norský partner SINTEF, byla vybrána trať Ústí nad Labem – Děčín – Česká Lípa – Liberec o délce 113 kilometrů, SINTEF zajistí posouzení technické a ekonomické vhodnosti vodíkových vlaků na této trati, následně budou podle výsledků této analýzy revidovány parametry výběru trati.
Výzkumný Ústav Železniční je společností specializovanou na poskytování odborných služeb a komplexních řešení v oblasti posuzování, certifikace a zkušebnictví železničních vozidel, železničních systémů a drážní dopravy. Mezi zákazníky patří výrobci kolejových vozidel a komponentů pro železniční systémy a drážní dopravu, vlastníci železniční infrastruktury, provozovatelé drážní dopravy, státní orgány a instituce.
Vodík se pomalu začíná prosazovat jako palivo pro osobní auta a autobusy. V západní Evropě se objevují první plány na jejich využití na železnici, příkladem může být zakázka pro Astom na dodávku prvních vodíkových vlakových jednotek pro britského dopravce, další projekty se připravují v Itálii. Také český výrobce lokomotiv CZ Loko zahájil vývoj lokomotivy na vodíkový pohon, pracovně označené jako HydrogenShunter 1000.
Tomáš Rovný