INZERCE

Letos v červenci byl projekt „Apeninská železnice" vybrán Evropskou komisí v rámci jejích aktivit pro Evropskou alianci čistých vodíků. Foto: Iberdrola

Místo nafty „H“. První vodíková železnice v Itálii má pomoci oblastem trpícím vylidňováním

Partneři AECOM a Iberdrola pracují na čtyřech projektech na podporu udržitelného hospodářského oživení v oblasti Apenin, která byla v letech 2009 a 2016 silně zasažena zemětřesením a po desítky let trpěla vylidňováním. Prvním projektem je modernizace tří stovek kilometrů dlouhé trasy, která bude jednou z prvních italských vodíkových železnic.

AECOM podepsal memorandum se španělskou skupinou Iberdrola pro obnovitelné zdroje a italskými partnery Cinque International a Ancitel Energy and Environment, která na současné naftové železnici zavede vodíkové vlaky. Linka vede z Sansepolcro v severní provincii Arezzo do Sulmona do města v centrální provincii L’Aquila.

Zelený vodík

Zaměření na právě na tuto linku je strategicky důležité, protože spojuje řadu vnitrozemských oblastí prostřednictvím čtyř centrálních regionů. Část trati nebyla elektrifikována a v současné době využívá dieselové vlaky, které budou v rámci programu nahrazeny.

Součástí memoranda jsou i práce na předběžné studii proveditelnosti pro novou železniční trať poháněnou zeleným vodíkem. Ta má spojit Řím s Ascoli Piceno, provincii v regionu Marche. Třetím projektem je pak posouzení potenciálu výroby zeleného vodíku v regionu.

Finální projekt se zaměří na způsoby použití nových energetických a ekologických technologií při rekonstrukci železnice po zemětřesení.

Vodík do celé Evropy

Letos v červenci byl projekt „Apeninská železnice“ vybrán Evropskou komisí v rámci jejích aktivit pro Evropskou alianci čistých vodíků, jejímž cílem je vybudovat potrubí životaschopných investičních projektů a rozšířit zavádění zeleného vodíku v Evropě.

Trasa vodíkové železnice. Foto: ©Alessandro Antonelli and Openstreetmap Contributors, background and railway track from Openstreetmap

 „Cílem tohoto ambiciózního projektu je najít způsoby, jak udržitelně stavět s využitím nových energetických technologií, a pomáhat tak vytváření pracovních příležitostí a posilovat hospodářský růstu v regionu,“ uvádí generální ředitel AECOM Troy Rudd.

Všechny projekty jsou v souladu s cíli Evropské čisté vodíkové aliance, skupiny vedené Evropskou komisí, která se zaměřuje na ambiciózní nasazení vodíkových technologií do roku 2030, aby podpořila unijní závazek na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050.

Vodík z odpadu

Zatímco v Itálii se projekt teprve rozbíhá, třeba v Německu fungují dva plně vodíkové vlaky už od roku 2018. Doposud najely více než sto tisíc kilometrů. Společnosti Coradia iLint a Alstom nedávno ve Švédsku představily první vlak poháněný vodíkovým palivovým článkem, který si sám vyrábí elektrickou trakční energii.

Výkon vlaku přitom odpovídá běžným regionálním vlakům s maximální rychlostí 140 kilometrů za hodinu. Vlak pojme až tři stovky cestujících a dojezd představuje tisíc kilometrů.

S vývojem bezemisní železniční dopravy nejsou pozadu ani na Pyrenejském poloostrově. Firmy Repsol a Talgo tam nedávno oznámily dohodu o vývoji vlaku na obnovitelný vodík. Vlak Vittal One na vodíkový pohon, která má brázdit zdejší železnici, využívá elektrické motory, které získávají energii prostřednictvím vodíkových článů. Repsol plánuje získávat vodík z bioplynu, který bude vyrábět z organického odpadu.

Tomáš Rovný