INZERCE

Nová flotila bude založena na nejnovějším vývoji platformy Alstom Aventra. Foto: Alstom

První britská vodíková flotila. Vlak od Alstomu vznikne na platformě Aventra

Deset třívozových jednotek s vodíkovým pohonem. Na jejich uvedení do provozu se domluvil výrobce kolejových vozidel Alstom a Eversholt Rail. Obě společnosti podepsaly memorandum. Má jít o vůbec první železniční vodíkovou flotilu ve Velké Británii. Vlaky poháněné vodíkem budou založené na platformě Alstom Aventra. Podle Alstomu by měly být konečné smlouvy podepsány počátkem příštího roku.

Obě firmy se dohodly na spolupráci a sdílení technických a obchodních informací nezbytných pro to, aby Alstom mohl navrhnout, postavit, uvést do provozu a podporovat flotilu deseti třívozových jednotek s vodíkovým pohonem (HMU). 

Lehká karoserie, nízké náklady

Vlaky poháněné vodíkem postaví Alstom přímo v Británii. Nová flotila HMU bude založena na nejnovějším vývoji platformy Alstom Aventra a záměrem je, aby konečné smlouvy byly podepsány zkraje roku 2022.

Jednopodlažní vlak Aventra byl vyvinut pro požadavky provozu na hlavních tratích, od velkokapacitních systémů metra po meziměstské služby. Navržen je jako nejrychlejší, nejchytřejší a nejekonomičtější platforma pro moderní železnici. 

Tento typ vlaku je modulární, a to od délky vagónu až po vnitřní uspořádání a design. Lze jej snadno upravit pro různé požadavky zákazníků, přičemž si zachová základní výhody, jako je lehká karoserie a nízké náklady v rámci celého životního cyklu.

Navážou na dřívější projekt „Breeze“

Obě společnosti navazují na dřívější spolupráci, která se týkala řešení vodíkových kolejových vozidel pro železniční sektor Spojeného království prostřednictvím navrhované konverze stávající elektrické vícenásobné jednotky na vodíkový pohon – projekt „Breeze“. 

Veškeré znalosti a zkušenosti, které firmy v projektu získaly společně se zpětnou vazbou od zainteresovaných stran o budoucích strategiích vozového parku, byly neocenitelné při utváření a plánování nového produktu.

Alstom je světovým lídrem v poskytování řešení kolejových vozidel a byl zároveň první společností na světě, která vyrobila vlak na vodíkový pohon – Coradia iLint. Ten nyní jezdí po německých železnicích.

Doprava s nejnižšími emisemi

Společnosti Eversholt Rail a Alstom se zavázaly převzít vedoucí roli při podpoře ambicí vlády Spojeného království na dekarbonizaci železničního sektoru do roku 2040, v případě Skotska do roku 2035.

 „COP26 je připomínkou toho, jak naléhavá je potřeba dekarbonizace našeho světa. Železnice je již dnes dopravním prostředkem s nejnižšími emisemi, ale můžeme udělat ještě více. Jsem rád, že jsme uzavřeli dohodu s Eversholt Rail, která povede k vůbec první britské flotile nových vodíkových vlaků,“ uvedl výkonný ředitel Alstom UK & Ireland Nick Crossfield.

Podle Eversholt Rail bude hrát vodík v dekarbonizaci důležitou roli a aktuální projekt ukáže, jak může v této oblasti soukromý sektor spolupracovat.

Tomáš Rovný