INZERCE

Německé asociace IHK Nord a ZDS volají po rozšíření Spolkového plánu dopravní infrastruktury, aby se zabránilo kolapsu železniční nákladní dopravy. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Hrozí kolaps na železnici? Rozšíření německé železniční sítě je nedostatečné, tvrdí asociace

Německé asociace – Sdružení přístavů a Severoněmecká průmyslová a obchodní komora – požadují prodloužení Spolkového plánu dopravní infrastruktury a další finanční prostředky na rozšíření sítě. Podle současného stavu plánování nejsou opatření na rozšíření takzvaného Deutschlandtaktu dostatečná pro zvládnutí nákladní dopravy budoucnosti. Vyplývá to ze společné studie Ústředního svazu německých provozovatelů námořních přístavů (ZDS) a Severní průmyslové a obchodní komory (IHK Nord).

Podle zmiňované studie vychází Deutschlandtakt, který je považován za hlavní plán pro rozšíření železniční dopravy v Německu, z nerealistických prognóz v oblasti nákladní železniční dopravy.

ZDS a IHK Nord se shodují: pokud má být do roku 2040 dosaženo deklarovaného cíle přepravovat čtvrtinu veškerého zboží v Německu po železnici, je třeba vyvinout značné úsilí.

Severní Německo je důležitým mezinárodním dopravním uzlem v Evropě. Už jen z tohoto důvodu je dle asociací třeba rozšířit železniční síť, aby splňovala požadavky. Pro sdružení je nepochopitelné, proč ve federálním rozpočtu dochází k masivnímu poklesu výdajů na federální železnice.

„V porovnání s rozpočtem na rok 2022 je plánováno o více než půl miliardy eur méně. To je v rozporu se záměrem přivést na železnici více lidí a zboží,“ uvedl předseda Severní obchodní komory Norbert Aust.

Kvalitní železniční spojení by mohlo být velkou konkurenční výhodou a výhodou udržitelnosti německých námořních přístavů.

„Ze studie Deutschlandtakt vyplývá, že pro správné fungování nákladní dopravy do přístavů a z nich po železnici je ale třeba zvýšit kapacitu cílenými opatřeními, jako jsou flexi vlakové trasy, a zlepšit efektivitu systému,“ míní předseda ZDS Frank Dreeke.

Dva balíčky navrhovaných opatření

Z předložené studie vyplývá, že do roku 2040 je třeba přijmout další infrastrukturní opatření. Zpráva navrhuje dva balíčky opatření:

Je nutné zřídit pružně využitelné vlakové trasy pro nákladní dopravu v železniční síti (flexi vlakové trasy), aby bylo možné reagovat na obvyklé výkyvy v logistice. To vyžaduje 24 jednotlivých opatření v objemu přibližně 10 miliard eur.

Pro zajištění bezproblémové koexistence osobní a nákladní dopravy je třeba cíleně zvyšovat kapacity, aby nedocházelo k dominovému efektu způsobenému přerušeními trasy nebo zpožděními. Za tímto účelem zpráva navrhuje 21 jednotlivých opatření s investičním objemem 17 miliard eur.

IHK Nord a ZDS požadují rozšíření Spolkového plánu dopravní infrastruktury o 45 opatření popsaných ve studii, aby se zabránilo kolapsu železniční nákladní dopravy a napravily se nedostatky v plánování Deutschlandtakt. Kromě toho je třeba revidovat pokyny pro financování v souladu s návrhem odborníků.

Další opatření mají zefektivnit a posílit nákladní železniční dopravu: Terminály a místní zařízení by musely být modernizovány a digitalizace by musela být pokročilá ve všech oblastech. Podle návrhu zprávy by měly být odpovídající oblasti zahrnuty do financování federální vládou. Na straně průmyslu lze přijmout další opatření k optimalizaci stávajících procesů v logistice – například rozšíření infrastruktury terminálů pro delší nákladní vlaky.

Výsledky analýzy společností ZDS a IHK Nord a jeho shrnutí jsou k nalezení ZDE nebo ZDE.

(nik)