INZERCE

Plánovaná podoba nádraží na Veleslavíně, které půjde pod zem. Foto: Vizualizace Správa železnic

Hledá se investor. Tendr na první český PPP projekt na železnici chce stát spustit před Vánoci

Zapojení soukromého sektoru do rozvoje dopravní infrastruktury má v České republice stále větší váhu. Po dostavbě úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP projektu, která se chýlí ke konci, následuje první takový projekt na železnici, modernizace trati z Prahy-Veleslavína na Letiště Václava Havla Praha. Ministerstvo dopravy a Správa železnic plánují vyhlásit výběrové řízení na koncesionáře ještě před Vánoci letošního roku. Náklady projektu jsou 1,1 miliardy eur, v přepočtu zhruba 27,5 miliardy korun.

Projekt modernizace, jehož součástí je i výstavba multimodálního terminálu Dlouhá Míle a nové zastávky Praha-Liboc, představilo ministerstvo a Správa železnic zájemcům o PPP projekt ve čtvrtek v rámci investorského dne.

„Základní parametry projektu budou vycházet z úspěšné realizace dálnice D4 formou PPP, se zohledněním železničních specifik. Investoři tak mohou předpokládat, že dostanou kvalitně připravený projekt podle mezinárodních standardů,“ uvedl na akci ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Připomněl také, že výstavba dálnice D4 by měla být dokončena v prosinci letošního roku.

Vizualizace zastávky Praha-Liboc. Zdroj: Správa železnic

Zadávací řízení pro projekt modernizace úseku z Prahy-Veleslavína na Letiště Václava Havla Praha začne kvalifikační fází, kde budou muset uchazeči doložit zejména své zkušenosti s obdobnými projekty. Následně zadavatel vyhodnotí předloženou kvalifikaci a vybere postupující do dalšího kola.

Advokátka z advokátní kanceláře Portos Kateřina Šveřepová upřesnila, že půjde o čtyři uchazeče. Požadován bude dostatek zkušeností s PPP projekty a preferováni budou zájemci se zkušenostmi s PPP projekty na železnici. Disponovat by také měli dostatečným obratem. Až 95procentní váhu bude mít při výběru vítěze podle Šveřepové ekonomicky nejvýhodnější nabídka NPV plateb za dostupnost. Vedlejší kritérium budou kvalitativní aspekty nabídky. Váhu budou mít pět procent. Výběrové řízení se uskuteční ve formě soutěžního dialogu.

Náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb na akci uvedl, že se projekt spojení z Prahy na letiště plánuje už 30 let. Celková délka úseků, kde se počítá s PPP projektem, je 14,5 kilometru.

„Naším cílem je, aby v roce 2030 bylo možné dojet vlakem z centra Prahy až na Letiště Václava Havla. Chceme tak zlepšit dopravní obslužnost, snížit hluk i emise oxidu uhličitého a tomu podřizujeme veškeré kroky, včetně hledání alternativních zdrojů financování,“ poznamenal Nejezchleb. Podle plánovaného harmonogramu Správy železnic by mělo dojít k zahájení stavby do září roku 2026.

K dispozici mají být evropské finance

Na projektu se podílí také Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD), která stála za tendrem na výběr konsorcia na zajištění externích poradenských služeb. Vítězem se staly společnosti Deloitte, Česká spořitelna, advokátní kancelář Portos, AFRY a jimi nominovaní odborníci, kteří nyní pomáhají s výběrem koncesionáře.

Podle ředitele odboru poradenských služeb PPP z EBRD Marcose Martineze má účast banky na poradenství pro Správu železnic přispět k transparentní soutěži, která přiláká široké portfolio dostatečně kvalifikovaných uchazečů. Ti by měli prokázat schopnost realizovat projekt po technické stránce a zajistit pro něj i financování.

Jednotlivé úseky modernizace železniční trati z Prahy na letiště. Zdroj: Správa železnic

Dalším, kdo se na přípravě PPP projektu podílí, je i společnost Deloitte Advisory. Podle vedoucího partnera firmy Miroslava Linharta je záměr unikátní tím, že jsou do přípravy zapojeny právě i EBRD a Evropská investiční banka (EIB). Zástupci obou zmíněných institucí v rámci investorského dne upozornili, že jsou jejich služby k dispozici všem zájemcům, ne jednomu specifickému.

Operativní vedoucí PPP z EBRD Martin Janeček přiblížil, že se projekt modernizace trati z Prahy na letiště skládá z 11 samostatně připravených úseků, které směřují z centra Prahy do okrajové části. Tři z nich jsou již hotové a jeden je ve výstavbě. Na jeden z úseků se také ještě řeší EIA.

Kromě vlastního úseku trati, který bude mít koncesionář na starosti, budou v jeho plné odpovědnosti podle Janečka také nově vybudované stanice. Počítá se s tím, že bude moci pro své potřeby využívat také retailové prostory. Úřady ale budou mít podle něj možnost nastavit určitá omezení, vzniknout v nich tak nebude moci například kasino. Doba předpokládané výstavby je čtyři roky a dalších pětadvacet let by se staral o provoz koncesionář.

Nové zastávky i parkoviště

Na celé trati z Prahy na letiště a do Kladna se počítá s výhradním provozem vlaků v režimu jednotného evropského zabezpečovače (ETCS). Současně je také trať připravována jako dvoukolejná a elektrizovaná střídavou napájecí soustavou.

Z pražského Masarykova nádraží by po dokončení modernizace mělo mířit na Letiště Václava Havla Praha a naopak v intervalu po pětadvaceti minutách šest párů vlaků za hodinu. Z Masarykova nádraží do Kladna a naopak pak čtyři páry vlaků po 29 minutách. Na trati také dojde k odstranění železničního přejezdu a vniknou nové stanice a zastávky u Letiště Václava Havla Praha, Dlouhá Míle, Veleslavín, Bubny, Dejvice či P+R parkoviště u nádraží.

Železniční spojení z Prahy na Letiště Václava Havla Praha není jediným PPP projektem v přípravě. Ministr Kupka na akci zmínil, že se předpokládá zavedení modelu PPP projektu také u dalších infrastrukturních staveb, jako jsou vybrané úseky vysokorychlostní železnice na Moravě a další úseky dálniční sítě, konkrétně část Pražského okruhu a dálnice D55.

Tereza Čapková