Generální ředitelství Úřadu práce má nového ředitele IT odboru. Na výplatu dávek v nezaměstnanosti a sociálních dávek bude dohlížet Karel Filipčík. Leží před ním řada úkolů, zejména dotáhnout implementaci problematického Ekononomického informačního systému, který už měl v síti Úřadu práce běžet, ale stále tak tomu není.
Novým ředitelem IT odboru Generálního ředitelství Úřadu práce se od začátku listopadu stal IT manažer Karel Filipčík. Podle dostupných informací dosud pracoval Filipčík pro společnost Marbes Consulting, která vyvíjí software pro státní i veřejnou správu. Kromě toho v uplynulém volebním období působil v zastupitelstvu obce Vejprnice. V letošních komunálních volbách získal 259 hlasů a jestli zasedne v zastupitelstvu se uvidí po jeho ustavujícím zasedání. Kromě toho reprezentuje hnutí ANO také v plzeňském krajském zastupitelstvu.
Filipčík sám uvádí, že se v rámci své práce pohyboval na úřadech od magistrátů měst přes krajské úřady až po ministerstva. „Podílel jsem se na známých projektech jako je CzechPoint, Datové schránky nebo Portál veřejné správy,“ uvádí například na opozičním webu obce Vejprnice, kde bydlí. Na stránkách plzeňského krajského zastupitelstva nemá, na rozdíl od většiny kolegů, zveřejněno své CV.
Na Generálním ředitelství Úřadu práce bude mít Filipčík na starosti všechny IT systémy. Dá se říct, že přichází do jámy lvové, jelikož IT systémy na Úřadu práce a nadřízeném Ministerstvu práce a sociálních věcí ČR (MPSV) jsou velice problémové. Dlouhodobě se je nedaří včas soutěžit a zajistit jejich bezproblémovou implementaci. Šéf IT Úřadu práce je ve schizofrenní situaci, jelikož musí pracovat s těmi systémy, které vysoutěží vedení MPSV. Nyní se Úřad práce nejvíce potýká s Ekonomickým informačním systémem. Ten se dosud nedaří spustit i přesto, že měl původně fungovat od ledna 2017.
Mohlo by vás zajímat
MPSV při vyhlášení zakázky v roce 2014 počítalo s maximální cenou 97, 2 milionu korun, vítězná firma Atos IT Solution Services nabídla 35.126.000, což byla nejnižší nabídková cena. Druhá nabídka v pořadí byla o 13 milionů vyšší. Podle loňských plánů měl být EKIS spuštěn letos v květnu. Již loni v listopadu upozorňoval tehdejší místopředseda Sněmovny Jaroslav Bartošek (KDU-ČSL), že tento termín je nereálný. „Systém tzv. správní ekonomiky rezortu MPSV byl připraven stejně “pečlivě” jako u jiných zadávacích řízení, připravovaných náměstkem Baxou. Tedy sám zadavatel nezná rozsah a strukturu problematiky a celé zadání tomu odpovídá. Proto systém EKIS není reálné nasadit v polovině roku 2018, dokonce není pravděpodobný ani termín konce roku 2018. Podobně jsou na tom i další projekty, které rozjel Robert Baxa,“ řekl loni v listopadu Bartošek.
Časté změny ekonomického softwaru mohutně kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad. V informaci o kontrole MPSV, při které našel nesrovnalosti v účetnictví za několik miliard korun se přímo k systému EKIS se v kontrolním závěru píše: „MPSV od roku 2011 třikrát měnilo ekonomický informační systém (dále také „EKIS“), jehož součástí je i systém pro vedení účetnictví. V roce 2016 došlo na MPSV k zatím poslední změně v EKIS. Od 1. 1. 2016 došlo k přechodu na EKIS SAP, který však od počátku nebyl řádně nastaven. … MPSV si je problémů v nastavení počátečních zůstatků vědomo,“ píší kontroloři na jednom místě. Na dalším uvádí: „MPSV u výše uvedených účtů pohledávek a závazků nezjistilo jejich skutečný stav. Při přechodu na nový EKIS v rámci jednotlivých roků nebylo schopné určit, o jaké konkrétní pohledávky a závazky za jakými konkrétními subjekty se jedná, případně v rámci jakých účetních operací mají být tyto zůstatky zúčtovány. V důsledku toho pak nevytvořilo průkazné inventurní soupisy dle zákona o účetnictví a vyhlášky č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků. Zůstatky výše uvedených účtů pohledávek a závazků k 31. 12. 2016 jsou proto neprůkazné,“ uvádí kontroloři ve své zprávě.
Jiří Reichl