INZERCE

S tím, jak se požadavky na přepravu množí a přibývá i dalších souvisejících požadavků, musí dopravci řešit efektivitu přepravy, například s využitím informačních systémů. Foto: Pixabay

Extrémní poptávka po kurýrních službách v době pandemie přiměla dopravce k efektivnějšímu plánování a řízení přepravy

Nárůst obratů e-shopů během covidových lockdownů byl spojen s významným dopadem na řízení přepravy jednotlivých dodávek. Poptávka po expresní a balíkové přepravě stejně jako po kurýrních službách se v té době extrémně zvýšila. Řada dopravců proto musela začít řešit, jak přepravu a s ní spojené problémy a komplikace realizovat efektivně. Mnoho z nich tak začalo více využívat specializovaných informačních technologií.

Zatímco kamenné obchody zavíraly a řada restaurací krachovala, e-shopy měly žně. V době koronavirových „uzavírek“ stouply jejich obraty v průměru o 26 procent. Největší nárůst zaznamenaly internetové obchody nabízející zboží denní spotřeby (36 procent), sportovní vybavení (16 procent) a předměty pro práci z domova (16 procent). 

„V této době dopravci vnímali jako největší komplikace zvýšení náročnosti na přepravu. Lépe řečeno konkrétní požadavky zákazníků od večerní zavážky přes výnosy do patra až po požadavky na smontování doručené objednávky,“ uvedl na konferenci SpeedCHAIN Radomír Bača ze společnosti OLTIS Group.

Řízení a plánování dopravy

S tím, jak se požadavky na přepravu množí a přibývá i dalších souvisejících požadavků, musí dopravci řešit efektivitu přepravy, například s využitím informačních systémů. V takovém případě je velmi důležitá systémová integrace. Řada firem tak využívá různých specifických informačních systémů pro dané oblasti, které se následně propojí. Vznikne tak ucelený soubor systémů, které jsou schopné spolu vzájemně komunikovat.

Přepravní firmy si dnes mohou vybrat z celé řady neustále se vyvíjejících systémů. K těm nejznámějším a nejvíce využívaným patří klasický systém pro řízení a plánování dopravy, systém pro GPS navigace, pro optimalizace rozvozových tras, řízení ekonomiky či personální systém.

Informační systém a následně i jednotlivé objednávky přepravci zpravidla ovládají skrze jedno rozhraní. Lze v něm vidět objednávky zákazníků s různými typy požadavků na přepravu.

Radomír Bača na konferenci SpeedCHAIN. Foto: SpeedCHAIN

„Objednávky následně přecházejí dopravcům do jejich systémů a zároveň, jakmile je zaevidují, posílají obratem informace zpět k zákazníkům, aby měli vždy aktuální informace ohledně stavu objednávky,“ popsal fungování systému Radomír Bača.

Plánování tras

Jeden ze subsystémů dokáže přepravcům pomoci s plánováním tras. Jednoduše funguje tak, že po zadání všech objednávek do systému se vytvoří rozvozové trasy tak, aby vozidla firmy byla co nejvíce využita. Díky tomu lze významně ušetřit jak na straně samotných vozidel, tak pokud jde o využití řidičů.

Jakmile přepravce naplánuje rozvozové trasy, odešle informace řidičům do tabletu či mobilního telefonu. Řidič tak vidí seznam práce, kterou má v daném dni realizovat. Systém umožňuje provádění různých změn, nejčastěji jde o změnu na trase kvůli nehodám či uzavírkám. Komunikace neprobíhá pouze od dispečera k řidiči, ale i opačným směrem. Pokud například řidič trasu z nějakého důvodu změní, dispečer je o tom okamžitě informován, stejně jako v případě stání v koloně či čerpání neplánované přestávky.

„Pokud systém vyhodnotí třeba to, že se řidič dostal do kolony a nakládku nebo vykládku v naplánovaném čase nestihne, zároveň může automaticky zaslat zprávu zákazníkovi s tím, že zboží nedorazí včas,“ uvedl Radomír Bača. 

Sledování aut i zboží

Přepravce zpravidla zajímá i to, kde se jeho vozidla a v nich přepravované zboží nachází. Informační systémy dokáží v tomto případě pracovat na několika úrovních. Tou základní je sledování vozidel pomocí GPS, které jsou nainstalovány ve vozidlech. Nicméně dnes už je zcela běžné a stále rozšířenější využití služebních mobilních telefonů či tabletů, které jsou k přepravě přiřazeny. Stejně tak je možné hlídat polohu zboží, kdy je přímo v krabici umístěna sledovací jednotka.

Systémy si dokáží poradit i tehdy, dojde-li při přepravě k poškození přepravovaného zboží. Takovou událost může řidič provést přímo v rámci informačního systému. Informace se tak dostanou na dispečink, který může dále reagovat a situaci řešit.

Správa vozových parků

Chytré technologie mohou přepravci využívat nejen při plánování trasy, ale i přímo na cestě.

„Ještě donedávna jsme nevěděli, kde přesně se ta vozidla pohybují. Víme, kde platí, víme, kde raději tankují, ale v daný moment netušíme, kde jsou a jestli pro ně bude výhodnější zvolit tu či onu trasu. Proto jsme měli potřebu doplnit služby o třetí segment, a to je digitální systém. Tedy o lokalizační jednotku, která ve spojení s kartou otvírá nové možnosti toho, jak může dopravce spravovat svůj vozový park,“ řekl na konferenci Lukáš Ondráček z DKV Euro Service.

Doplnil, že služby společnosti fungují zejména skrze čerpací stanice, které představují takzvaná akceptační místa, nicméně mohou jimi být například i servisní místa, kam vozidla zajíždějí s různými poruchami.

Lukáš Ondráček na konferenci SpeedCHAIN. Foto: SpeedCHAIN

Díky propojení platebního prostředku a informaci o poloze vozidla tak dopravce získává kompletní přehled. „Může tak zjistit třeba i to, zda došlo k natankování pomocí karty nebo třeba k nápadnému tankování – to je první indikátor možného fraudu. Dopravci mají snahu ušetřit každý cent a pak jim zkopírováním karty ukradnou třeba tři tisíce euro, veškerá snaha pak přichází vniveč. Díky propojení těchto prostředků je možné obdobným krádežím zabránit,“ vysvětlil Lukáš Ondráček.

Takto podezřelou aktivitu umí systém rozpoznat a upozorní dopravce na to, že je třeba něco udělat. Zpravidla se zablokuje karta. Za normálních okolností zpravidla třeba celý víkend trvá, než na to přijde, což mohou být desítky tankování. Pak už jsou škody větší.

Chytré technologie lze v tomto případě využít nejen pro účely ekonomické, ale též ekologické. Pokud má totiž dopravce volnou kapacitu, může ji nabídnout k dalšímu využití.

„Pokud má dopravce k dispozici volný vůz, existuje trh volných přeprav, které by mohly auto využít. Takových portálů je celá řada, existují k nim nějaké loginy a smlouvy. Obzvláště malé firmy však zpravidla nemají kapacitu na to, aby pochopily, jak tento trh funguje. My nabízíme funkcionalitu, kdy se dopravce může ve zvoleném okruhu podívat, jaká zakázka a jakým směrem se nachází. Pak si ji vyhledá a jen potvrdí, zda chce nabídky využít,“ uvedl Lukáš Ondráček.

Mezinárondí logistická konference SpeeCHAIN 2021 se uskutečnila 7. září v Břevnovském klášteře.

Lucie Přinesdomová