INZERCE

Podle ministerského návrhu by mohl systém zabránit i takovým nehodám, jako byla například loňská srážka osobních vlaků u Perninku. Foto: Ekonomický deník

ETCS jako spása české železnice? Pro strojvedoucí bude přechod na nový systém náročný

Přestože se zabezpečení na železnici neustále zlepšuje, praxe ukazuje, že to stále nestačí. Na několik loňských železničních nehod ministerstvo dopravy reagovalo návrhem zákona, který mimo jiné obsahuje i sankční systém pro strojvedoucí. Nyní přichází s Plánem moderního zabezpečení české železnice, který má úroveň zabezpečení železničního provozu zvýšit. A právě pro strojvedoucí bude přechodná fáze zavádění systému náročná. Budou totiž muset sledovat jak palubní displej, tak návěstidla na trati.

Cílem plánu, který má v nejbližší době projít vládou, je úplný přechod k jednotnému vlakovému zabezpečovacímu zařízení ETCS, k jehož hlavním přínosům patří, kromě samotné zvýšení bezpečnosti, také možné navýšení kapacity tratí. Oproti současnému zabezpečovacímu zařízení umožní ETCS kontrolu strojvedoucího, například při nedodržení návěsti „Stůj“ a v případě neadekvátní reakce z jeho strany i možnost zastavení vlaku.

Podle ministerského návrhu by mohl systém zabránit i takovým nehodám, jako byla například loňská srážka osobních vlaků u Perninku. ETCS je nutný i tam, kde je v plánu zvýšení rychlosti vlaků nad 160 kilometrů za hodinu u konvenčních tratí. Stejně tak se bez něj neobejdou ani budoucí vysokorychlostní tratě.

Dlouhodobě chybějící investice

Federace strojvedoucích (FSČR) plán na zavedení ETCS vítá a jako největší problém vidí v tom, že v posledních třiceti letech se do železniční bezpečnosti na straně vozidel neinvestovaly žádné prostředky. 

„Zabezpečovací systémy, které zde byly od šedesátých, sedmdesátých let minulého století, byly v té době špičkové. Nicméně vývoj šel kupředu a od revoluce se do systému na lokomotivách prakticky neinvestovalo,“ říká člen prezidia FSČR David Votroubek.

Naopak chválí investice na straně řízení, kdy výpravčí mají k dispozici špičkové prostředky, které prakticky nedovolí udělat chybu. „Totéž však chybí u lokomotiv. ETCS je proto cesta správným směrem, pokud se vše uchopí tak, jak má,“ dodává David Votroubek.

Systém na trati i ve vlacích

Systém ETCS je tedy vždy součástí jak traťové infrastruktury, tak také samotných drážních vozidel. Očekávaného efektu bude možné dosáhnout pouze v případě, že se na trati zabezpečené systémem ETCS budou pohybovat pouze vlaky, které jsou tímto systémem vybaveny. 

V opačném případě není možné dosáhnout odpovídajícího zvýšení bezpečnosti ani odstranění kapacitních omezení dráhy.

Oproti současnému zabezpečovacímu zařízení umožní ETCS kontrolu strojvedoucího, například při nedodržení návěsti „Stůj“ a v případě neadekvátní reakce z jeho strany i možnost zastavení vlaku. Foto: Ekonomicý deník

„Vlak bez ETCS na trati se stává ohrožujícím nejen sám sobě, ale i všem ostatním vlakům na trati a ve stanicích. Takový souběžný provoz vozidel s ETCS a bez ETCS je rovněž překážkou pro předpokládané zvýšení rychlosti nad 160 kilometrů za hodinu. Je proto nezbytné zajistit vybavení mobilní částí ETCS u všech vozidel, která se pohybují na dané trati vybavené traťovou částí ETCS. Tím se zavede takzvaný výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS na dané trati,“ uvádí se v dokumentu.

Možnost čerpat dotace

Ještě během letoška má být na území České republiky celkem 818 kilometrů tratí zabezpečených systémem ETCS. V roce 2025 už to bude více než dva tisíce kilometrů. 

Na vybavení vozidel palubními jednotkami budou moci dopravci využít jak národní, tak evropské finance. V prvním případě jde o Operační program doprava a příspěvek ze SFDI. U evropských dotací je už od roku 2015 možné čerpat z Nástroje pro propojení Evropy (CEF).

Dopravci odhadli celkové náklady na obnovu vozového parku a na vybavení vozidel palubními jednotkami ETCS na téměř sto miliard korun. Z toho 18 miliard připadá na palubní jednotky, zbytek pak na přirozenou obnovu vozidel. Další desítky miliard pak v souvislosti s ETCS směřují do infrastruktury.

Nápor pro strojvedoucí

Podle Federace strojvedoucích systém přinese, minimálně v začátcích, obrovskou zátěž pro strojvedoucí. Důvodem je to, že se ETCS implementuje na stávající tratě, takže v přechodové době bude třeba používat specifický systém. 

„Pro strojvedoucí to bude velmi náročné na obsluhu. Veškeré pokyny uvidí strojvedoucí na displeji, nicméně na trati částečně zůstanou i některá stávající návěstidla. Strojvedoucí tak bude muset sledovat obojí,“ vysvětluje David Votroubek.

Zdůrazňuje proto nutnost nastavení systémových řešení v oblasti předpisů i legislativy tak, aby byl systém pro strojvedoucí co možná nejjednodušší. 

Lucie Přinesdomová