INZERCE

V Němčicích nad Hanou se v červenci minulého roku srazil nákladní vlak jedoucí z Havlíčkova Brodu do Ostravy s osobním vlakem jedoucím z Olomouce do Nezamyslic | Foto: HZS Olomouckého kraje

Drážní inspekce: srážku vlaků zavinil strojvedoucí

Střet lokomotivy a osobního vlaku v Němčicích nad Hanou na Prostějovsku na konci loňského července zavinil strojvůdce lokomotivy. Důvodem byla jeho nedovolená jízda za návěstidlo. Inspekce ve zprávě upozornila také na překročení rychlosti obou vlaků. Při srážce vlaků vykolejily dva vozy osobního vlaku, dva lidé byli zraněni a celková škoda nakonec přesáhla 24 milionů korun.

Příčinou střetu bylo nezastavení lokomotivy před návěstím „stůj“ při odjezdu z železniční stanice Němčice nad Hanou a neřízení se „výstrahou“ vjezdového návěstidla, uvedla inspekce. „Je nepochybné, že strojvedoucí vlaku Lv 52489 nejednal s úmyslem vzniku mimořádné události. Jeho chování bylo ovlivněno nevědomou chybou ve spojení s nedůsledným dodržováním právních předpisů a vnitřních předpisů,“ uvedla inspekce.

Překročení rychlosti až o 26 km/h

Drážní inspekce ve zprávě upozornila také na překročení rychlosti obou vlaků – lokomotiva překročila při jízdě na trati mezi železniční stanicí Nezamyslice a Němčice nad Hanou nejvyšší dovolenou rychlost 30 kilometrů za hodinu až o 21 kilometrů za hodinu, osobní vlak při vjezdu do železniční stanice Němčice nad Hanou překročil nejvyšší dovolenou rychlost 40 kilometrů za hodinu až o 26 kilometrů za hodinu.

Ze zprávy inspekce vyplývají i další pochybení. Přes zákaz provozovatele dráhy strojvedoucí lokomotivy používal na elektrifikované trati při brzdění rekuperaci, kdy je brzdná energie odváděna zpět do sítě. Jeho dopravce také nezajistil, aby jeho výkon práce nepřesáhl 12 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích, stojí ve zprávě.

Nehoda se stala v sobotu 31. července ve 13:30 v blízkosti stanice Němčice nad Hanou, nákladní lokomotiva se zde střetla s osobním vlakem č. 3821 jedoucím z Olomouce do Nezamyslic. Při nehodě byl zraněn jeden cestující v osobním vlaku a strojvedoucí samostatně jedoucí lokomotivy.

ETCS jako preventivní nástroj

Právě z tohoto důvodu se v současnosti po celé Evropě zavádí jednotný vlakový zabezpečovací systém (ETCS). Ten dokáže zasáhnout právě v případě omylu nebo indispozice strojvedoucího.

ETCS je automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti. Při jejím překročení zabezpečovač zasáhne do řízení.

Na základě přenášených informací sleduje ještě další ukazatele:

  • maximální rychlost vlaku
  • dodržení trasy vlaku
  • směr jízdy
  • přechodnost vlaku pro daný úsek
  • dodržení přechodných omezení

Podle národního implementačního plánu mají na koridorových tratích od roku 2025 jezdit pouze vlaky vybavené ETCS. ETCS rovněž sjednocuje zabezpečovací systémy po celé Evropě.

(bar, čtk)