INZERCE

Terminál Vídeň-jih je hlavní vlakové nádraží pro nákladní dopravu ve východním rakouském regionu. Foto: ÖBB

Do roku 2040 dvojnásobek přepravených nákladů. ÖBB kvůli tomu rozšiřuje terminál Vídeň-jih

Jen do konce tohoto desetiletí by se nákladní doprava v Evropě měla zvýšit až o třicet procent. Rakouský dopravce ÖBB na nic nečeká a na enormní nárůst nákladní dopravy se intenzivně připravuje. Bez adekvátních opatření by se totiž podle něj zvýšil počet kamionů na silnicích až o milion, což by znamenalo i čtyřicetinásobné navýšení emisí oxidu uhličitého.

Otázku přesunu nákladní dopravy na železnici neřeší jen Česká republika. U našich jižních sousedů to však pojali více prakticky a významně rozšiřují kapacitu vídeňského nákladního terminálu. Největší rakouský poskytovatel mobilních a logistických služeb díky tomu může do roku 2040 plánovat dvakrát vyšší výkonnost svých nákladních služeb.

Renesance nákladní dopravy

ÖBB tak bude v nadcházejících letech směřovat investovat do modernizace železničního systému. Jedním z ústředních cílů je vytvoření nezbytných podmínek pro přesun silniční dopravy na železnici.

„Prostřednictvím plánovaných investic umožníme zdvojnásobit naše služby nákladní dopravy do roku 2040,“ řekl generální ředitel ÖBB Andreas Matthä u příležitosti představení druhé etapy rozšiřování terminálu Vídeň-jin a dodal: „Jsem přesvědčen, že v železniční nákladní dopravě dojde v příštích letech k renesanci. Protože každá tuna nákladu jedoucí po kolejích místo po silnici okamžitě ušetří emise CO2. Jde tak o nejúčinnější způsob, jak co možná nejrychleji dekarbonizovat odvětví dopravy“.

Rozšíření terminálu

Terminál Vídeň-jih je hlavní vlakové nádraží pro nákladní dopravu ve východním rakouském regionu a od uvedení do provozu na konci roku 2016 vykazuje vynikající ekonomický rozvoj.

Tento ústřední bod v evropské síti odvětví dopravy a nakládky představuje neutrální dopravní uzel pro všechny zákazníky v odvětví nákladní dopravy. Už po třech letech jeho provozu bylo využití kapacity více než 80 procent. Dalším logickým krokem tak bylo rozšíření terminálu, do kterého společnost investovala 19 milionů eur.

Součástí druhé fáze rozšíření terminálu byl manipulační modul pro provoz vysokozdvižného vozíku s nakládacími dráhami dvakrát 700 metrů a dva vysoce výkonné vysokozdvižné vozíky, díky čemuž vznikne více úložného prostoru.

Manipulační kapacita se zvýší přibližně o 50 procent, což odpovídá nárůstu o 105 000 ITE ročně. To znamená, že nyní lze ročně manipulovat s 310 tisíci kontejnerů, návěsů a výměnných modulů. Po plánované třetí etapě rozšiřování by se během několika dalších let měla kapacita zvýšit až na 400 tisíc.

Budoucnost evropské železnice

Zejména v železniční nákladní dopravě jsou pro dosažení cílů v oblasti klimatu a zvýšení přesunu dopravy ze silnice na železnici vedle investic do železničního systému rozhodující spravedlivé rámcové podmínky.

„Železnice v Evropě potřebují spravedlivé právní podmínky hospodářské soutěže, aby mohly nabízet své služby za konkurenceschopné ceny. V současné době existuje nerovnováha v cenách externích nákladů. Železnice platí poplatky za každý ujetý kilometr, zatímco silniční nákladní doprava má stále určité privilegium. Evropské železnice však každý den pomáhají zlepšovat železniční systém. A k tomu potřebujeme podporu Evropské a jejích členských států,“ uvádí Andreas Matthä.

Podle společnosti železnice v době pandemie prokázala, že je nejen extrémně pro-klimatická, ale představuje také relevantní zásobovací systém. Jak nedávno uvedl Institut Economica ve své studii, investice do železnic navíc stimulují ekonomiku.

Lucie Přinesdomová