INZERCE

Peníze. Ilustrační snímek. Foto: Státní tiskárna cenin

Desítky miliard korun. Středočeský kraj se chystá postupně vypsat tendry na dopravu

Středočeský kraj postupně vypíše tendry na veřejnou dopravu v hodnotě desítek miliard korun. První část zakázek pro provoz autobusové dopravy od prosince 2024 vypíše už letos. S novými provozovateli by měla přijít i rozsáhlejší modernizace vozového parku. Stávající tendr na provoz železniční dopravy vyprší v roce 2029, ale současná smlouva umožňuje dřívější soutěž na 20 procent dopravy. To využije hejtmanství na regionálních tratích, zakázku kraj letos připraví a vypsat by ji měl nejspíše příští rok, řekl krajský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN).

Provoz autobusové dopravy má hejtmanství rozdělený do více než čtyř desítek oblastí.

„Pětatřicet oblastí budeme soutěžit, devět oblastí budeme zadávat napřímo,“ uvedl radní pro dopravu Petr Borecký.

Napřímo kraj zadá některé linky navazující na stávající pražské či malé linky, například na Kokořínsku, kde působí místní dopravce. Podle radního je velikost jednotlivých oblastí, na které bude vypsán tendr, nastavená tak, aby se účast v zakázce vyplatila nejen velkým, ale i menším a středním firmám. První tendry by měly být vypsány letos v červnu nebo v červenci, další pak budou průběžně navazovat až do roku 2023.

Hejtmanství si podle radního neslibuje od nových provozovatelů dramatické snížení nákladů, ale především vyšší kvalitu služeb. Platnost tendrů pro autobusové dopravce bude na deset let v případě dieselového a benzinového pohonu a na 15 let pro bezemisní, tedy elektrické nebo vodíkové autobusy. Celková hodnota zakázek je odhadována kolem 20 miliard korun, jde ale o odhad vycházející ze stávajících cen. Středočeský kraj nyní ročně dává na autobusovou dopravu 1,45 miliardy korun.

Do budoucna by měl v regionu stoupat podíl bezemisních vozidel. Nyní je v kraji v provozu ve veřejné dopravě přibližně 1260 autobusů, od roku 2025 by jich mělo být 50 až 60 bezemisních.

Na regionálních železničních tratích by se po přesoutěžení mohly podle Boreckého od roku 2024 nebo 2025 objevit nové soupravy. Nové provozovatele by mohly získat například tratě v Posázaví nebo na Příbramsku. Kraj také plánuje využití vozů s akumulátorovým provozem, které lze využít i při pozdější elektrifikaci tratě. Na 80 procent železniční dopravy, které skončí tendr v roce 2029, bude hejtmanství vypisovat veřejnou zakázku také v letech 2024 nebo 2025. Dodávka nových vlaků podle radního trvá nyní kolem pěti let, tak je třeba zvolit takový termín, aby dopravci měli možnost vlaky připravit.

(čtk)