Nejprve platili všichni stejně, pak přišly úlevy pro těžký průmysl a nyní je na řadě železniční a městská hromadná doprava. Poslanec Martin Kolovratník (ANO) přichází s pozměňujícím návrhem, který by dopravcům zcela prominul platby za obnovitelné zdroje a snížil tím jejich účty za odběr elektrické energie. Úleva se má týkat „trakční elektrické energie spotřebované při provozování drážní dopravy na dráze železniční, tramvajové, trolejbusové a lanové.“
Novelu zákona o podporovaných zdrojích energie (POZE) schválila vláda již loni v květnu, v poslanecké sněmovně se její projednávání protahuje. Poslanci stále ještě nestihli uzavřít ani druhé čtení. Zpravodaj novely Pavel Pustějovský (ANO) na jednání hospodářského výboru ve středu 17. března zmínil, že poslanci navrhují celou řadu změn, týkajících se hlavně povolené míry ziskovosti fotovoltaických elektráren. Na webu poslanecké sněmovny je však u tisku s číslem 870 uveden pouze jeden pozměňující návrh, jehož předkladatelem je Martin Kolovratník.
Za zavedení úlev z plateb za obnovitelné zdroje již delší dobu lobbuje sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ. Kolovratník nyní vychází tomuto požadavku vstříc. Ve svém návrhu upozornil, že železniční dopravci ročně spotřebují zhruba 1,3 miliardy kilowatthodin (kWh) elektrické energie a provozovatelé městské hromadné dopravy dalších 500 milionů kWh. Celkem spotřebovaných 1,8 miliardy kWh pro ně znamená finanční zátěž ve výši 900 milionů korun ročně. Výpadek příjmů chce kompenzovat snížením povolené míry ziskovosti solárních elektráren na 6,3 procenta dle vládního návrhu. Kolovratník též upozornil, že například v Německu takové úlevy z plateb za zelenou energií pro sektor dopravy již platí.
Vládní novela zákona POZE má za cíl odblokovat výstavbu dalších obnovitelných zdrojů, přičemž větší elektrárny mají soutěžit o výkupní cenu formou aukcí. Jenže má to jeden háček – ministerstvo průmyslu odmítá do aukcí pustit zájemce o stavbu fotovoltaických elektráren. Ještě větší kontroverze pak vyvolává stanovení povolené míry ziskovosti obnovitelných zdrojů. Tady si ministerstvo průmyslu a obchodu samo zadělalo na problém, když na poslední chvíli snížilo v zákoně limit vnitřního výnosového procenta (IRR) pro solární elektrárny z 8,4 na 6,3 procenta.
Vedle těchto konfliktních návrhů obsahuje novela POZE řadu věcí, jež se těší všeobecné podpoře. Vládní novela zavádí pokračující podporu pro zdroje, které by jinak majitelé po doběhnutí dvacetileté doby provozní podpory museli odstavit z ekonomických důvodů. V praxi se to bude týkat hlavně elektráren na biomasu a bioplynových stanic. Novela též počítá se zavedením dotací na výrobu biometanu, který bude možné vtláčet do plynovodní sítě nebo využít k pohonu vozidel na CNG.
Mohlo by vás zajímat
David Tramba