INZERCE

Doprava, ilustračmí snímek. Foto: Pixabay

Členské státy EU schválily zpřísnění emisních předpisů pro nákladní vozy. Nerealistické, říká Česmad

Členské státy Evropské unie schválily plánované zpřísnění předpisů pro emise oxidu uhličitého u nákladních automobilů a autobusů, jak potvrdilo belgické předsednictví EU. Snížení emisí v nákladní dopravě o 45 % do roku 2030 je však podle Česmad zcela nerealistický plán, uvedl pro Ekonomický deník za Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Opatření ještě musí odsouhlasit plénum Evropského parlamentu.

Emise by se podle nových předpisů měly do roku 2040 snížit o 90 procent ve srovnání s rokem 2019. Schválení nových předpisů členskými státy EU ohrožovaly neshody v německé vládní koalici, situaci se však na poslední chvíli podařilo vyřešit, napsaly agentury DPA a Reuters.

Nové předpisy předpokládají, že do roku 2030 se emise u nákladních automobilů a autobusů oproti roku 2019 sníží o 45 procent. Do roku 2035 by měl pokles emisí dosáhnout 65 procent. Výjimku ze stanovených cílů budou mít například zemědělská, vojenská, hasičská či záchranářská vozidla, napsala agentura APA.

Nerealistický plán, říká Česmad Bohemia

Zatímco však německé sdružení automobilového průmyslu VDA schválení nových pravidel přivítalo, protože podle něho „Stanovuje to jasný časový harmonogram pro rychlejší realizaci bezemisních řešení na evropském trhu, české Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia snížení emisí v nákladní dopravě o 45 % do roku 2030 považuje za zcela nerealistický plán.

Doprava v Praze. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons, Michal Jasný

„Jeho dosažení je možné pouze nasazením lokálně bezemisních vozidel, tedy bateriových, protože vodíková ztím nejsou k dispozici a plnící infrastruktura pro ně fakticky neexistuje. Ani elektrická vozidla, která jsou zhruba 3x dražší než dieselová zatím nejsou k dispozici v předpokládaném množství, ujedou mximálně 300 km na jedno nabití a vysokovýkonné nabíjení na hlavních trasách také neexistuje,“ uvedl Felix. Na jejich nákup nemají ale podle něho evropští dopravci finance, jak uvedl pro Ekonomickýdeník, protože by je museli nakoupit 400 tisíc bateriových vozidel a zákazníci nejsou ochotni násobně vyšší ceny platit. Uskutečnění podobného plánu tak podle názoru Česmad Bohemía zásadně ohrožuje fungování evrpského hospodářství.

Monika Ginterová