INZERCE

Čína podpoří investice svých firem v zahraničí

Čína by měla finančně podpořit firmy, které budou chtít investovat v zahraničí, řekl premiér Li. Asijský obr se začíná připravovat na to, že k jeho dalšímu růstu nebude stačit jen domácí trh. 

Čína plánuje omezit zdánlivě nezkrotitelnou byrokracii a s ní spojené náklady pro čínské firmy, které budou chtít rozšířit své podnikání do zahraničí. Tento krok má podpořit růst firem a odvrátit hrozbu zpomalení domácí ekonomiky, konstatuje agentura Reuters.

Premiér Li Kche-čchiang uvedl, že Čína by měla finančně podpořit firmy, které budou chtít investovat v zahraničí, zefektivnit schvalovací proces, vyjasnit nebo odstranit nepřiměřená opatření nebo náklady, které brzdí investice čínských firem v zahraničí a umožnit firmám rychlý přesun do světa a jejich růst. Některé sektory však podle něj bude stále vyžadovat přísnější pravidla při schvalování.

Čínské společnosti v různých sektorech, od spotřebního zboží přes železnice po jadernou energii, se stále více snaží prosadit na zahraničních trzích kvůli zpomalujícímu domácími ekonomickému růstu. Spojení se zahraničními společnostmi jim také umožňuje získat cenné technické znalosti, a zlepšit tak jejich konkurenceschopnosti na globálním poli, napsala agentura Reuters.

Celkový podíl Číny na světovém obchodu poskočil z 10,4 % v roce 2011 na 11,1 % v roce 2010 (z pouhých 3 % v roce 1999).  Mezinárodní měnový fond předpovídá, že v roce 2020 již Čína ukrojí z celosvětového obchodu celých 17 %.

Celkový objem zahraničního obchodu vzrostl z 3 642,1 mld. USD v roce 2011 na 3 866,8 mld. USD, tj. o 6,2 %. Vývoz stoupl o 7,9 % na 2 048,9 mld. USD, dovoz o 4,3 % na 1 817,8 mld. USD. Obchodní přebytek dosáhl 231,1 mld. USD, tj. o 76 mld. USD neboli o 49 % více než v roce 2011.

Růst zahraničního obchodu podobně jako růst celé čínské ekonomiky v roce 2012 zásadním způsobem zpomalil. Hlavním důvodem nebyla ani tak vnitrostátní situace, byť dosavadní čínský model mobilizace kapitálu a lidských rezerv naráží na své limity, ale pokračující krize a s ní související slabá poptávka po čínském zboží ze strany hlavních obchodních partnerů – EU a USA.

-of-