INZERCE

Čína nestíhá vyrábět, s expedicí musí pomáhat letadla

Růst ekonomiky, nízká míra nezaměstnanosti, pokles cen pohonných hmot a větší ochota lidí utrácet. To jsou hlavní trendy formující trh s mezinárodní přepravou zásilek.

Ta aktuálně dosahuje svého letošního vrcholu a nese se ve znamení rekordního počtu importovaných zásilek. Kromě prognóz Českého statistického úřadu to potvrzují také statistiky společnosti Smartex.

„Rok 2015 bude patřit k těm, které se pozitivně zapíší do statistik přepravních společností působících v České republice. Stoupá míra přeshraničního obchodu, a zatímco v závěru loňského roku ještě většímu růstu bránila oslabená koruna, aktuálně se situace změnila. Ochota lidí utrácet se vrátila a to díky pozitivnímu vnímání budoucnosti a firmy jsou tak nuceny měnit svoji strategii,“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.

Podle Českého statistického úřadu ve třetím čtvrtletí 2015 hrubý domácí produkt rostl o 4,3 %. I to je jeden z důvodů, proč české firmy v září a říjnu importovaly více zásilek, kterými pokryjí předvánoční a vánoční období. Jen data společnosti Smartex hovoří o 40% navýšení v počtu přepravovaných zásilek a 15% v obratu za toto období. Čísla budou růst také v listopadu, protože importní zásilkový boom neskončil. Lidé berou obchody útokem a tuzemští podnikatelé tak doobjednávají další zboží tak, aby vykryli své potřeby vůči zákazníkům.

Na poslední chvíli ne lodí, ale letadlem

Levnější pohonné hmoty přitom mění zavedené standardy. V případě dovozu zboží ze vzdálenějších destinací sahají firmy v těchto dnech k tomu, že namísto lodí, objednávají přepravu letadlem. Pokles palivových příplatků totiž dělá leteckou mezinárodní dopravu čím dál tím více dostupnější a efektivnější. Firmy si uvědomily, že jen tak v aktuální situaci mají jistotu, že zásilky určené pro vánoční trh stihnou ještě dorazit včas. „V předvánočním období  jsme zaznamenali dvouciferný nárůst přepravy zboží z Jihovýchodní Asie. Je to logický fakt, protože v této zemi své zboží stále více vyrábí a nakupuje podstatná část firem. V posledních dnech přitom evidujeme zvýšený počet dotazů na termíny doručení. Dochází tak k tomu, že levnější lodní dopravu střídá sice o něco dražší, ale zase rychlejší doprava letecká. Vliv na to má i to, že továrny v Číně jedou na plné obrátky, ale i přesto nestíhají plnit nasmlouvané objednávky a tak se zboží připravené na export posílá o několik týdnů později,“ dodal závěrem Alexandr Michaljanič.

-of-