V Česku zatím o odškodnění za dieselgate konečný verdikt nepadl

Diesel, výfuk, auto. Ilustrační fotka od Andreas Lischka z Pixabay

Po pěti letech od vypuknutí kauzy dieselgate, ve které koncern Volkswagen falšoval některé údaje o emisích naftových motorů, se čeští majitelé vozů VW stále nedočkali odškodnění. Případ je u Nejvyššího soudu.

Organizace Safe Diesel, která zastupuje motoristy poškozené chováním automobilky Volskwagen, která falšovala některé údaje o emisích, uvádí, že se ke společné žalobě připojilo 6.800 lidí, kteří žádají odškodné 1,5 miliardy korun. Soudy se již některými nároky zabývají, případ je nyní s dovoláním u Nejvyššího soudu (NS). Mluvčí firmy Safe Diesel Ondřej Píša očekává, že by soud mohl rozhodnout do konce letošního roku.

Společnost nárokuje pro každého majitele auta odškodné 220.000 korun. Poté, co koncern Volkswagen odškodnil 260.000 německých vlastníků vozidel, a po rozhodnutí nejvyššího německého soudu o povinnosti vyplatit jednomu z majitelů náhradu za vůz, poslala Safe Diesel firmám Volkswagen a Škoda Auto, která do koncernu VW patří, návrh na vyrovnání mimosoudní cestou. Na počátku července ale podle Píši dostala zamítavou odpověď. „Velmi nás mrzí, že Volkswagen přistupuje ke svým českým zákazníkům jako ke spotřebitelům druhé kategorie. Taková diskriminace je nepřípustná,“ sdělil ČTK Píša.

Safe Diesel podle něj bude pokračovat v soudních sporech a věří, že uspěje. K žalobě se podle mluvčího mohou přidávat další poškození spotřebitelé. „Podle našeho názoru není nárok promlčený. Volkswagen opakovaně tvrdil, že českým spotřebitelům žádná škoda nevznikla, nemůže tak namítat promlčení. O tom, že škoda prokazatelně vznikla, se tak čeští spotřebitelé mohli dozvědět až mnohem později,“ uvedl Píša.

České soudy se však doposud nezačaly zabývat přímo podstatou sporu. V polovině loňského roku Obvodní soud pro Prahu 8 sice konstatoval, že firma Volkswagen uznala nároky českých spotřebitelů na odškodnění v kauze v hodnotě přes půl miliardy korun, bylo to však proto, že se společnost v požadované lhůtě k žalobě nevyjádřila. Odvolací soud rozsudek zrušil a nyní se čeká, jak případ posoudí NS. Verdikty se týkají nároků 2435 spotřebitelů, kteří podali žalobu do 7. září 2018.

„I pokud by Nejvyšší soud dovolání nevyhověl, případ se vrací k projednání k soudu první instance. Doufáme, že se brzy začne probírat samotná podstata sporu, tedy zda spotřebitelé utrpěli škodu,“ řekl mluvčí společnosti Safe Diesel.

Emisní skandál propukl před pěti lety, 18. září 2015, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Software umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží.

V USA Volkswagen vyplatil každému majiteli dotčeného vozu odškodné 5100 až 10.000 dolarů a nabídl opravu či zpětný odkup těchto vozů. V Německu koncern akceptoval pokutu jedné miliardy eur. V Česku se prodalo zhruba 165.000 z celkem 11 milionů dotčených vozidel.

Emisní skandál VW: miliardové odškodnění i tresty vězení

– Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) 18. září 2015 obvinila koncern Volkswagen (VW), že do svých vozidel s naftovým motorem pod označením EA 189 ve verzi Euro 5 instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Software uměl rozpoznat, že motor pracuje v režimu odpovídajícímu požadavkům laboratorních testů výfukových plynů a změnou nastavení motoru dočasně snižoval množství vznikajících oxidů dusíku, aby auta splnila zákonný limit.

– – VW následně přiznal, že tento software po celém světě nainstaloval zhruba do 11 milionů naftových aut. Z toho připadá asi pět milionů aut na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi, 1,2 milionu na značku Škoda a 700.000 na Seat. Skandál zasáhl v menší míře i další automobilky. V Česku se prodalo zhruba 165.000 z celkem 11 milionů dotčených vozidel.

– Koncern VW i manažeři kvůli skandálu čelí řadě žalob a vyšetřování. Volkswagen podle agentury Reuters dosud vynaložil v souvislosti se skandálem přes 30 miliard eur (přes 817 miliard Kč). Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty.

– Americká vláda uzavřela 11. ledna 2017 s Volkswagenem dohodu ohledně urovnání skandálu, automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (dnes 105,5 miliardy Kč). V USA se VW s téměř půl milionem majitelů naftových vozů také dohodl na vyrovnání v celkovém objemu 9,8 miliardy dolarů (218,8 miliard Kč). Samotná automobilka vyplatila 9,5 miliardy USD. Zbývajících 300 milionů USD vyplatil dodavatel naftových motorů Robert Bosch. Koncern v rámci dohody také souhlasil, že majitelům vyplatí odškodné 5100 až 10.000 dolarů (127.000 až 250.000 Kč). Zavázal se také, že majitelům nabídne opravu nebo odkup jejich vozu. V červnu ale americký odvolací soud rozhodl, že dva americké okresy mohou kvůli manipulaci s emisemi vymáhat na Volkswagenu další pokuty, což může pro automobilku znamenat další vysoké náklady.

– V Německu, kde čelí koncern tisícům žalob, Volkswagen akceptoval pokutu jednu miliardu eur (přes 27 miliard Kč). Většinu soudních verdiktů automobilka nebo její přidružené firmy vyhrály, letos v květnu ale nejvyšší soud v Karlsruhe rozhodl, že Volkswagen musí zákazníkům, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi, vyplatit za jejich vůz náhradu. Volkswagen v reakci na verdikt uvedl, že automobilka chce soudní spory s majiteli vozů ukončit a nabídne jim odškodnění.

– Volkswagen se v Německu již letos v únoru dohodl s majiteli dieselových aut, že jim kvůli skandálu s měřením emisí vyplatí celkem 830 milionů eur (asi 22,6 miliardy Kč). Odškodné bude odstupňováno podle typu a stáří vozu, a to od 1350 do 6257 eur (zhruba 36.800 až 170.000 Kč).

– V červnu 2019 Obvodní soud pro Prahu 8 nepravomocně uznal nárok na odškodnění 636 milionů korun pro majitele aut koncernu Volkswagen v ČR. Vyhověl tak 2435 lidem, které zastupovala organizace Safe Diesel. VW ale spor prohrál proto, že se v požadované lhůtě k žalobě nevyjádřil. Odvolací soud poté rozsudek pro několik pochybení zrušil. Safe Diesel podala proti rozhodnutí odvolacího soudu dovolání. Společnost aktuálně zastupuje téměř 7000 Čechů. Pro každého z nich nárokuje odškodné 220.000 korun, žalovaná částka je tak více než 1,5 miliardy korun. Návrhy firmy na mimisoudní vyrovnání automobilky Škoda Auto a Volkswagen podle údajů Safe Diesel odmítly.

– Prvním odsouzeným kvůli skandálu se stal inženýr Volkswagenu James Robert Lian, který byl v srpnu 2017 v USA odsouzen ke 40 měsícům vězení a k pokutě. Dosud nejvyšší trest, a to sedm let vězení, dostal v prosinci téhož roku manažer VW Oliver Schmidt.

– Německá prokuratura v září 2019 obvinila šéfa koncernu Volkswagen Herberta Diesse a předsedu dozorčí rady a šéfa holdingové společnosti Porsche SE Hanse Dietera Pötsche, že záměrně neposkytli investorům včasné informace o finančních důsledcích emisního skandálu, a tím protiprávně ovlivnili cenu akcií podniku. Volkswagen obvinění obou představitelů automobilky odmítal a označil je za nepodložená. Oba vedoucí manažeři VW se letos dohodli na ukončení trestního řízení výměnou za platbu 4,5 milionu eur každý. Částky tehdy uhradila automobilka Volkswagen. Také stuttgartská prokuratura výměnou za platbu 1,5 milionu eur ukončila vyšetřování Pötsche. V případu byl obviněn i bývalý šéf koncernu Martin Winterkorn, kterého čeká veřejný soudní proces kvůli obvinění z podvodu.

– Žalobě také čelí bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler a další lidé. Stadler se v červnu 2018 stal nejvyšším vedoucím představitelem koncernu VW, který byl ve funkci kvůli skandálu zatčen. Ve vyšetřovací vazbě strávil zhruba čtyři měsíce, během kterých s ním koncern Volkswagen po vzájemné dohodě rozvázal pracovní poměr.

-čtk-