INZERCE

Hlavní pošta v Praze, budova v Jindřišské ulici. Foto: Wikimedia Commons (CC-BY-SA-4.0)

Česká pošta spouští kampaň na prodej nemovitostí. Objekty mohou být zajímavé i pro chalupáře

Probíhající transformace České pošty (ČP) má stabilizovat její hospodaření. K lepším číslům jí má pomoc i výtěžek z prodeje nemovitostí, které se už rozběhly. Na jejich podporu teď zahájila ČP marketingovou kampaň, která poběží do konce listopadu v celostátních denících. Má oslovit co největší okruh populace, protože podle ní se nabízené nemovitosti svým charakterem a využitím hodí nejen pro právnické osoby, ale část z nich může být zajímavá i pro veřejnost. Lidé si tak mohou pořídit zajímavý objekt například k rekreačnímu využití.

„Veřejnost seznamujeme s nabídkou nemovitostí určených k prodeji pravidelně, a to prostřednictvím webových stránek České pošty či realitních webových portálů. Teď i v celostátních denících, abychom na ní upozornili širokou veřejnost a prodej urychlili,“ vysvětlil manažer útvaru správy majetku České pošty Jiří Valečko.

Česká pošta nabízí k odkupu nemovitosti, pro které už v rámci svého nynějšího provozu nemá využití. Jedná se o nemovitý majetek ve vlastnictví státu s právem hospodaření ČP, prodej se řídí především zákonem o státním podniku. Prodej bude pokračovat i v příštím roce. Nejhodnotnější nemovitostí je centrála České pošty na Praze 1, která se aktuálně nabízí.

Cena vychází ze znaleckého posudku

Pokud Česká pošta vyhodnotí, že je konkrétní nemovitost pro její další provoz nepotřebná, dojde nejprve ke zpracování znaleckého posudku akreditovaným znalcem. Z něho vyplyne i nejnižší nabídková cena, za kterou bude objekt nabízen k prodeji, a to formou výběrového řízení. Následně vedení České pošty, případně její dozorčí rada, schválí záměr prodeje. „U určeného majetku je pak nutné předem schválit jeho vyjmutí z majetku státu ministerstvem vnitra,“ dodává Valečko.

Záměr prodeje je poté zveřejněn na portálu veřejné správy po dobu 30 dnů. V rámci této lhůty se mohou přihlásit oprávněné subjekty s žádostí o převod majetku. Česká pošta ho v tomto případě převede za cenu obvyklou dle znaleckého posudku. Mezi okruh oprávněných subjektů však nepatří obce; patří sem státní složky, organizace a ostatní státní podniky.

Pokud o majetek během jeho zveřejnění na portále veřejné správy neprojeví nikdo zájem, je možno jej pak prodat formou výběrového řízení. Objekt získá zájemce s nejvyšší nabídkou.

Česká pošta, ilustrační snímek. Foto: Česká pošta

V polovině září pošta prodala v elektronické aukci tři nepotřebné nemovitosti v pražské Krči. Dohromady za ně získá téměř 400 milionů korun. Pošta ve snaze snížit ztrátu zrušila od letošního července v Česku tři stovky poboček a ohlásila, že se bude zbavovat majetku. Každou ze tří nabízených nemovitostí pošta prodávala prostřednictvím vlastní aukce. Nejvyšší vyvolávací cenu, přes 310 milionů korun, měla budova v ulici Na Strži.

Česká pošta loni vykázala ztrátu 1,73 miliardy korun, letos to měly být až čtyři miliardy korun, což by znamenalo insolvenci podniku. Očekávanou ztrátu se ale podařilo úsporami snížit na zhruba polovinu. Letos má podle pověřeného ředitele Miroslava Štěpána dosáhnout miliardy korun. Vláda také přijala plán transformace, který do dvou let počítá s rozdělením pošty na část provozující pobočky, základní poštovní služby a služby pro stát, a komerční část doručující balíky a poskytující logistické služby.

(mig)