INZERCE

Plánovaná česká továrna by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin, což vystačí pro 400 tisíc až 800 tisíc osobních automobilů ročně. Foto: Pixabay

Budoucnost gigafactory na baterie je zatím nejasná. Volkswagen posunul rozhodnutí o půl roku

Vicepremiér Karel Havlíček dnes uvedl, že automobilka Volkswagen odložila rozhodnutí o výstavbě takzvané gigafactory na výrobu automobilových baterií o půl roku na první pololetí roku 2022. O umístění továrny se uchází i Česko. O gigafactory měl dnes jednat Havlíček a premiér Andrej Babiš s předsedou představenstva Volkswagenu Herbertem Diessem. Havlíček s Diessem nakonec jen podepíší memorandum o podpoře výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice. Těch by měly vzniknout zhruba tři tisíce.

Továrna na autobaterie by mohla vzniknout v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1. Havlíček již v létě podepsal s energetickou firmou ČEZ memorandum o podpoře projektu. Vedle České republiky jsou ale podle něj ve hře i další lokality, například v Polsku.

O lokalitách nebylo rozhodnuto

Plánovaná česká továrna by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin, což vystačí pro 400 tisíc až 800 tisíc osobních automobilů ročně. Záleží na technologii výrobce, respektive výrobců baterií z cínoveckého lithia a na kapacitě finálních baterií.

Koncern Volkswagen, jehož součástí je i tuzemská Škoda Auto, se na elektromobilitu výrazně zaměřuje. Do deseti let by měly 70 procent jeho prodejů v Evropě tvořit elektromobily. V Evropě chce spolu s partnery postavit do roku 2030 celkově šest velkých továren na akumulátory. 

„Doposud nebylo rozhodnuto o žádných jiných lokalitách než Salzgitter (Německo) a Skellefteå (Švédsko). Další rozhodnutí budou přijata po důkladných jednáních se všemi odpovědnými partnery ze soukromého i veřejného sektoru v různých zemích. Pokud jde o Českou republiku, Škoda Auto je připravena se do projektu zapojit,“ řekl mluvčí Škody Tomáš Kotera.

52miliardová investice

O tom, že vláda jedná s německou automobilkou Volkswagen ohledně výstavby jedné ze svých plánovaných továren na výrobu baterií pro elektromobily v České republice, informoval Havlíček letos v březnu. Volkswagen o dva dny dříve oznámil, že plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na baterie, jedna by mohla být v České republice.

Letos v červenci Havlíček a generální ředitel energetické společnosti ČEZ Daniel Beneš podepsali memorandum o podpoře plánovaného projektu gigafactory na baterie pro elektromobily.

Zájem má podle Havlíčka kromě Volkswagenu i korejská LG. Ministr také uvedl, že jednou ze zvažovaných lokalit pro stavbu továrny je areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, kterou loni ČEZ odstavil. 

Podle memoranda, schváleného vládou, má investice v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2300 nových pracovních míst.

Beneš uvedl, že stavba gigafactory souvisí s plánovanou těžbou lithia v České republice. O závodě na jeho zpracování chce ČEZ rozhodnout příští rok a zahájit v něm výrobu v roce 2025. Továrna na baterie pro elektromobily by podle něj při optimistickém scénáři mohla stát mezi roky 2026 až 2028. 

(čtk)