INZERCE

Čepování pohonných hmot, ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons (CC-BY-SA-4.0)

Benzin se změní, bude obsahovat více biolihu. Starším vozidlům může hrozit koroze, varuje expert 

E 10 místo E5. Nejpozději od nového roku budeme u čerpacích stanic tankovat jiný benzin než dosud, se změnou označení naroste obsah biolihu. Jenže co může být dobrou zprávou pro životní prostředí, příliš zřejmě nepotěší majitele starších vozidel. Nebezpečím může být zejména koroze palivového systému, jak upozorňují například experti společnosti AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO. Jejich odborník Roman Švidrnoch pro Ekonomický deník uvedl, že doporučuje majitelům starších vozidel, aby navštívili autorizované dealery a požádali je o informaci, zda je možné jejich vozidlo provozovat na benzín E10. 

Deset procent biolihu namísto dosavadních pěti bude v nejbližší době obsahovat benzin Natural 95 u naprosté většiny čerpacích stanic v Česku. Přestože se zprávy o navýšení takzvané biosložky objevovaly v minulosti už několikrát, naposledy v roce 2019, zatím k této úpravě nedošlo. Nyní je to už ale definitivní. 

„Od 1. ledna 2024 začneme na českém území distribuovat automobilový benzín BA95 s označením E10. Přechod na toto palivo je významným krokem na cestě k emisní neutralitě. Výrazně snižuje emise skleníkových plynů, protože obsahuje až deset  procent obnovitelného paliva vyráběného z hmoty či odpadu organického původu,“ uvedl generální ředitel skupiny Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak. Plošné zavedení potvrdila také česká čerpadlářská dvojka MOL, která provozuje více než třista stanic. 

Kvůli tomu se také od Nového roku na čerpacích stanicích u stojanů vydávajících 95oktanový benzín změní mezinárodní označení z dosavadního E5 na nové E10.

Pro majitele starších vozidel, konkrétně těch vyrobených před rokem 2005, kdy vstoupila v platnost norma Euro 4, to ale nemusí být zrovna dobrá zpráva. Automobilový expert AAA AUTO Roman Švidrnoch proto ve vyjádření pro Ekonomický deník uvedl, že doporučuje majitelům starších vozidel, aby navštívili autorizované dealery a požádali je o informaci, zda je možné jejich vozidlo provozovat na benzín E10.  

„Všem, kterých se to týká, pak doporučujeme přejít na prémiové palivo 98 až 100 oktanů, kde je ethanol nahrazen složkou ETBE (ethyl terc-butylether), protože tato složka netrpí takovými neduhy jako už zmíněný ethanol,“ říká šéf servisních služeb AURES Holdings Miloslav Knap s tím, že vysokooktanový benzín ovšem může být problémem u veteránů s pevně nastavených předstihem zážehu.

Líh váže vodu, palivo má problém se stabilitou

Co tedy konkrétně hrozí starším vozům? „Už u současného naturalu E5 s obsahem lihu do pěti procent mohou nastat problémy s dlouhodobým skladováním, maximální doporučená lhůta jsou tři měsíce. Problémem jakéhokoli paliva obsahujícího líh je totiž jeho dlouhodobá stabilita, líh má snahu vázat vodu ze vzdušné vlhkosti. Dalším nebezpečím při používání paliv obsahujících etanol je koroze – a to zejména palivového systému, spalovacího prostoru a výfuku,“ upozorňuje šéf servisní služeb AURES Holdings Miloslav Knap. 

Na palivo E5 dokáže jezdit většina i dříve vyrobených vozů, nyní se však situace změní – na E10 by neměla jezdit auta vyrobená před rokem 2005. Neplatí to však bez výjimky – například u vozů značky Alfa Romeo je možné tankovat benzin E10 až od roku výroby 2011. A v čem je hlavní problém? „Palivo E10 vadí některým součástkám palivového systému, kupříkladu gumovým těsněním a pryžovým hadicím, z nichž jsou lihem vysávána změkčovadla, hadice pak křehnou a mohou praskat. Oxidovat mohou i kovová potrubí pro vedení paliva. Podobně se můžeme setkat s problémy při studených startech a také se sníženým výkonem a vyšší spotřebou paliva. Starších motorů s karburátory se týká hlavně právě snížení výkonu, novější motory, řízené lambda sondou, pak mívají vyšší spotřebu – líh je méně výhřevný než benzin a kvůli zachování výkonu pak řídicí jednotka posílá do palivového systému více paliva,“ vysvětluje Knap. 

Dalším problémem nového paliva je podle něj biodegradace. „Může docházet ke tvorbě pevných nebo lepivých nerozpustných úsad, jež mohou ucpávat palivové trysky a filtry a způsobovat tím poruchy chodu motoru, zvlášť při delším než tříměsíčním odstavení auta,“ dopnil. 

V české internetové inzerci je aktuálně kolem pěti tisíc takových vozů z celkem nabízených 108 tisíc, další zhruba 3,5 tisíce se dá najít v nabídce veteránů. „Netýká se to tedy úplně malého množství automobilů,“ dodal provozní ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.  

Označení paliv:

E5, E10, E85 – automobilový benzín, kde číslo znamená maximální obsah biolihu v palivu

B7, B10, B30, B100 – motorová nafta, kde číslo znamená maximální obsah biosložky v palivu.

XTL – syntetická nafta, která není ropného původu

Monika Ginterová