INZERCE

EET registrační pokladna. foto: archiv redakce

Babiš vysvětluje rozdíly v EET Sobotkovi

 

Ministr financí Andrej Babiš byl na posledním jednání vlády zaúkolován, aby písemně vysvětlil rozdíly ve výpočtu přínosu EET na tržby do evidence zapojených obchodníků. Údaje „financí“ a Českého statistického úřadu se lišily asi o 90%. Přinášíme Babišovo vysvětlení.

Významný rozpor dat Ministerstva financí a Českého statistického úřadu (ČSÚ), na který poukazujete, není v žádném případě neobvyklý a nelze z něj dovozovat nesprávnost nárůstu tržeb prezentovaného ze strany resortu Ministerstva financí. Je totiž v první řadě potřeba pochopit, jakým způsobem ČSÚ ke svým datům o tržbách dochází. Mohu proto přímo odkázat na vyjádření ČSÚ (https://www.czso.cz/csu/czso/ze-statistik-csu-nelze-urcit-vliv-zavedeni-eet): „ČSÚ přitom vychází z výsledků vlastního měsíčního výběrového šetření, které pokrývá celý segment obchodu a služeb. Šetření je založeno na stratifikovaném proporcionálním výběru, kdy největší podniky jsou šetřeny plošně a na menší podniky s počtem zaměstnanců nižším než 20 je uplatněn výběr s dopočtem na základní soubor…Výsledky oficiálního statistického zjišťování o tržbách ve službách nelze jednoduše srovnávat s odhadem vlivu zavedení EET. Mezi těmito ukazateli jsou velké metodické rozdíly. Tím hlavním je skutečnost, že ČSÚ zjišťuje celkové tržby bez DPH podniků zařazených do daného odvětví podle převažující činnosti, zatímco EET je zaměřena na hotovostní platby za určitou specifickou činnost. Zcela shodné není ani vymezení obsahu obou ukazatelů.“ Jednoduše řečeno, Ministerstvo financí a Finanční správa ČR vycházejí z dat o tržbách, která má finanční správa ve svém IT systému (za prosinec 2015), a dat, která získala přímo díky EET (za prosinec 2016). Oproti tomu ČSÚ svá data získává na základě statistického šetření.

Výše uvedené by mělo k vysvětlení, proč data Ministerstva financí a data ČSÚ nejsou shodná, plně dostačovat.

Nicméně, ČSÚ zveřejnil data o růstu tržeb v ubytování, stravování a pohostinství za prosinec 2016, který (dle ČSÚ) představuje 15,7 % v porovnání s prosincem 2015. Nebyla ovšem zatím zveřejněna data přímo o velikosti tržeb. Ze statistiky ČSÚ však můžeme vyčíst velikost tržeb za 4. čtvrtletí 2015. Ta dosáhla výše 37 868 mil. korun. S určitým zjednodušením lze následně dovodit, že na prosinec 2015 připadá zhruba třetina z uvedené částky z čtvrtletí, tedy přibližně 12,6 mld. korun. Jak již bylo Ministerstvem financí a Finanční správou ČR prezentováno dříve, tržby zaevidované v systému EET dosáhly za prosinec 2016 výše 19,8 mld. korun. Porovnáme-li hodnotu za prosinec 2015 odvozenou z dat ČSÚ s údaji získanými Finanční správou ČR v rámci EET za prosinec 2016, dojdeme k růstu tržeb o 57 %.

Je však třeba znovu podotknout, že výše uvedený růst 57 % je výsledkem porovnání dat, které se liší svým vymezením i obsahem. Ke korektnímu porovnání je potřeba použít data ze stejného zdroje. Finanční správa ve svém IT systému eviduje tržby z ubytování, stravování a pohostinství za rok 2015 ve výši cca 130 mld. korun, což měsíčně představuje 10,8 mld. korun. Pokud porovnáme tuto hodnotu z roku 2015 se zaevidovanou hodnotou z EET za prosinec 2016, dosahuje růst 83 %. Uvedená hodnota růstu je však ve skutečnosti vyšší, a to z důvodu, že v EET se ze zákona neevidují veškeré tržby (například bezhotovostní převody). Tato zjištění prokazuje i veřejně prezentovaná a paralelně provedená analýza na vzorku individualizovaných údajů 4 % daňových poplatníků, kde byl zjištěn nárůst ve výši 100 %. Je zcela zřejmé, že růst tržeb zjištěný na vzorku poplatníků se nijak zásadně neliší od růstu zjištěného ze souhrnných údajů o tržbách. Data budou pochopitelně dále sledována a vyhodnocována.

Lze proto pouze zopakovat, že není překvapivé, že se údaje ČSÚ a rezortu Ministerstva financí liší. Statistický systém ČSÚ se může oproti jiným systémům vykazování v mnoha detailech lišit. Jiným příkladem je statistika nezaměstnanosti. Počet nezaměstnaných evidovaných Úřady práce se liší od výběrového šetření pracovních sil. Jsou zde metodické rozdíly. Není překvapivé, že osob žádajících dávky v nezaměstnanosti je víc, než kolik se vykáže v šetřeních ČSÚ jako skutečně nezaměstnaní. Obdobná situace je i v oblasti tržeb. Pojmy „výnosy“, „obrat“ a „tržby“ nejsou totožné. A z hlediska příjmů státního rozpočtu jsou rozhodující ty hodnoty, které jsou vykázány finanční správě.

Tržby vykázané v EET jsou tržby z údajů uvedených na jednotlivých účtenkách a v rámci České republiky neexistuje přesnější systém ani údaj, který by dokázal vyčíslit výši hotovostních tržeb podléhajících EET.

-red-