INZERCE

Záchranná služba měla na místě mimo jiné čtyři vrtulníky a deset sanitek. Kromě toho bylo nasazeno i 80 hasičů s 15 zásahovými vozidly. Ilustrační snímek. Foto: DRF Luftrettung

Autonomní testovací vůz narazil do protijedoucího vozidla. Na místě zůstal jeden mrtvý a devět lidí bylo těžce zraněno

Autonomní testovací vozidlo se na německé silnici B28 nedaleko Römersteinu v Bádensku-Württembersku stalo účastníkem vážné nehody. Jejím následkem je jeden mrtvý a devět těžce zraněných. Podle německých médií není jasné, zda vozidlo řídil 43letý řidič či nikoliv. Příčina nehody zatím také není definitivně jasná.

Třiačtyřicetiletý řidič řídil v pondělí odpoledne u Römersteinu (okres Reutlingen) elektrické SUV BMW iX. V zatáčce vůz z dosud nejasných důvodů přejel do protisměrného pruhu a narazil do protijedoucího vozu.

Dopravní nehoda se stala v pravotočivé zatáčce mezi výjezdem Heuberg a okresní hranicí Reutlingen/Alb-Donau. 

V důsledku střetu pak 70letá řidička čelně narazila do vozu 32letého muže. Mužovo auto sjelo ze silnice a okamžitě začalo hořet.

Testovací e-vozidlo dále čelně narazilo do jiného vozu. Dvaatřicetiletý řidič vozu utrpěl v důsledku prudkého nárazu smrtelná zranění.

Elektrické BMW jako autonomní testovací vozidlo?

Podle policie byl vůz, který nehody inicioval, testovacím autonomním e-vozidlem. Zda jej řídil 43letý muž na místě řidiče je v současné době součástí vyšetřování.

BMW iX má funkce automatické jízdy, ale nemůže jezdit samostatně.

Německý portál FOCUS online se proto dotázal BMW, zda se skutečně jednalo o testovací vozidlo výrobce, na odpověď ale stále čeká.

„To se však zdá být spíše nepravděpodobné, protože při zkušebních jízdách je ve voze obvykle několik lidí – minimálně dva zkušební technici. Vůz také postrádá nálepky typické pro testovací vozy, jak ukazují snímky z nehody,“ tvrdí Focus.

Vážná nehoda na silnici B28 si vyžádala masivníé nasazení záchranných složek.

V autě 43letého muže byli podle policie dva muži ve věku 31 a 47 let, 42letá žena a jeden a půl roku staré dítě. Byli vážně zraněni, stejně jako ostatní řidiči a dva 33letí cestující ve dvou dalších zúčastněných vozidlech. Byli odvezeni na kliniky. Dopravní policie v Tübingenu zahájila vyšetřování společně s odborníkem.

Záchranná služba měla na místě mimo jiné čtyři vrtulníky a deset sanitek. Kromě toho bylo nasazeno 80 hasičů s 15 zásahovými vozidly. V důsledku nehody byla federální dálnice 28 na několik hodin zcela uzavřena. Policie odhaduje škodu na dotčených vozidlech na přibližně 180 000 eur.

Pět úrovní autonomního řízení

Pojmy autonomní a automatizované řízení se často používají jako synonyma, ale existují mezi nimi důležité rozdíly. Jedná se o pět úrovní autonomního řízení:

Úroveň 0: Řidič ovládá vůz zcela sám.

Úroveň 1: Existují asistenční systémy, jako je adaptivní tempomat nebo varování před změnou jízdního pruhu, které však podporují pouze řidiče. Tato technologie se dnes hojně používá i v malých automobilech.

Úroveň 2: Na této úrovni se již nacházejí moderní vozidla vyšší střední a luxusní třídy. Částečně automatizované systémy mohou převzít některé funkce, například vedení v jízdním pruhu nebo částečně automatické parkování. Modely, jako je současný Mercedes třídy E, Tesla Model S a Model X nebo BMW řady 5, jsou již schopny úrovně 2. V případě Tesly bylo dočasně povoleno ještě více funkcí, které však byly po několika incidentech resetovány.

Úroveň 3: Jedná se o (vysoce) automatizovanou jízdu, kdy řidič musí mít možnost kdykoli zasáhnout, ale zároveň může po aktivaci systému věnovat pozornost jiným věcem. Po uplynutí výstražné doby může být řidič požádán, aby opět převzal vedení. Úroveň 3 je standardně vyvinuta například ve voze Audi A8.

Úroveň 4: Při plně automatizované jízdě může řidič v případě selhání systému stále zasáhnout, ale zpravidla by měl vše převzít automobil. Tuto úroveň v současnosti v praxi testují různí výrobci a dodavatelé automobilů i technologické společnosti.

Úroveň 5: Při skutečném autonomním řízení již není řidič potřeba. Volant ani jiné ovládací prvky nejsou potřeba. Z cestujících se stanou čistí pasažéři.

Pokud se skutečně prokáže, že iniciátorem nehody byl autonomní vůz, byl by to už druhý podobný případ.

Testovací vůz firmy Uber Technologies ovládaný autopilotem srazil v březnu 2018 ve městě Tempe v Arizoně devětačtyřicetiletou chodkyni Elaine Herzbergovou, která přecházela v noci mimo přechod přes silnici. Pitva prokázala, že Herzbergová byla pod vlivem drog. Jednalo se o první smrtelnou srážku samořízeného vozidla s chodcem.

Podle vyšetřovatelů záložní řidička sledovala v době nehody televizní pořad na svém mobilním telefonu. Nehodě bylo podle nich možné zabránit, kdyby Rafaela Vasquezová dávala větší pozor.

(nik)