INZERCE

Plánované vlaky Coradia společnosti Alstom pro Norsko. Ilustrační snímek. Foto: Alstom

Alstom kuje velké plány v Polsku. Připravuje se na výstavbu vysokorychlostní železnice

Francouzská společnost Alstom systematicky rozšiřuje své výrobní a servisní zastoupení v Polsku. A nyní je připravena na vysokorychlostní železnici. Polská vláda připravuje výstavbu obřího letiště a celé sítě vysokorychlostních železnic. Pro provoz spojů na nových tratích budou zapotřebí nové vlakové soupravy. Velký dopravní uzel je plánován jako přestup mezi Varšavou a Lodží. Jsme jediní kompetentní, tvrdí firma.

První z nich by měly začít se spuštěním provozu letiště, což by reálně mohlo být kolem roku 2030. Polsko plánuje postavit nedaleko Varšavy jedno z největších letišť světa – Centralny Port Komunikacyjny neboli CPK. Velký dopravní uzel je plánován jako přestup mezi Varšavou a Lodží. Integrovat má nejen leteckou a železniční dopravu, ale také silniční. Díky vysokorychlostní trati by mělo být zajištěno rychlé spojení mezi Varšavou a dalšími městy do 2,5 hodiny.

Otázkou ale je, která společnost bude schopna dodat vhodné vlaky. Zuby už si brousí Alstom – francouzská nadnárodní společnost působící po celém světě především na trhu železniční dopravy, v oblasti výroby železničních a městských kolejových vozidel, výroby a instalace zabezpečovacího zařízení a dopravních systémů řízení dopravy.

„Jako první v Evropě jsme zavedli rychlovlaky TGV, které jezdí od roku 1981. Na přípravu těchto vlaků jsme potřebovali více než deset let,“ zdůrazňuje generální ředitel společnosti Alstom Polska Sławomir Cyza.

Poukazuje na to, že pokud by se dnes někdo rozhodl vyrábět vysokorychlostní vlaky v polské společnosti, první stavby by se daly očekávat nejdříve za deset let.

„V této oblasti máme v Polsku nejdelší zkušenosti, protože s Pendolinem jezdíme od roku 2014, ostatní takovou kompetenci nemají,“ zdůrazňuje prezident Alstom Polska.

Dodává, že společnost Alstom je otevřená spolupráci.

„Vše závisí na navrženém vzorci. Můžeme se do toho pustit sami nebo s místními partnery. S takovou formulací máme zkušenosti, v našem vratislavském závodě vyrábíme karoserie pro vysokorychlostní vlaky Siemens,“ upozorňuje Sławomir Cyza.

Nejen montážní závod

Společnost už v Polsku rozšiřuje průmyslový potenciál a opravárenské kapacity.

„Když jsem v roce 2011 začal pracovat pro společnost Alstom, zaměstnávali jsme v jediném závodě v Chorzówě 500 lidí. Nyní zaměstnáváme více než 4 000 lidí na devíti místech,“ srovnává generální ředitel.

„Nejsme jen montážní závod. Zaměstnáváme 400 inženýrů v automatizačním závodě v Katovicích a 150 inženýrů v konstrukčním centru v Chorzówě,“ vyjmenovává Sławomi Cyza.

Kromě toho tisíc místních společností dodává továrnám koncernu, které se nacházejí v Polsku, polovinu hodnoty svých dodávek. Společnost Alstom má tři závody na výrobu komponentů: Vratislav, Chorzów a Świętochłowice, 1 závod na výrobu řídicích systémů, ústředí a 4 servisní závody, včetně nového závodu v Nadarzynu.

Nejnovější investice, která byla otevřena 11. října, má hodnotu 10 milionů eur. Nachází se v Nadarzyně a je to montážní závod na železniční podvozky. Umístění železničního závodu v parku skladů, kde není k dispozici ani metr kolejí, je překvapivé, ale vysvětlení je jednoduché.

V nedalekém Piasecznu prováděla společnost Alstom inspekce P4 podvozků Pendolino patřících společnosti PKP IC. Tyto generální opravy se opakují každých 1,5 roku a společnost Alstom má smlouvu do roku 2030.

V Piasecznu nebyly k dispozici žádné prostory a ředitelství souhlasilo s novou investicí, aby tým mohl pracovat po celou dobu. Podmínkou bylo najít místo v blízkosti Piaseczna, aby nedošlo ke ztrátě zkušených zaměstnanců.

Vozy Coradia do Nizozemí, Itálie a Lucemburska

Hala Nadarzyn má rozlohu 10 000 m2 a bude rozšířena o 4 000 m2. (v Piasecznu to bylo 5 000 m2, z nichž polovinu zabíral sklad). Všichni zaměstnanci (70 lidí) se z Piaseczna přestěhovali do nové továrny a do roku 2025 se počet zaměstnanců zvýší na 200. Výroba z dnešních 600-700 vozů ročně přesáhne v roce 2025 3000 vozů.

Vozy se již montují pro regionální vlaky Coradia (zákazníci z Nizozemska, Itálie a Lucemburska), v budoucnu pro metro a není vyloučeno, že i pro vysokorychlostní vlaky.

Hlavní komponenty putují do Polska od dodavatelů: rámy z Turecka, ale v říjnu se očekává první dodávka ze závodu Alstom v Maďarsku (bývalý závod Bombardier), kola z Německa nebo Itálie, brzdy z Německa. Hodnota komponentů uložených na místě dosahuje 12 milionů eur.

„Letos vyrobíme 1 200 vozů, příští rok 1 800 vozů,“ vypočítává člen představenstva Alstomu v Polsku, generální ředitel Alstom Services v Polsku Michał Guzek.

Ujišťuje, že závod bude schopen vyrobit požadovaný počet vozů i při třísměnném provozu sedm dní v týdnu.

„Jako servisní závod jsme na takový pracovní režim zvyklí, po každé generální opravě musí Pendolino co nejdříve vyjet na koleje a vydělávat,“ upozorňuje Guzek.

(nik)