Pátek, 16. dubna, 2021

Airbnb decimuje hoteliéry, vyplývá z americké studie

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Byznys ubytovacích platforem jen kvete. Samotné Airbnb loni jen v USA utržilo více peněz než Hilton se všemi svými pobočkami po celém světě. Airbnb dokázalo za jednu dekádu strčit do kapsy hotelový řetězec, který má za sebou stoletou historii.

Ubytovací platforma Airbnb byla založena v roce 2008 a na trh s tímto druhem služeb vlétla doslova jako kometa. Od té doby roste exponenciálně a zhruba před měsícem se objevily zprávy o tom, že by společnost měla ještě letos vstoupit na burzu a mohla by se stát jednou z nejcennějších firem v oblasti hotelnictví na světě. Portál Vox.com odhadl tržní kapitalizaci na 35 miliard dolarů, tedy asi 810 miliard korun.

Úspěch Airbnb vedl záhy ke stížnostem z řad standardních hoteliérů, že jim nový hráč na trhu ničí byznys. Airbnb se ale bránila s tím, že není substitutem, nýbrž komplementem ke klasickým hotelům, respektive že zpřístupňuje ubytování v atraktivních lokalitách lidem s nižšími příjmy, kteří by se stejně v hotelu na úrovni neubytovali.

Airbnb vyrostla na absenci regulace

Jedna z novějších studií, za níž stojí vědci z Floridské státní univerzity, ukazuje, že podnikání Airbnb má na klasické hotely negativní dopad. Tarik Dogru a jeho kolegové analyzovali ubytovací trh v deseti velkých amerických městech a zaměřili se na období let 2008 až 2017. Konkrétně šlo o Boston, Chicago, Denver, Houston, Los Angeles, Miami, Nashville, New York, San Francisco a Seattle.

Během sledovaného období se nabídka ubytování v režii Airbnb v těchto městech zvýšila z původních jedenapadesáti apartmánů v prvním roce provozu na více než půl milionu v roce 2017. Částečně lze tento boom přičíst rostoucí poptávce po autentickém ubytování v bytech, které jsou jinak běžně obývané, a to za přívětivé ceny.

„Dalším významným faktorem je ale také nedostatečná regulace, kterou si Airbnb během prvních deseti let své existence užívala,“ uvedl pro portál CityLab.com Tarik Dogru. To dalo Airbnb pružnost a příležitost ke svému růstu. Dogru se svými kolegy také dospěl k závěru, že rozmach Airbnb měl jasný a dokonce měřitelný dopad na ceny ubytování, obsazenost a v neposlední řadě příjmy standardních hotelů.

„Zjistili jsme, že každé procento, o které se zvýší nabídka bytů či apartmánu přes Airbnb, klesá cena ubytování o 0,02 procenta,“ tvrdí Dogru. Přestože to na první pohled vypadá jako zanedbatelný vliv, je třeba brát v potaz každoroční masivní růst Airbnb.

Konkurence pro luxusní hotely

Zmíněná korelace totiž znamená, že pokaždé, když se nabídka ubytování přes Airbnb zdvojnásobí, tržby klasických hotelů klesnou o dvě procenta. To přibližně odpovídá každoročnímu vývoji. Autoři zároveň zkoušeli vyčíslit, o jakou sumu hotely kvůli Airbnb přišly. „V případě New Yorku jsme došli k částce 365 milionů dolarů jen v roce 2016,“ uvedl Dogru.

Přestože se původně očekávalo, že Airbnb bude představovat potenciální hrozbu pro běžné hotely, autoři studie zjistili, že negativně ovlivňuje rovněž ekonomickou situaci hotelů v segmentu luxusního ubytování. Konkrétně patnácti procent nejdražších hotelů. Naopak nejméně vstup Airbnb na trh dopadl na průměrné nezávislé hotely. A to zřejmě proto, že mají podobnou cenovou politiku i kvalitu ubytování jako Airbnb.

Celkově se tedy dá říci, že Airbnb si uřízla nezanedbatelnou část z koláče trhu s hotelovými a ubytovacími službami. „Otázkou ale je, jaký je další růstový potenciál tohoto nového fenoménu,“ ptá se Dogru a jeho kolegové. A vyjadřuje přesvědčení, že hoteliéři by se měli Airbnb obávat i nadále.

-zm-

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter