Řidiči mohou ode dneška využívat dalších 28,4 kilometru dálnice D3 v Jihočeském kraji. Nově se dostanou od Úsilného na Českobudějovicku ke Kaplici na Českokrumlovsku. Součástí nově otevřené části je také obchvat Českých Budějovic. Stavba téměř třicetikilometrového úseku stála 14,5 miliardy korun bez daně. Při jeho dnešním otevření to uvedli zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Jedná se o druhý úsek dálnice v Česku, který tento týden začal fungovat. Od úterý mohou řidiči jezdit po 48 kilometrech dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem.

Stavebně nejnáročnějším úsekem byla podle zhotovitelů část D3 mezi Úsilným a Hodějovicemi na Českobudějovicku. Jedná se o 7,2 kilometru dálnice, jejíž součástí je téměř kilometr dlouhý, hloubený tunel Pohůrka. Nad tunelem je místy až 20 metrů země. Tunel je vodotěsný, má systém na odvodnění povrchové vody. Vybudování tunelu trvalo pět let a kvůli prosakující vodě museli stavaři měnit technologii.

Jednotlivé úseky dálnice D3. Zdroj: ŘSD

„Neznám jinou takovou stavbu, kterou bych se musel tak často pravidelně osobně zabývat. Technické problémy, které jsme u výstavby tunelu řešili, byly obrovské. Museli jsme úplně změnit postup stavebních prací kvůli spodní vodě v tunelu, během výstavby také razantně stouply ceny některých materiálů,“ řekl dnes generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Tunelem mohou auta jet rychlostí 100 kilometrů v hodině, což lze zatím jen v tunelu Valík na dálnici D5. Stejně vysokou rychlostí by mělo být v budoucnu možné jet prakticky všemi tunely ve správě ŘSD.

Mohlo by vás zajímat

Nově je nyní v provozu 100 kilometrů dálnice D3 ze středočeského Mezna až po Kaplici-nádraží. „Otevíráme nesmírně důležitou část dálnice. Zjednoduší cestu mnoha lidí, kteří míří na jih, do Rakouska nebo až k moři. Hlavně se ale zjednoduší život lidem, kteří žijí v Českých Budějovicích a v Jihočeském kraji,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).