Dálnice D3 se blíží k hranicím s Rakouskem, ale ve středních Čechách stále zůstává jen na papíře. Nových 28 kilometrů moderní čtyřproudové komunikace u Českých Budějovic se otevře 21. prosince, což je významný krok pro motoristy na jihu Čech. Přesto celé propojení Prahy s rakouskými hranicemi zůstává vzdáleným snem – část v okolí Prahy se zatím ani nezačala stavět.
Historie dálnice D3 je příběhem dlouhého čekání, zvratů a kompromisů. Poprvé se tato trasa objevila v plánech dálniční sítě až v roce 1987, a i poté trvalo mnoho let, než se stavby rozběhly. První krok představoval obchvat Tábora, otevřený už v roce 1991. Tehdy šlo o jediný úsek, který alespoň částečně odpovídal plánované dálnici. Další vývoj byl plný překážek – v roce 1997 dokonce vláda celý projekt vyřadila z harmonogramu výstavby. O dva roky později se však D3 vrátila do plánů, což odstartovalo další desetiletí pozvolného budování.
V jižních Čechách se dnes dálnice D3 pyšní 70 kilometry v provozu, přičemž nový úsek Úsilné–Kaplice-nádraží přidá dalších 28 kilometrů. Zbývá ještě dostavět 15,5 kilometru ke státní hranici, což by mělo být hotové do roku 2026. Ne všechno šlo hladce – například výstavbu tunelu Pohůrka komplikovala spodní voda a některé části projektu narážely na majetkoprávní spory, které bylo nutné řešit vyvlastněním.
Ve středních Čechách je však situace odlišná. Zde se na staveniště ještě ani nekoplo. Dálnice má v tomto regionu vést přes Posázaví a zahrnovat sedm tunelů, přičemž geotechnický průzkum teprve probíhá. Celý úsek Praha–Nová Hospoda by měl být podle aktuálních plánů dokončen až v roce 2031. Pro obyvatele středních Čech je to nepříjemná zpráva, protože tranzitní doprava stále zahlcuje obce podél hlavní silnice I/3.
Mohlo by vás zajímat
Ekonomický deník již informoval o tom, že Ředitelství silnic a dálnic zahájilo podrobný geotechnický průzkum pro tunel Kamenná Vrata, který bude součástí plánované dálnice D3 ve Středočeském kraji. Tento klíčový úsek spojí Prahu s Jílovým u Prahy a významně odlehčí stávajícím přetíženým silnicím i dálnici D1. Průzkum probíhá formou ražby průzkumné štoly o délce 1617 metrů, která bude vedena z jižního portálu poblíž stávající silnice II/104 mezi Jílovým a Davlí. Projekt, jehož celkové náklady dosahují 500 milionů korun včetně DPH, má být dokončen během 45 měsíců.
Dálnice D3 tak zůstává stavbou s mnoha tvářemi. Na jihu Čech se stává realitou a výrazně zrychluje spojení mezi městy. Ve středních Čechách ale stále naráží na průtahy a zdlouhavé plánování. Přesto, s každým otevřeným kilometrem se Česko o krok přibližuje modernímu dopravnímu spojení s Rakouskem, které by mohlo přinést nejen komfort pro řidiče, ale také nové příležitosti pro rozvoj regionů na obou stranách hranice.