Má umožnit rychlé spojení do Prahy, Jihlavy i Brna a zároveň zajistit cestujícím přestup mezi různými druhy dopravy. Správa železnic vyhlásila architektonicko-urbanistickou soutěž na nový terminál Kořenice-Bečváry VRT. Stát má u dnešní zastávky Pučery na Kolínsku a podle státní organizace se stane důležitým přestupním uzlem mezi vysokorychlostní železnicí, konvenčními vlaky a hromadnou i individuální dopravou.
Soutěž je podle Správy železnic vyhlášená jako anonymní, jednofázová a otevřená. Architektonické a technické řešení terminálu musí zohlednit očekávané kapacity železniční dopravy, ale současně se bude klást podle organizace důraz na střídmost, přiměřenost a ekonomickou efektivitu. Území a stavby se budou řešit ve dvou částech, a to projektové a ideové.
Návrhy je podle dokumentace k soutěži možné podávat do 21. března. Předpokládaná hodnota tendru je 27 milionů korun, čtyři miliony korun určila Správa železnic na ceny a odměny. „Při hodnocení bude zásadní, jak si zpracovatel poradí s požadavkem na minimalistickou podobu terminálu, jeho citlivé zakomponování do okolní krajiny a optimální řešení dopravní obslužnosti,“ uvedl ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic Jakub Bazgier.
V projektové části zpracovatel navrhne podle Správy železnic nejen objekt terminálu a jeho začlenění do okolní krajiny, ale i parkoviště, odjezdová stání autobusů, stanoviště taxi nebo prostor pro úschovu jízdních kol. Ideová část má potom nabídnout řešení zapojení terminálu do krajiny a návaznost na nejbližší obce.
Mohlo by vás zajímat
Traťový úsek vysokorychlostní železniční trati, která bude terminálem procházet, je podle dokumentace koncipovaný jako dvoukolejný. Maximální provozní rychlost se předpokládá 320 kilometrů za hodinu, návrhová rychlost je pak 350 kilometrů za hodinu a minimální rychlost 200 kilometrů za hodinu.
V dokumentaci se také uvádí, že konečné očekávané obraty cestujících jsou přibližně 3900 cestujících denně, přičemž podle dopravního modelu jich 3400 z nich směřuje na Prahu a 500 směřuje na Vysočinu a dále do Brna. Na konvenční trati 014 se předpokládá zhruba 1500 cestujících denně, přičemž přibližně 1060 směřuje na Uhlířské Janovice a 440 směrem na Kolín.
V terminálu Kořenice-Bečváry VRT by měl stavět jednou za hodinu vlak v každém směru a dalších 16 souprav má projíždět. Jde o předpokládaný cílový stav roku 2050. Obrat z autobusových linek u terminálu má dosahovat podle dokumentace přibližně 2150 cest za den.
Svou podobu už mají vybranou například terminál vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Vítězem architektonicko-urbanistické soutěže se stalo francouzsko-české sdružení AREP ARCHITECTES – monom. Správa železnic vybírala z návrhů 25 architektonických ateliérů, které se soutěže zúčastnily. Výstavba terminálu s předpokládanými náklady 2,75 miliardy korun by měla začít v roce 2029. Plánovaný terminál bude součástí vysokorychlostní tratě, která propojí Prahu a Brno.
Jasno je i u terminálů Praha východ, kde vítěznou podobu navrhlo Sdružení MP+ov Nehvizdy 2020 a terminálu Roudnice nad Labem, kde se vítězem soutěže stala architektonická kancelář Rusina Frei architekti.