Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad podaný Libereckým krajem a potvrdil správnost rozhodnutí prvního stupně, v němž byla kraji jako zadavateli uložena pokuta ve výši 6,5 milionu korun. Problém se týká pochybení, k němuž mělo dojít, když uzavřel s dopravcem ČSAD Česká Lípa napřímo smlouvu o přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na dočasné zabezpečení dopravní obslužnosti.
Kraj se dopustil přestupku při uzavření „Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na dočasné zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro oblast Západ z 9. prosince 2019 s dopravcem – ČSAD Česká Lípa, přímým zadáním, aniž by byly splněny zákonné podmínky pro použití tohoto druhu zadávacího postupu, neboť obviněný neprokázal, že vznik mimořádné situace nezpůsobil sám v důsledku svého předchozího postupu. Rozhodnutí je podle mluvčího úřadu Martina Švandy pravomocné.
Municipalita zdůvodňovala přímé zadání odkazem na vznik mimořádné situace spočívající v bezprostřední hrozbě přerušení poskytování veřejných služeb, přestože předchozí smlouva na provozování autobusové dopravy zanikla 14. prosince 2019 „uplynutím času“.
Pro oprávněné užití přímého zadání dle antimonopolního úřadu musí obviněný, v tomto případě Liberecký kraj, kromě existence mimořádné situace také prokázat skutečnost, že se do situace, v níž musel přistoupit k přímému zadání z důvodu nastalého či hrozícího výpadku poskytovaných služeb, nedostal vlastním přičiněním.
Mohlo by vás zajímat
„V posuzovaném případě nebylo sporu o tom, že mimořádná situace nastala, neboť po datu 14. 12. 2019, tedy po vypršení smlouvy z roku 2017 ve znění jejího dodatku č. 1, hrozilo přerušení poskytování přepravních služeb, a tedy pro následující období nebyla obviněným zajištěna dopravní obslužnost, resp. nebyla podepsána smlouva na navazující období, ani nebylo zahájeno nabídkové řízení, v jehož rámci by takováto smlouva mohla být uzavřena. Obviněný pak odůvodňoval použití institutu přímého zadání tím, že mimořádná situace vznikla v důsledku objektivních okolností spočívajících ve změně koncepce a rozhodnutí zajistit dopravní obslužnost vnitřním dopravcem a následně v důsledku skutečnosti, že společnost Autobusy LK nestihla zajistit potřebné kapacity pro zahájení provozu tak, aby plynule navázala na ukončení provozu dle smlouvy z roku 2017,“ uvedl úřad.
Nicméně Liberecký kraj podle antimonopolního úřadu neprokázal, že by měl celý proces zajištění dopravní obslužnosti vlastními silami pečlivě naplánován a že takový plán se nepodařilo realizovat na základě zcela konkrétních okolností, nad kterými neměl obviněný moc.
„Obviněný se do mimořádné situace, v jejímž důsledku zvolil cestu přímého zadání veřejné zakázky, dostal vlastním přičiněním, a to patrně z důvodu nedůsledného plánování nové koncepce spočívající v zajištění dopravní obslužnosti vnitřním dopravcem. Obviněný tak vznik mimořádné situace způsobil sám v důsledku svého předchozího postupu,“ stojí dále v komuniké Martina Švandy.
O uvedeném případu rozhodoval antimonopolní úřad, respektive jeho předseda – nejprve Petr Rafaj a poté Petr Mlsna, už podruhé.
Rafajovo rozhodnutí z roku 2020 bylo vráceno správními soudy, které dovodily, že šlo o mimořádnou situaci, kterou mohl způsobit sám zadavatel, a úřad tedy případ posuzoval právě z tohoto aspektu.