Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad podaný Libereckým krajem a potvrdil správnost rozhodnutí prvního stupně, v němž byla kraji jako zadavateli uložena pokuta ve výši 6,5 milionu korun. Problém se týká pochybení, k němuž mělo dojít, když uzavřel s dopravcem ČSAD Česká Lípa napřímo smlouvu o přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na dočasné zabezpečení dopravní obslužnosti.
Kraj se dopustil přestupku při uzavření „Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na dočasné zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro oblast Západ z 9. prosince 2019 s dopravcem – ČSAD Česká Lípa, přímým zadáním, aniž by byly splněny zákonné podmínky pro použití tohoto druhu zadávacího postupu, neboť obviněný neprokázal, že vznik mimořádné situace nezpůsobil sám v důsledku svého předchozího postupu. Rozhodnutí je podle mluvčího úřadu Martina Švandy pravomocné.
Přidejte si Ekonomický deník do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy.
Municipalita zdůvodňovala přímé zadání odkazem na vznik mimořádné situace spočívající v bezprostřední hrozbě přerušení poskytování veřejných služeb, přestože předchozí smlouva na provozování autobusové dopravy zanikla 14. prosince 2019 „uplynutím času“.
Pro oprávněné užití přímého zadání dle antimonopolního úřadu musí obviněný, v tomto případě Liberecký kraj, kromě existence mimořádné situace také prokázat skutečnost, že se do situace, v níž musel přistoupit k přímému zadání z důvodu nastalého či hrozícího výpadku poskytovaných služeb, nedostal vlastním přičiněním.
Mohlo by vás zajímat
„V posuzovaném případě nebylo sporu o tom, že mimořádná situace nastala, neboť po datu 14. 12. 2019, tedy po vypršení smlouvy z roku 2017 ve znění jejího dodatku č. 1, hrozilo přerušení poskytování přepravních služeb, a tedy pro následující období nebyla obviněným zajištěna dopravní obslužnost, resp. nebyla podepsána smlouva na navazující období, ani nebylo zahájeno nabídkové řízení, v jehož rámci by takováto smlouva mohla být uzavřena. Obviněný pak odůvodňoval použití institutu přímého zadání tím, že mimořádná situace vznikla v důsledku objektivních okolností spočívajících ve změně koncepce a rozhodnutí zajistit dopravní obslužnost vnitřním dopravcem a následně v důsledku skutečnosti, že společnost Autobusy LK nestihla zajistit potřebné kapacity pro zahájení provozu tak, aby plynule navázala na ukončení provozu dle smlouvy z roku 2017,“ uvedl úřad.
Nicméně Liberecký kraj podle antimonopolního úřadu neprokázal, že by měl celý proces zajištění dopravní obslužnosti vlastními silami pečlivě naplánován a že takový plán se nepodařilo realizovat na základě zcela konkrétních okolností, nad kterými neměl obviněný moc.
„Obviněný se do mimořádné situace, v jejímž důsledku zvolil cestu přímého zadání veřejné zakázky, dostal vlastním přičiněním, a to patrně z důvodu nedůsledného plánování nové koncepce spočívající v zajištění dopravní obslužnosti vnitřním dopravcem. Obviněný tak vznik mimořádné situace způsobil sám v důsledku svého předchozího postupu,“ stojí dále v komuniké Martina Švandy.
O uvedeném případu rozhodoval antimonopolní úřad, respektive jeho předseda – nejprve Petr Rafaj a poté Petr Mlsna, už podruhé.
Rafajovo rozhodnutí z roku 2020 bylo vráceno správními soudy, které dovodily, že šlo o mimořádnou situaci, kterou mohl způsobit sám zadavatel, a úřad tedy případ posuzoval právě z tohoto aspektu.
