INZERCE

Vizualizace vyznačení vysokorychlostní tratě v lokalitě Vysočina. Zdroj: Správa železnic

Správa železnic vypsala tendr na studii ohledně napájení vysokorychlostních železničních tratí

Správa železnic hledá dodavatele studie napájecího systému vysokorychlostních železničních tratí (VRT) v České republice. Studie má určit optimální počet napájecích míst a odběru ze sítě 110 kilovoltů (kV) včetně vhodnosti použití systému trakčního vedení 1×25 kV v Česku. Předpokládaná hodnota tendru je šest milionů korun. Nabídky mohou zájemci podávat do 16. prosince. Správa železnic zakázku zveřejnila na svých stránkách.

Podle Správy železnic se jedná o obdobu load-flow study či energetických výpočtů. Dílo má být podle státní organizace zpracováno pro celý rozsah navrhované sítě vysokorychlostní železnice v České republice, a to za použití technologie statických frekvenčních měničů.

„V případech, kde to bude technicky a ekonomicky výhodné z důvodu potřeby instalace velkého výkonu napájecí stanice, je možné použít klasickou technologii jednofázového trakčního transformátoru, připojeného do DS 110 kV nebo do PS 400 kV,“ uvedla v rámci podkladů k tendru Správa železnic.

Tisková mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová Ekonomickému deníku sdělila, že výstupy studie budou podkladem pro volbu umístění trakčních napájecích stanic VRT, a to zejména na VRT Praha – Brno. A budou také podkladem i pro definitivní dopracování technického návrhu celého subsystému energetiky, pro proces povolení záměru a pro realizaci stavby.

„Cílem studie je úspora nákladů, zmenšení záborů pozemků a optimalizace připojení VRT do distribuční sítě včetně významného zmírnění zpětných vlivů na energetické sítě. V neposlední řadě má umožnit i lepší dopravní podmínky na VRT spočívající v eliminaci takzvaných neutrálních úseků, kde vlaky ztrácí trakční výkon,“ doplnila mluvčí.

Správa železnic nedávno informovala, že z plánovaného počtu 750 kilometrů vysokorychlostních železničních tratí je v současnosti naprojektována polovina budoucí sítě. Státní organizace už například vybrala projektanta poslední části vysokorychlostní trati z Prahy do Brna, a to úseku mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší. Současně začal geologicko-inženýrský průzkum v Prosenicích a Přerově-Čekyni na trase budoucí VRT Moravská brána. Ještě letos se plánuje také v místě Krušnohorského tunelu.

 „Na přelomu roku předpokládáme získání kladného stanoviska k EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, pro VRT Moravská brána. To nám umožní začít s výkupem pozemků. Pokračujeme i v architektonických soutěžích, v nejbližších dnech ji vyhlásíme pro plánovaný terminál Kořenice-Bečváry VRT. Jeho podobu bychom měli znát na jaře příštího roku,“ přiblížil již dříve generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Správa železnic zároveň řeší řízení provozu na vysokorychlostních železničních tratích z centrálních dispečerských pracovišť v Praze a Přerově. „Už v listopadu zahájíme projekční práce na nové budově, která vznikne na pražské Balabence,“ informovala již dříve.

Elektrizační soustava České republiky. Zdroj: Správa železnic

Do textu jsme doplnili vyjádření Správy železnic

(teč)