INZERCE

Koleje. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Podání nabídek na rekonstrukci rychlého úseku Nezamyslice – Kojetín se sune do prosince

Tendr na modernizaci trati mezi Brnem a Přerovem v úseku Nezamyslice – Kojetín nabírá zpoždění. Podání nabídek se posunulo z 15. listopadu na 2. prosince. Lhůta se prodloužila kvůli dotazům od uchazečů, na jejichž základě došlo i k úpravě kritérií technické kvalifikace. Ekonomickému deníku to sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Předpokládaný termín realizace stavby státní organizace stále plánuje od června 2025 do konce roku 2028.

Úsek Nezamyslice – Kojetín získal od Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ) stavební povolení letos ke konci srpna. Stavba přibližně desetikilometrového úseku navazuje na úseky Vyškov – Nezamyslice a Kojetín – Přerov. Po kompletním dokončení modernizace trati, budou moci jezdit vlaky mezi Brnem a Přerovem rychlostí okolo dvě stě kilometrů za hodinu. Jde o první z takzvaných Rychlých spojení v České republice, do kterých spadají i vysokorychlostní železniční tratě.

Celkové náklady na modernizaci tratě mezi Brnem a Přerovem předpokládá Správa železnic kolem 80 miliard korun. Náklady na stavbu úseku Nezamyslice – Kojetín přesahují 7,7 miliardy korun.

Rozdělení úseků na trati mezi Brnem a Přerovem. Zdroj: Správa železnic/Youtube

Správa železnic ke stavbě uvádí, že jejím cílem je plné zdvoukolejnění a celková rekonstrukce tratě. Rychlost vlaků 200 kilometrů za hodinu podle ní umožní rozsáhlé přeložky tratě, v rámci kterých dojde také k výstavbě jednoho nového tunelu a nových mostních oblouků. Na úseku se počítá s dvojicí železničních zastávek, z toho jedna jako náhrada za zrušenou stanici Němčice nad Hanou.

Součástí stavby je podle Správy železnic také odstranění všech úrovňových přejezdů a jejich nahrazení mimoúrovňovými kříženími, tedy podjezdy a nadjezdy. V plánu je vybudování nových trakčních napájecích stanic a plánovaný posun styku napájecích soustav k Přerovu.

Stavba začíná za stanicí Nezamyslice, kde odbočuje trať do Prostějova a Olomouce. Dále vede okolo Víceměřic. Za Víceměřicemi se trať zanoří do téměř 750 metrů dlouhého tunelu pod svahem obce Kozlov v oblasti Vinohrady. Počítá se s tím, že bude tunel hloubený kvůli nízkému nadloží a nepříznivým geologickým podmínkám z povrchu.

Čtěte také: Do výstavby rychlých tratí má jít do roku 2026 přes 23,2 miliardy korun, ministr dopravy o tom informuje vládu

Trať poté bude pokračovat od města Němčice nad Hanou po novém 134 metrů dlouhém ocelobetonovém mostě přes potok Žlebůvku a silnici druhé třídy do Prostějova. Dále trať míří k obci Měrovice nad Hanou. Železniční zastávka Měrovice nad Hanou bude nově mírně posunutá směrem k Přerovu. Pokračuje ke Kojetínu, kde pak naváže na pátou stavbu, modernizaci úseku Kojetín – Přerov.

Tereza Čapková