Urychlit přípravu staveb železničních tratí má do budoucna pomoci dohoda o postupu při majetkoprávním vypořádání mezi Správou železnic a Lesy ČR. Jde o způsob spolupráce i vzájemná práva a povinnosti v případech, kdy se investorské činnosti obou společností dotýkají. Dohoda, kterou podepsali generální ředitelé státní organizace a státního podniku ve středu 6. listopadu, navazuje na memorandum z června loňského roku.
Správa železnic a Lesy ČR si od té doby předávají informace například o plánovaných prohlídkách tratí, kontrole bezpečnosti porostů u železnice i nutném odstranění dřevin v ochranném pásmu dráhy.
„Naší prioritou je zajistit efektivní a transparentní spolupráci při výstavbě infrastruktury, která přispěje k rozvoji naší železniční sítě a podpoří bezpečnost a komfort cestujících,“ uvedl k současnému posunu ve vztazích generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Generální ředitel Lesů ČR Dalibor Šafařík poznamenal, že chce státní podnik pomoci urychlit přípravu staveb, jejichž investorem je Správa železnic, ale i výstavbu strategicky významné infrastruktury. Do ní mimo jiné spadají například i vysokorychlostní tratě (VRT).
U jejich přípravy výstavby nedávno ministerstvo dopravy připustilo zpoždění. Jako jednu z příčin jmenovalo dlouhá jednání s kraji. V různých fázích vyjednávání jsou podle ministerstva VRT na území Prahy, Olomouckého kraje, Vysočiny a Jihomoravského kraje. Stát může v případě strategicky důležitých infrastrukturních staveb nově předejít prodlevám a rozhodnout prostřednictvím Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ). Úřad bude přímo posuzovat dokumentaci pro povolení stavby podle nového stavebního zákona. Územní řízení a rozhodnutí se tím z procesu vyřazuje.
Posun termínů
V procesu posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA je podle ministerstva aktuálně například VRT Moravská brána. Výstavba tohoto úseku je aktuálně naplánovaná na rok 2028, původně měla být podle Správy železnic zahájena v roce 2025. Tříleté zpoždění čeká také VRT Jižní Morava. VRT Polabí, tedy úsek z Běchovic do Poříčan, se podle dřívějších vyjádření Správy železnic také měla začít stavět v příštím roce, nyní se hovoří o termínu 2030.
Čtěte také: Vláda schválila kvůli vysokorychlostní trati v Praze návrh na změnu území
K posunu termínů již dříve ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že stále platí, že do deseti let se lidé svezou vlakem po vysokorychlostní trati, do roku 2040 bude postavená většina projektovaných tratí a do roku 2050 bude celá síť VRT v Česku napojena na evropskou dopravní síť.
(teč)