INZERCE

Online nakupování. Ilustrační foto: www.pixabay.com

V  e-shopech nakupuje téměř 77% „online“ lidí v ČR 

Češi nakupují nejenom v domácích e-shopech, ale také v těch zahraničních. Cena přitom už není tím hlavním kritériem, které rozhoduje. Důležitou se stává šíře sortimentu a kvalita a dostupnost zboží. Nejvíce přitom táhnou české spotřebitele oděvy, elektronika a hračky.

 

Čeští zákazníci sice preferují české obchody, stále častěji ale také nakupují v těch zahraničních. Alespoň jednou za půl rok, nakupuje v zahraničních online obchodech 16% lidí, kteří jsou v české republicek „online“. Vyplývá to z průzkumu společností GfK a Paypal, jenž je jedním z hlavní hráčů na trhu v oblasti online plateb.Mezi českými zákazníky přitom vedou internetové obchody v Číně, kde nakoupila už více než polovina online komunity, následují je německé, americké a britské e-shopy.

Důvody, proč Češi nakupují v zahraničních e-shopech, se mění. Cena je důležitá pouze v případě čínských obchodů. Zákazníci se ale stále víc rozhodují podle dostupnosti zboží, které není možné dostat doma a důležitá je pro ně také vyšší kvalita produktů, příznivý směnný kurz či větší výběr zboží a stylů.
Domácí zákazníky přitom do zahraničních e-shopů nejvíce táhne oblečení, které nakupuje více než třetina. Až za nimi je spotřební elektronika, kterou takto nakupuje 28 % a hračky (15 %). I zde se ale trendy trochu mění: Na vzestupu jsou například šperky přípravky na péči o tělo.

 „Čeští zákazníci stále lépe chápou přínosy digitální globalizace obchodování,“ říká Matt Komorowski, generální ředitel společnosti PayPal pro střední a východní Evropu. „Díky tomu můžeme pozorovat, že téměř denně využívají cenově výhodné nákupy v Číně. Počet zákazníků, kteří tam nakupují, trvale roste. V roce 2014 pravidelně nakupovalo online v čínských e-shopech 26 % Čechů a nyní je to již 53 % českých zákazníků, kteří nakupují v zahraničí,“ dodává Komorowski.

Online nakupování s sebou nese ale také především bezpečnostní rizika spojená s placením za objednané zboží. Důležité je proto zvolit správný způsob platby. Podle zmíněného aktuálního průzkumu je mezi českými spotřebiteli nejoblíbenějším způsobem platby za nákupy v zahraničí PayPal, při nákupech v zahraničních e-shopech jej využívá 36% zákazníků. Pro srovnání, druhý nejoblíbenější způsob na seznamu (bankovní platební karty) používá 33% českých online nakupujících.

Jiří Reichl