INZERCE

Opět se objevují úvahy o tom, že by leteckou záchrannou službu mělo zajišťovat stát. Soukromníci jsou ale výrazně levnější. Vrtulník Policie ČR. Foto: LZS

Přes 11 miliard na policejní vrtulníky. Ožívá i myšlenka státní vzdušné záchranky

Vláda Petra Fialy (ODS) by dnes měla v běžné agendě projednat jeden velmi závažný bod a to dokumentace programu, který nese název Rozvoj a obnova movitého majetku Letecké služby Policie ČR. Podle zjištění Ekonomického deníku ožívá tímto myšlenka státu zajišťovat více leteckou záchrannou službu, na níž se dnes z velké části podílejí soukromníci. Cena za jejich služby je mimochodem výrazně nižší, než náklady na službu, kterou v tomto segmentu poskytuje stát. Na nákup nových strojů má jít 11 miliard a více než 300 milionů korun.

Ministerstvo vnitra, řízené Vítem Rakušanem (STAN), by dnes mělo předložit vládě ke schválení návrh dokumentace investičního programu číslo 114 40 Rozvoj a obnova movitého majetku Letecké služby Policie ČR. Materiál byl dle informací Ekonomického deníku zpracován za základě schválené koncepce Letecké služby Policie ČR do roku 2032 a dále na základě letošního usnesení vlády, týkajícího se zabezpečení Letecké záchranné služby v České republice.

Obsahem dokumentace pro vládu je nákup a obnova letecké techniky pro Leteckou službu Policie ČR. Konkrétně se jedná o nákup 14 vrtulníků – 3 kusů těžkých, 11 kusů lehkých. Dále pak jde o nákup bezpilotních leteckých prostředků (dronů) v celkovém počtu 112 kusů.

Objem finančních prostředků na nákup techniky včetně nákladů souvisejících se zabezpečením provozu nabytého movitého majetku činí celkem 11,372 miliard korun.

„Pořízení nové techniky je zcela nezbytné pro zajištění efektivního plnění úkolů, které jsou na Leteckou službu v současnosti kladeny. Potřeba obměny a pořízení nové techniky je adekvátní odezvou na vývoj bezpečnostní situace ve světě, na zvyšující se hrozby v souvislosti se změnou klimatu, kdy stále častěji dochází k požárům, povodním či jiným živelným katastrofám, kterým je potřeba čelit. To vše klade na bezpečnostní složky stále větší nároky a je nezbytné zajistit odpovídající vybavení, aby Policie ČR nadále garantovala vysoký standard ochrany a bezpečí,“ tvrdí ministerstvo vnitra.

Jak už jsme naznačili, v souvislosti s obnovou leteckého parku policie začíná být oživována myšlenka většího zabezpečování letecké záchranné služby. Podle informací Ekonomického deníku plánují dokonce policie a hasiči zprovoznění základny v Ostravě, čímž by vznikla páteřní síť Praha – Brno – Ostrava. Tam nyní operuje slovenská soukromá společnost Air Transport Europe.

Vrtulník slovenské soukromé společnosti Air Transport Europe, která operuje ze základny v Ostravě. Foto: LZS

Myšlenka silnějšího vlivu státu nad leteckou záchrankou opět oživuje diskuse nad tím, zda je stát schopen poskytnout službu nejen kvalitně, ale také optimálně finančně naceněnou. Realita totiž roky ukazuje, že služby státu v tomto sektoru jsou výrazně dražší, než služby soukromníků, kteří do nich nezapočítávají nákupy vrtulníků.

Cena za letovou pohotovost činí v roce 2024 podle zjištění Ekonomického deníku u soukromých provozovatelů cca 115 311 korun za kalendářní den. Cena se liší dle délky provozu a typu základny.

Dohoda o zajišťování letecké zdravotnické služby a letecké zdravotnické dopravě mezi ministerstvem zdravotnictví a ministerstvy vnitra a obrany nezahrnuje kalkulaci nákladů zvlášť za letové hodiny a zvlášť za pohotovost Policie ČR vyčíslila cenu letové hodiny na rok 2024 na částku 55 808 korun. Na rok 2024 by měla činit podle odhadů celková úhrada pro Policii ČR (základny v Praze a v Brně) 70 083 824 a pro ministerstvo obrany (základna v Líních) 53 679 000 korun.

Česká republika je v současnosti pokryta sítí deseti provozních leteckých základen letecké záchranné služby. Provoz samotných vrtulníků zajišťuje v současnosti pět různých provozovatelů – dva státní (Armáda České republiky a Letecká služba Policie ČR) a tři nestátní (Air – Transport Europe, Helikopter Air Transport a DSA).

Leteckou záchrannou službu na stanici Kryštof 09 v Olomouci, zajišťuje soukromá společnost Air – Transport Europe, na stanicích Kryštof 05 v Ostravě a Kryštof 12 v Jihlavě soukromá společnost Helikopter Air Transport a na stanicích Kryštof 18 v Liberci, Kryštof 15 v Ústí nad Labem, Kryštof 06 v Hradci Králové a Kryštof 13 v Českých Budějovicích pak soukromá společnost DSA.

Vrtulník soukromé společnosti DSA, která operuje ze základen v Ústí nad Labem, v Liberci, v Hradci Králové a v Českých Budějovicích. Foto: LZS

Na stanicích Kryštof 01 v Praze a Kryštof 04 v Brně slouží vrtulníky Letecké služby Policie ČR, zatímco leteckou záchrannou službu na stanici Kryštof 07 v Plzni zajišťuje Armáda České republiky.

Zdravotnickou část letové posádky zajišťují záchranné služby jednotlivých krajů. Výjimku tvoří Plzeňský kraj, kde je i zdravotnická část osádky součástí Armády ČR a nikoliv Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje.

Jan Hrbáček

(Tématu se budeme věnovat podrobněji v dohledné době.)