INZERCE

Šéf Deutsche Bahn Richard Lutz interně rozeslal nový restrukturalizační program, s nímž by se skupině mělo podařit dostat se z krize. Foto: Deutsche Bahn

Deutsche Bahn chtějí omezit vlakovou dopravu na přetížených trasách

Podle zpráv v německých médiích nový restrukturalizační program společnosti Deutsche Bahn počítá mimo jiné s omezením vlakové dopravy v přetížených železničních uzlech. Na německého státního dopravce se v poslední době valí kritika za kritikou.

Aby byly Deutsche Bahn opět dochvilnější, zřejmě zvažují snížení počtu vlaků v přetížených uzlech. Vyplývá to ze stodestistránkové prezentace pro dozorčí radu o restrukturalizačním programu S3, o které informoval například deník Tagesspiegel.

Kontrolní orgán má o S3 rozhodnout 18. září. Konkrétně podle novin jeden ze slidů oznamuje snížení přetížených uzlů za účelem stabilizace provozu. Znamená to, že ve městech s příliš plnou kolejovou sítí by mělo jezdit o něco méně vlaků, aby se předešlo nahromadění nevypravených vlaků, píší noviny s odvoláním na kruhy dozorčích rad.

To by vyžadovalo změnu předpisů o železniční dopravě. Je to proto, že odpovědná Spolková síťová agentura v současné době požaduje co nejvyšší využití tratí. Pokud Deutsche Bahn zruší vlaky, uvolněné jízdní časy budou přiděleny konkurentům.

Zelení se chtějí držet co nejvíce železniční dopravy šetrné ke klimatu. „Moc nepřemýšlím o rušení celých tratí v dálkové dopravě, aby se snížil počet vlaků v uzlech,“ řekl novinám železniční politik Matthias Gaskel. Místo toho by železnice měla přerušit dálkové tratě náchylné ke zpoždění a rozdělit je mezi několik vlaků. „Kromě toho by více dálkových vlaků mělo zastavovat na menších stanicích, jako je Frankfurt Süd nebo Cologne Messe/Deutz, místo na přetížených hlavních nádražích,“ doplnil.

Na první pohled se zdá poněkud rozporuplné, že železniční podnik chce rozšířit službu „na hlavních hlavních tazích s vysokou poptávkou“ a postupně nabízet půlhodinovou službu, aby se skupina ekonomicky stabilizovala. Mají být také více expresních spojů. Vyplývá to z interního programu Plné fungování železniční dceřiné společnosti DB Fernverkehr, o kterém informuje deník Tagesspiegel.

Na méně lukrativních trasách v regionech chce Deutsche Bahn naopak nabízet přinejlepším „základní službu tam, kde je to ekonomicky životaschopné“. Spoje je třeba pravidelně kontrolovat také z důvodu konkurence Deutschlandticket.

Podle deníku Tagesspiegel se však v dozorčích kruzích pochybuje o tom, že by se obsazenost dálkových vlaků do roku 2027 zvýšila o 13 procent, jak si stanovila železniční rada – i proto, že půlhodinový spoj mezi metropolemi lze zavádět jen velmi pomalu kvůli nedostatečnému rozšiřování tratí.

Staré víno v nových lahvích

Šéf Deutsche Bahn (DB) Richard Lutz před pár dny interně rozeslal nový restrukturalizační program, s nímž by se skupině mělo podařit dostat se z krize.

Má 110 stran, nese název S3 a má se o něm diskutovat 18. září na příštím zasedání dozorčí rady železnic, píše Süddeutsche Zeitung.

Lutz má vysvětlit, jak se má železnice do roku 2027 stát opět ziskovou a přesnou – s hodnotami, které zřejmě pro rok 2024 z větší části sliboval před pěti lety. Samotný list také údajně hovoří o tříletém zpoždění. Už v roce 2019 představila společnost Lutz svou novou strategii skupiny Strong Rail. Její cíl? Vyvést státní podnik z krize.

Podle Süddeutsche Zeitung v S3 Lutz uvádí jako „hlavní příčinu nesplněných cílů“ rozbitou infrastrukturu. Z článku vyplývá, že problémy nejsou jen s kolejnicemi a výhybkami, ale že se firma zřejmě přepočítala, a to zejména personálně. Personální náklady pro rok 2024 ve výši 34,3 miliardy eur jsou výrazně vyšší než původně odhadovaných 28 miliard eur.

Podle zprávy Lutz nyní slibuje „nové atraktivní“ nabídky, jako je více dojíždějících spojení nebo více expresů, chce přepracovat oblastní síť a růst na mezinárodní úrovni. Naproti tomu investice do elektráren mají být pravděpodobně realizovány pouze „v omezené míře“.

Kromě toho chce šéf železnic zkrátit dobu obratu vlaků a ponechat si v rezervě méně vlaků ICE, což jsou opatření, která jsou podle novin interně velmi kontroverzní. Někteří členové dozorčí rady také kritizují ještě před zasedáním za týden a půl: Nový restrukturalizační program je podle Süddeutsche Zeitung „staré víno v nových lahvích“. „Železniční podnik opět slibuje mnohé, je ale otázkou, zda se mu to podaří dodržet i tentokrát,“ dodává německý list.

(nik)