Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) zahájilo výběrové řízení na stavbu obchvatu Náchoda. Předpokládaná hodnota zakázky je 4,053 miliardy korun bez DPH, na sociální síti X o tom informoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Na stavbu je vydáno stavební povolení v právní moci a dokončuje se majetkoprávní příprava,“ uvedl. Dvacetitisícový Náchod patří v Královéhradeckém kraji k městům nejvíce zatíženým dopravou. O stavbu obchvatu usiluje přes dvacet let.
Obchvat mimo město svede tranzitní dopravu ze silnice I/33 mezi Hradcem Králové a hraničním přechodem do Polska. Součástí stavby bude i 930 metrů dlouhá přeložka silnice I/14, která k Náchodu přivádí dopravu od Nového Města nad Metují a Rychnova nad Kněžnou. Obchvat bude mít dva tunely o celkové délce 463 metrů a dvě mostní estakády o celkové délce 583 metrů.
Pravomocné územní rozhodnutí pro stavbu obchvatu získalo ŘSD v roce 2017. Jeho vydání trvalo úřadům osm let. Loni v polovině října zahájilo ŘSD na stavbě obchvatu archeologický záchranný výzkum.
Práce byly plánovány na sedm měsíců a samotné zahájení realizace stavby ŘSD předpokládá letos v posledním čtvrtletí. Stavba je plánována na tři roky, první řidiči by se tak po obchvatu mohli projet podle plánů ŘSD na konci roku 2027.
ŘSD v Královéhradeckém kraji připravuje také obchvaty Jaroměře na Náchodsku a Nové Paky na Jičínsku. Obchvat Jaroměře by měl být hotový letos v září. ŘSD stavbu zahájilo v roce 2022. Obchvat dvanáctitisícového města je přeložkou silnice I/33, trasa odbočuje z okružní křižovatky vybudované v rámci stavby dálnice D11 a na konci úseku se napojuje na již vybudovaný obchvat České Skalice. Stávající I/33 bude na trasu přeložky napojena prostřednictvím mimoúrovňové křižovatky Dolany. Okruh má odvádět má tranzitní dopravu z Jaroměře, Čáslavky, Dolan a Svinišťan.
ŘSD také zvažuje, jak by mohlo vypadat případné napojení na Polsko u východočeského města Králíky. Polsko se totiž výhledově chystá zkapacitnit silniční tahy jak směrem na Králíky, tak i Náchod. „Zadali jsme technickou studii, abychom prověřili řešení tohoto uzlu,“ sdělil již dříve Ekonomickému deníku Radek Mátl. Závěry z technické studie podle něj budou známy letos v létě.
(teč)