INZERCE

Emise, výfuk, auto. Ilustrační snímek. Foto: Evropský parlament

Evropa přibrzdila. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nebudou tak přísné, jak to zpočátku vypadalo

Poslanci Evropského parlamentu dnes schválili v konečném hlasování nová pravidla EU pro snížení emisí z osobních automobilů, dodávek, autobusů, nákladních a přípojných vozidel. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu. Navíc se podařilo dojednat delší časový rámec pro zavedení tohoto závazného pravidla. Což mimo jiné znamená, že i český automobilní průmysl bude mít víc času připravit se na nová pravidla. Nařízení také zcela nově zavádí opatření zaměřená na snížení emisí z pneumatik a brzd a na zvýšení životnosti baterií.

Europarlament schválil předběžnou politickou dohodu s Radou o nařízení Euro 7 (pravidla pro schvalování typu motorových vozidel a dozor nad trhem motorových vozidel) 297 hlasy (190 bylo proti a 37 se zdrželo hlasování).

Vozidla budou muset splňovat nové normy po delší dobu, aby zůstala ekologičtější po celou dobu své životnosti.

Při vyjednávání o normě v takzvaných trialozích se podle zpráv agentury ČTK podařilo dosáhnout kompromisu, v některých pozicích ustoupila Rada EU, v jiných zase Evropský parlament. Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni, kterou dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6, a to včetně limitů testování, vyplývá z konečné verze předpisu.

Proti původnímu návrhu Evropské komise, i podle zástupců automobilového průmyslu nerealistické variantě Euro 7, se postavilo hned na začátku vyjednávání osm zemí. Česká republika vedla koalici podobně smýšlejících států, ve které byly také Francie, Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko a Slovensko.

„Platnost emisního nařízení Euro 7 měla podle původního návrhu Evropské komise přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. To řada unijních zemí považovala za nereálné. Automobilky si rovněž stěžovaly, že nebudou mít na přípravu změn dostatek času. Kompromis proto původní harmonogram prodloužil. Nyní počítá se zavedením opatření 2,5 roku od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 3,5 roku u stávajících modelů. U nákladních aut to má být čtyři roky, respektive pět let. Tyto lhůty umožní automobilkám připravit se na nové požadavky,“ uvedla ČTK.

Snížení emisí, zvýšení životnosti baterií

Pro osobní automobily a dodávky budou zachovány stávající zkušební podmínky a limity emisí výfukových plynů, tak jak jsou nastaveny v Euro 6. Pro autobusy a nákladní vozidla budou platit přísnější limity pro emise výfukových plynů měřené v laboratořích a v reálných jízdních podmínkách při zachování současných zkušebních podmínek Euro VI.

Poprvé budou pravidla EU zahrnovat limity emisí částic z brzd (PM10) pro osobní automobily a dodávky a minimální požadavky na životnost baterií v elektrických a hybridních automobilech.

Pro každé vozidlo bude vystaven jeho ekologický pas, který bude obsahovat informace o ekologických vlastnostech v okamžiku registrace (např. úroveň mezních hodnot emisí znečišťujících látek, emise CO2, spotřeba paliva a elektrické energie, dojezdová vzdálenost na elektřinu, životnost baterie). Řidiči budou mít rovněž přístup k aktuálním informacím o spotřebě paliva, stavu baterie, emisích znečišťujících látek a dalším relevantním informacím generovaným palubními systémy a monitory.

Ministr dopravy Martin Kupka. Foto: Radek Čepelák

„Úspěšně jsme dosáhli rovnováhy mezi environmentálními cíli a životně důležitými zájmy výrobců. Chceme zajistit cenovou dostupnost nových menších automobilů se spalovacími motory pro domácí zákazníky a zároveň umožnit automobilovému průmyslu připravit se na očekávanou transformaci odvětví. EU nyní bude také regulovat emise z brzd a pneumatik a zajištění vyšší odolnosti baterií,“ konstatoval po skončení ostře sledovaného hlasování zpravodaj a český europoslanec Alexandr Vondra (ODS).

Aby mohl právní předpis vstoupit v platnost, musí ho nyní formálně schválit také Rada EU.

„Parlament na tomto jednání formálně potvrdil svoji pozici a stvrdil tak předběžnou dohodu s Radou. Původní příliš ambiciózní a obtížně realizovatelný návrh Evropské komise se v průběhu projednávání také díky naší aktivitě podařilo upravit tak, aby byl reálný, neohrožoval konkurenceschopnost odvětví a neměl další negativní dopady, jako je např. dostupnost aut pro domácnosti se středními a nižšími příjmy,“ uvedl k tomu pro Ekonomický deník ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Schválené verze emisního předpisu EURO 7 znamená přijatelný kompromis mezi snahou a vyšší ochrannou životního prostředí a ekonomickými možnostmi výrobců. Automobilový průmysl se na tuto změnu musí připravit, a proto byl vyjednán delší čas na zavádění tohoto nařízení. Pro výrobce to znamená, že budou muset upravit stávající zkušební postupy či nastavit některé zcela nové (například pro měření otěru pneumatik a brzd, komunikace s vozidlem, atd.). Bude nutné prověřit některé nové technologie a zajistit, že vše bude pracovat, tak jak vyžadují požadavky předpisu. Přestože samotné požadavky na emise nejsou přísnější než pro EURO 6, tak jsou výrazně rozšířené, což je pro výrobce velká výzva,“ doplnil Martin Kupka.

Co tomu předcházelo? Desátého listopadu 2022 navrhla Komise přísnější normy emisí látek znečišťujících ovzduší pro vozidla se spalovacími motory bez ohledu na použité palivo. Současné emisní limity platí pro osobní a dodávkové automobily (Euro 6) a pro autobusy, nákladní automobily a další těžká nákladní vozidla (Euro VI).

„Přijetím tohoto usnesení Parlament reaguje na očekávání občanů týkající se podpory nákupu elektromobilů splňujících normy pro dobrou životnost baterií, urychlení zavádění digitální a elektrické infrastruktury a snížení energetické závislosti EU na zahraničních subjektech, jak je vyjádřeno v návrzích 4, 18 a 31 závěrů Konference o budoucnosti Evropy,“ stojí v komuniké Evropského paramentu.

Norma Euro 7 nově zavádí opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd. Emise pevných částic, které vznikají otěrem pneumatik o vozovku a brzdových destiček o kotouče, dosud upravovány nebyly.

Nová norma stanovuje limit tří mg/km pro čistě elektrická vozidla, sedm mg/km pro většinu spalovacích motorů a hybridní elektrická vozidla a jedenáct mg/km pro velké dodávky.

Euro 7 nahradí nařízení Euro 6 (pro osobní automobily, dodávky a lehká vozidla) a Euro VI (pro nákladní automobily a těžká nákladní vozidla), a to jediným právním aktem, který se vztahuje na oba druhy vozidel.

Piráti byli proti

Nová pravidla pro emise z vozidel schválil Evropský parlament těsnou většinou. Proti byli například čeští Piráti.

„Dlouhodobě kritizujeme načasování této změny. Přináší další povinnosti automobilkám ve chvíli, kdy potřebují investovat do elektromobility a dohánět rezervy vůči americké nebo asijské konkurenci,“ vysvětluje pirátský europoslanec a předseda Evropské pirátské strany Mikuláš Peksa, proč pro návrh nezvedl ruku.

Původní ambice byla podle něj správná: sjednotit pravidla pro reporting emisí pro všechny druhy vozidel tak, aby se na všechny vztahoval stejný metr. Kromě špatného načasování se ale do návrhu už dříve dostala celá řada nekoncepčních výjimek, opravdové sjednocení tak nakonec pravidla nepřinesou.

„Hlavním důvodem, proč jsme nevystupovali ostřeji proti tomuto kompromisu, je, že ve svém důsledku asi stále ještě může přispět ke snížení emisí z dopravy, zejména u prachových částic. To je významný zdroj znečištění, který má na svědomí desítky tisíc předčasných úmrtí ročně,“ popisuje Peksa, proč Piráti nehlasovali přímo proti návrhu.

Podle něj by dávalo větší smysl, kdyby se Evropský parlament věnoval spíše rozvoji infrastruktury pro elektromobilitu, dostupnosti informací o znečištění vzduchu nebo přímo lepší ochraně kvality ovzduší. Současná pravidla podle něj zůstanou kvůli velkému množství výjimek a odkladů děravá a je otázka, jak přesně se projeví v praxi.

(hrb, teč)