Rok 2023 se stal klíčovým rokem pro obnovu leteckého průmyslu, obrat i počet cestujících výrazně narostl. A i když se globální kapacita ještě nedostala na úroveň před pandemií, jak uvedla nedávno přední datová platforma pro globální cestovní ruch OAG a očekává se, že skončí na čísle 5,5 miliardy, tedy o 3,7 % méně než v roce 2019, je na velmi dobré cestě se na původní čísla vrátit. A do letadel se vrací i Češi, obrat prodejů z letenek poskočil o desítky procent. „Výhled je pozitivní. Létá se více za byznysem a roste i zájem o prémiové třídy,“ zkonstatoval v rozhovoru pro Ekonomický deník ředitel portálu Letuška.cz Josef Trejbal.
Zájem o cestování roste, a jak plyne z různých analýz, dopravci plánují letos dále navyšovat kapacitu. Jaká je situace v Česku?
Zájem o cestování i nabídka letů aerolinií roste v Česku podobným tempem jako v dalších evropských státech. V meziročním srovnání jsme prodali o dvacet procent letenek víc než v roce 2022, což odpovídá vývoji celého trhu individuálního leteckého cestování. Odvětví ale ještě není na číslech doby před covidem. Podle nedávno zveřejněných statistik největšího letiště v Česku, Letiště Praha, se loňský rok počet cestujících blížil 14 milionům, což stále zaostává za rekordním rokem 2019, kdy jim prošlo téměř 19 milionů lidí. Nicméně výhled je pozitivní.
Jak velký růst očekáváte?
Letos počítáme s nárůstem kolem deseti procent. Vycházím přitom z předpokladů o nových spojeních a navýšení kapacit těch stávajících. Loni se z Prahy létalo do 167 destinací napřímo, letos to bude už do 170. V roce 2023 se rozšířila i nabídka dálkových spojení, a to s příchodem dvou velkých leteckých společností na pražské letiště – China Airlines a Korean Air. Důležitou novinkou, která výrazně navyšuje počet míst z Prahy do exotiky, je aktuální posílení letového řádu o nový let Qatar Airways, který je operován širokotrupým Boeingem 787 – Dreamliner. A takhle bych mohl pokračovat dál. To vše je velmi dobrý vývoj nabídky a cestující na ní slyší.
Kam se teď nejvíce vydávají Češi?
Prodali jsme letenky celkově do 910 destinací, i když do některých míst je to jen jedna nebo dvě ročně, protože jde o regionální letiště, kterých jsou však po světě tisíce. Jeden až pět cestovatelů zamířilo celkem do pěti set různých destinací. A pak jsou linky, které by frekvencí a naplněností klidně mohly připomínat městskou dopravu. A to je Paříž, Brusel, Londýn. Do zámoří pak nejvíce do Severní Ameriky. A v zimě, při cestách za teplem, vede Bangkok, Dubaj, Mauricius, Kolombo na Srí Lance, Ho Či Minovo Město, Dillí a Denpasar na Bali.
Vše zdražovalo, půjdou nahoru ceny letenek?
V roce 2024 se dá především očekávat nárůst cen v prémiových cestovních třídách. Další pohyby by měly nastat už jen v rámci jednotek procent a jejich tendence záleží na konkurenci na konkrétní lince a na zájmu o danou destinaci. Ceny ale může zásadněji a plošně vždy ovlivnit letecké palivo. Tento pohyb neovlivní ani nepředpoví žádná letecká společnost ani my, jako autorizovaní prodejci letenek. Záleží na mezinárodně politických a ekonomických vlivech. Zvýšená nabídka letů by ale mohla přinést více speciálních cenových akcí. Poptávka by se tak v důsledku nižších cen měla zvyšovat. Chuť létat po vlastní ose je velká.
Stále tedy tady platí nejlépe kupovat first minute.
Vliv na finální cenu letenky má rozhodně fakt, kdy si ji cestující zakoupí. A zpravidla opravdu platí, že čím dřív letenku koupím, tím levněji letím. Ale cestovatelé už to vědí, a proto se opět prodlužuje doba mezi nákupem letenky a odletem. Po Evropě se kupují letenky s několikatýdenním předstihem a do exotiky to jsou už měsíce. Ale roste i počet lidí, kteří si zakoupí letenku i rok dopředu, samozřejmě s kvalitním pojištěním pro případ storna. Celkově se tak podíl lidí, kteří nakupují s předstihem výrazně zvyšuje, teď už je to více jak polovina kupujících.Výhodněji se dají letenky nakoupit také přes různé věrnostní programy. My jsme nedávno zřídili na webu náš vlastní a už má stovky členů.
Covid výrazně ovlivnil počty firemních pracovních cest. Říkalo se, že manažeři se do letadel už nevrátí. Jak se vyvíjejí tato čísla?
Počty pracovních cest výrazně oživují. Meziročně si u nás zakoupily firmy o dvacet procent letenek víc. Ukazuje se, že pro domluvení zásadních obchodů jim totiž opravdu nestačí už jen on-line schůzka. Loni jsme tak prodali 42 procent letenek individuálním cestujícím a 58 procent nakoupily firmy. Sem ale počítáme vedle korporací třeba i skupinové letenky pro sportovní týmy, zájmové asociace a tak podobně. Podíl těchto klientů je ale takto velký z toho důvodu, že umíme vedle letenek poskytnout i komplexní cestovní servis včetně víz, máme i speciální aplikaci pro firemní klienty.
Roste tedy i zájem o vyšší cestovní třídy, když vzrostl počet firemních cest?
Ano. O místa ve vyšších cestovních třídách letadel je opravdu znatelný zájem, ale využívají je jak soukromé osoby, tak podnikatelé. Jen do prvních tříd jsme prodali o 30 procent víc letenek než v roce 2022. Letenek s nejvyšší cenou jsme loni prodali dokonce víc než obvykle. Hodnota jedné se pohybovala okolo částky 320 tisíc korun. Úplně nejvíc zaplatil například cestující za první třídu La Premiére cabin v letounu Air France. Nejžádanějšími aerolinkami pro přepravu v první třídě jsou každopádně Emirates, British Airways, Lufthansa, Air France a Swiss International Air Lines. A co se týče destinací, tak ti co vyznávají nejvyšší komfort loni směřovali především do Los Angeles, Singapuru či Miami. Pro úplnost, mezi nejlevnějšími letenkami se naopak ocitají ty do italských destinací, za které cestovatelé platí jen několik stokorun.
Cestování ve velké míře ovlivňuje bezpečnost. Mění se letos něco v tomto ohledu?
Bezpečnost má na cestování opravdu zásadní dopad, i letos tak může docházet k přesměrování turistického zájmu, bude to ale záležet na akutálním vývoji. V době covidu Češi například objevili Jižní Ameriku. A teď se znovu vrací do dříve obvyklých destinací jako je Thajsko, Mauricius a Mexiko, tedy do oblastí, kam se celoročně létá za rozumné ceny. Omezení letů nad Ukrajinou a Ruskem samozřejmě potrvá.
Portál Letuška byl vlastně prvním prodejcem letenek na internetu v Česku i střední Evropě, v roce 2001 jako první vystavil v rámci tohoto regionu on-line letenku. Je teď nějaká zajímavá služba, kterou pro cestující chystáte?
Jsme technologicky zaměřená firma a kontinuálně přicházíme s novými řešeními. Když mám zmínit nějakou z poslední doby, tak jsme například zavedli zobrazování cen včetně podmínek a fotografií všech přepravních tříd na jediný dotaz u vybraných leteckých společností. Anebo jak jsem už zmínil, pro firemní zákazníky máme speciální aplikaci.
Monika Ginterová