INZERCE

Elon Musk: Zpoždění jako strategie

Šéf Tesly Elon Musk je známý prohlášeními, že budoucnost je již za dveřmi. Nicméně vždycky nějakým způsobem nabere zpoždění. Mohlo by se zdát, že jde o manažerské selhání. Ale dost možná je to jeho strategie. Říkejme jí „Muskova doktrína“.

Funguje to asi takto: lidé pracují na hranici svých možností jen tehdy, když jsou pod neuvěřitelným tlakem, a proto je třeba stanovovat termíny, jejichž zvládnutí je prakticky nemožné. Tím se dá vysvětlit, proč Elon Musk nikdy nepřivedl žádný svůj výrobek na trh včas. Investoři z Wall Street jsou z toho už zoufalí.

Čtyřiačtyřicetiletý Musk svou strategii vítězství skrze prohru odhalil minulý týden, když oznámil, že dlouho očekávaný elektromobil Model 3 přijde na trh 1. července příštího roku. Analytici agentury Bloomberg tvrdí, že Musk vlastně nic určitého nesliboval.

„Jsme schopni zahájit sériovou výrobu Modelu 3 už příští rok v červenci? Samozřejmě, že ne,“ řekl Musk při příležitosti oznámení hospodářských výsledků Tesly. „Jestliže si chceme být jisti, že zvládneme dodávat Model 3 na trh ke konci roku 2017, pak jsme museli stanovit termín na příští červenec a držet lidi v napětí,“ dodal.

Na Muskově blafování je neobvyklé, že tak činí veřejně a investorům umožňuje s tím počítat. Jen před pár týdny přišel s dosud nejambicioznějším plánem, když si vytyčil do roku 2018 vyrábět nejméně půl milionu elektromobilů ročně. Přitom jde o termín, který je ještě o dva roky kratší, než ten předchozí, a ani tomu Wall Street příliš nevěřila. „Je to příliš agresivní a neuvážlivé, takto zklamávat investory,“ řekl analytik UBS Colin Langan.

Jiní však za touto strategií nevidí jako důvod motivaci, ale spíš financování. Ryan Brinkman z JP Morgan je přesvědčen, že jde o „naprosto racionální tah k získání velkého množství kapitálu.“ Ale Tesla nutně nepotřebuje nové zdůvodnění, proč jí kapitál poskytovat. „My všichni stanovujeme agresivní cíle,“ poznamenal analytik Joseph Spak z RBC. „Nicméně Tesla poptává strategické investory k tomu, aby se angažovali ve vybudování výrobní linky, jakou jsme dosud neviděli. To vždy přináší dvě věci – obrovská očekávání, ale i velké riziko, že se to nezvládne,“ dodal Spak.

Z pohledu veřejně obchodované společnosti však cíl půl milionu elektromobilů ročně, rokem 2018 počínaje, nedává smysl. Standardně se tyto společnosti snaží očekávání trhu překonávat. Namísto toho Musk zase slibuje, že budoucnost přijde dřív, než si všichni myslíme. Jediné vysvětlení, které dává smysl, je aplikování Muskovy doktríny.

Jenže taková hra má svá rizika. Jedním z nich je to, že si Tesla může postupně zlikvidovat své důležité zaměstnance, kteří věčné práce pod tlakem mohou mít akorát tak dost. Jen v minulém týdnu vyšlo najevo, že z Tesly odcházejí dva vrcholoví manažeři výroby. Načež Musk jen zavtipkoval: „Když můžete stvořit za 9 měsíců dítě, můžete za stejný čas zvládnout i stroj.“

Trhy však tak optimistické nejsou. Obvykle když společnost výrazně zvýší očekávání, cena jejích akcí roste. Ne tak v tomto případě. Poté, co Tesla oznámila svůj nový cíl, akcie propadly. Analytici informaci vyhodnotili jako zvýšené riziko, protože termínu 2018 příliš nevěří. Současně jsou si také vědomi, že Tesla bude potřebovat velké investice, aby se nové metě alespoň přiblížila.

Přesto se stalo něco pozoruhodného. Jakmile Musk zkrátil lhůtu pro zdesetinásobení výroby svých elektromobilů, akcie sice zlevnily, ale analytici automobilového průmyslu téměř jednomyslně zvýšili očekávání prodejů značky Tesla. Například již jmenovaný Joseph Spak se domnívá, že Tesla do roku 2020 bude prodávat 620 tisíc vozů, což je dvakrát více, než Spak původně odhadoval.

A to je přesně výsledek Muskovy doktríny. Ačkoli on sám si je téměř jistý tím, že své nové cíle ve stanovených termínech nesplní, dokáže zcela zamíchat očekáváním investorů, ale nikoli vždy nutně k horšímu. Co se dříve zdálo jako nemožné pro Teslu a celý trh elektromobilů, je dnes považováno za velmi pravděpodobný nový směr událostí.

-usi-