Rok 2024 bude hned od prvního ledna pro všechny řidiče rokem mnoha změn. Podle ministerstva dopravy by měl v mnohém spíš ale život ulehčit a celkově zjednodušit. Novela zákona o silničním provozu nově umožní například řízení od 17 let pod dohledem mentora nebo řidičský průkaz na zkoušku. Zároveň končí povinnost mít u sebe řidičský a technický průkaz, který navíc zůstane už jen jeden. Na druhou stranu, nejzávažnější přestupky řidičů se zpřísní, například řízení pod vlivem alkoholu nebo odmítnutí dechové zkoušky. Na silnicích přibudou také nové dopravní značky.
Novela zákona o silničním provozu přináší hned od prvního dne nového roku řadu změn. Především pro mladé řidiče zavádí několik novinek. Jednou z nich je povinný preventivní program pro začínající řidiče. Ten zahrnuje možnost zahájit kurz autoškoly k řízení osobního auta už v 15 letech a šesti měsících. Po absolvování a složení závěrečné zkoušky lze řídit už od 17 let, a to pod dohledem mentora do doby, dokud dotyčný nedovrší 18 let věku. Začínající řidič pak může mít maximálně čtyři takové mentory. Ti musí být spolu s nim v autě a ze sedadla spolujezdce sledovat jeho jízdu.
Mentoři musí být zároveň registrovaní, zapsaní v evidenční kartě řidiče L17 a mít řidičský průkaz nepřetržitě po dobu minimálně pěti let s tím, že jej získali před více než deseti lety. Zároveň by neměli mít žádný bodový záznam. Hlavní myšlenkou systému L17 je totiž umožnit mentorům, převážně rodičům, předávat své řidičské zkušenosti i svým dětem a tím snižovat jejich nehodovost.
Řidičák na zkoušku
Novela zároveň zavádí řidičský průkaz na zkoušku po dobu dvou let od složení závěrečné zkoušky bez ohledu na věk. Pokud řidič v této lhůtě spáchá závažný dopravní přestupek, musí na dopravně-psychologický pohovor a školení pro začínající řidiče. V případě, že půjde o šestibodový přestupek, musí řidič preventivní program absolvovat do třech měsíců. Pokud se tak nestane, přijde o řidičský průkaz. Jesliže půjde o přestupek, za který dostane zákaz řízení, pro znovu získání řidičského průkazu je absolvování programu podmínkou.
Od 1. ledna 2024 začíná platit také nový bodový systém, který je podle tvůrců především přehlednější. Jsou v něm daná pásma pokut a bodů a zavádí preventivní opatření pro začínající řidiče. Místo pěti pásem už jsou nově jen tři, a to takové, které dopravní přestupky bodují dvěma, čtyřmi a šesti body. Na jedné straně přitvrzuje postihy pro ty, kteří dělají přestupky vědomě a ohrožují většinu slušných účastníků silničního provozu, jak konstatuje ministerstrvo dopravy, jako je napříkald řízení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek či závažné překročení rychlosti nebo odmítnutí dechové zkoušky na alkohol.
A naopak, za bagatelní přestupky budou mírnější tresty. Třeba za špatné parkování, nerozsvícená světla nebo porušení zákazu zastavení či stání, by nově místo na 2000 korun měli řidiči zaplatit nejvíce 1500 korun.
Nově bez řidičského i technického průkazu
Řidiči už od ledna také nebudou mít povinnost mít u sebe při řízení v rámci ČR řidičský a technický průkaz. Neplatí to ale pro cesty do zahraničí. Oboje doklady však musí mít stále platné.
Od 1. ledna se také místo dvou technických průkazů bude už vydávat jen jeden. Ten malý se obohatí o několik údajů z velkého, ostatní budou dostupné elektronicky. Výměna technických průkazů za jeden nový bude postupná. Řidiči ji vyřídí při první návštěvě úřadu v jiné záležitosti, jak konstatovalo ministerstvo dopravy, není třeba speciální návštěva. Výměna bude probíhat několik let, dokud ji řidič neprovede, zůstanou současné doklady platné. Při technické prohlídce na STK k výměně, respektive zabavení velkého technického průkazu, nedojde, jak potvrdilo MD.
Silnice také doplní nové dopravní značky. Například bezpečný odstup tak, aby dopravní značka byla srozumitelnější pro řidiče.
Nebo sdílené zóny pro všechny účastníky silničního provozu. Ty mohou být nově zřizovány v rámci urbanistických řešení center měst a obcí za účelem optimálního využití veřejného prostoru všemi uživateli a současně ke zklidnění dopravy.
Principem je přitom: vzájemná rovnost všech uživatelů prostoru, volný pohyb chodců a cyklistů, zklidnění dopravy, nízká rychlost vozidel, kvalitní stavebně-architektonické řešení uličního prostoru a přednost pro tramvaje. Společenská, ekonomická, pobytová i dopravní funkce prostoru jsou v takovém řešení vyvážené. Řádně označený značkami pak musí být i začátek a konec sdílené zóny.
Z dalších značek pak přibude ještě parkoviště P+D, tedy park and drive, na kterých mohou řidiči po zaparkování přesednout do jiného auta a pokračují jako spolujezdci v jiném autě.
Je to reakce na nové trendy a plány Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s výstavbou parkovišť.
Nové bude i značení vozidla terénní sociální služby, které umožní jejich provozovarelům parkování. Nová bude i značka servisní místo pro sanitaci hygienických zařízení obytných vozidel a přívěsů.
Zavádí se také piktogram e-auta a e-koloběžky. Oboje může být užito na vodorovnou i svislou značku, a spolu s tím být i označení nabíječky či parkování.
Jednodušší administrativa
V průběhu ledna se zavádí elektronické podání žádostí o změny v Registru silničních vozidel. Je to další rozšíření funkcionalit Portálu dopravy. Zjednoduší se tím mimojiné proces zápisu změny vlastníka či provozovatele vozidla, protože nově je možné společnou žádost podat separátními podáními předchozího a nového vlastníka. Na úřad už pak jde, v momentě, kdy prodávající podal žádost on-line, jen kupující.
Dále platí, že už i nové vozidlo půjde registrovat on-line, neboť bude možné podat žádost o jeho zápis do registru.
V rámci změn bude možné také požádat elektronicky o třetí značku, například na nosič kol. Bude totiž možné elektronicky podat žádost o vydání tabulky s registrační značkou, čímž odpadne jedna návštěva úřadu.
Mezi novinky patří i zrušení povinnosti předkládat protokol o evidenční kontrole vozidla při žádosti o zápis vozidla do registru silničních vozidel, nebo žádosti o zápis změny vlastníka či provozovatele vozidla v registru silničních vozidel.
Zavádí se také možnost vedení průkazu žáka autoškoly v elektronické podobě, dosud to šlo jen v té fyzické. To by mělo zjednodušit administraci a přinést větší uživatelskou přívětivost.
Dochází také k vypuštění dosud uplatňovaného minimálního odstupu 5 pracovních dnů mezi neúspěšnou zkouškou a opakovanou zkouškou z odborné nebo profesní způsobilosti v oblasti řízení motorových vozidel. Změna tak umožní žadateli zkusit složit zkoušku dříve, než za 5 dní od neúspěšného pokusu.
Novinky se dotýkají i učitelů autoškol. Ruší pro ně jednu z podmínek o profesní osvědčení učitele autoškoly, a to vzdělání ve strojním nebo dopravním oboru. Změna zjednoduší přístup k této profesi.
Dále v rámci změn dochází také k zefektivnění, zjednodušení a urychlení procesu povolování zvláštního užívání pozemních komunikací nadměrnými vozidly, a to především elektronizací úkonů, taxativním vymezením účastníků správního řízení či zavedením fikce souhlasu pro stanoviska různých subjektů. A také umožněním vydání správního rozhodnutí coby prvního úkonu v řízení, předběžnou vykonatelností tohoto rozhodnutí, prodloužením doby, na kterou se vydává povolení opakovaného zvláštního užívání pozemních komunikací, a to z doby maximélně tří měsíců na dobu dvanácti. A dále změnami, které umožní, aby mohla povolení zvláštního užívání pokrýt celou trasu přepravy požadovanou dopravci či jinými žadateli.
Ministerstvo dopravy také připomíná, že výměnu řidičského průkazu už lze provádět i on-line, žádat o něj lze i bez datové schránky.
Portál dopravy může automaticky informovat řidiče o bodech
Portál dopravy, které je jedním místem pro digitální dopravní služby v Česku tak nyní nabízí pro řidiče několik informací: údaje o ŘP, e-podání žádosti o ŘP, výpis z bodového konta, údaje o přestupcích, o zákazech řízení nebo profesní způsobilosti.
Pro vlastníky a provozovatele automobilů jsou pak tady k dispozici údaje o všech, i historicky vlastněných autech, dále se nabízí předvyplnění žádosti o změny v registru či kontrola tachometru. Nebo přístup k datům Registru vozidel přes tzv. datovou kostku, i přístup k nákupu a správě elektronické dálniční známky či k mýtnému portálu či ověření vozidla řidiče taxislužby.
Pro majitele, provozovatele či vůdce lodí umožňuje e-podání na průkaz vůdce plavidla, přihlásit se na zkoušky, dohledat údaje z registru Státní plavební správy nebo o plavidlech, včetně e-podání jejich technických prohlídek. A dále také údaje o průkazech vůdců plavidel.
Pro majitele či provozovatele letadel a piloty pak lze před Portál provést registraci provozovatele dronů, rezerovat termín zkoušky, nahlídnout do leteckého rejstříku pro piloty, vydat pilotní a technických průkaz, údaje o držených průkazech, údaje o letadlech.
Od 1. ledna bude možné také na Portálu dopravy požádat o to, aby řidič byl automaticky a zdarma informován o každém záznamu bodů, tedy změně svého bodového konta; a to prostřednictvím SMS, e-mailu nebo i v portálech veřejné správy.
Mění se ceny dálničních známek
Od 1. března se po mnoha letech změní také cena dálničních známek, k dispozici bude nově i jednodenní.
Jen mezi lety 2012 až 2022 přibylo na dálniční síti celkem 226,5 km dálnic. V roce 2022 to bylo 21,2 kilometrů, loni 15,4 kilometrů a pro ten letošní rok se plánuje otevřít k provozu rekordních 118,1 kilometrů. Veškeré peníze z dálničních známek poputují do výstavby a údržby dálnic.
Cena ročních kuponů stoupne na 2 300 Kč, což odpovídá navýšení o inflaci za deset let, kdy se poplatek neměnil. Výše poplatku vychází z evropské směrnice podle povinných stropovaných poměrů, pro jednodenní kupón to bude 200 korun. A naopak, ceny klesnou u 10denní, a to o čtyřicet korun na 270 Kč a měsíční – o deset korun na 430 Kč.
Nově bude zavedena automatická kontrola nároku na sníženou úhradu časového poplatku díky propojení elektronické dálniční známky s Centrálním registrem vozidel.
Osvobozena budou nadále vozidla v systému časového zpoplatnění, která používají jako palivo výlučně elektrickou energii nebo vodík. Ruší se osvobození od zpoplatnění užití zpoplatněné pozemní komunikace hybridními vozidly. Osvobození uvedených vozidel v dosavadním rozsahu by nebylo slučitelné se směrnicí (EU) 2022/362.
Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí CO2 do 50 g/km, zůstanou však nadále významně zvýhodněna tím, že poplatková povinnost bude omezena na 25 % sazby časového poplatku, jenž je hrazen za vozidla bez zvýhodnění.
U vozidel poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane stávající míra zvýhodnění nedotčena, tedy na úrovni 50 % sazby časového poplatku, jenž se hradí za vozidla bez zvýhodnění.
Monika Ginterová