INZERCE

Jsou smartphony odsouzeny ke stejnému osudu jako osobní počítače?

Trh s chytrými telefony přestal odolávat gravitaci a po celé dekádě neustálého růstu mu poprvé klesly tržby. V prvním letošním kvartále o tři procenta.

Téměř celé jedno desetiletí dokázal světový trh s chytrými telefony rok co rok růst. Nyní se ukazuje, že pro byznys, v němž se za rok protočí 423 miliard dolarů, už nestačí jen rutinně zlepšovat zavedené modely, neboť spotřebitelé očekávají něco víc. Příznaky, že se trh nasycuje, pod povrchem bublaly již několik měsíců.

Naplno se však projevily v minulém týdnu, kdy Apple oznámil, že se mu tržby v prvním letošním čtvrtletí snížily poprvé po 13 letech. Šéf Applu Tim Cook přiznal, že trh přestal růst. Krátce na to jeho analytici zveřejnili, že celý trh dokonce o 3 procenta poklesl. „Je k neuvěření, jak dlouho tahle party trvala,“ řekl agentuře Bloomberg David Hsu, profesor Pennsylvánské univerzity, který se analýzou trhu chytrých telefonů zabývá.

Spotřebitelé dávají výrobcům smartphonů podobné signály jako v éře vzestupu segmentu osobních počítačů. Jejich producenti také nějaký čas vystačili s pouhým zlepšováním nejrůznějších parametrů, jako je výkon či velikost operační paměti nebo kapacita hard disku. A tak technologické firmy hledají další produkty, kterými by své stálé zákazníky oslovili. Proto pronikají do dalších oborů a vyvíjejí například internet věcí, samořiditelné automobily a podobně.

Jenže ještě nějakou dobu potrvá, než se i z těchto novinek stanou tahouni technologického průmyslu. Do té doby čeká firmy v tomto odvětví několik hubených let. A už to začalo. Například Sony Corporation oznámila čtvrtletní ztrátu a pokles poptávky po obrazových snímačích. Japonský výrobce displejů Sharp a jihokorejský výrobce paměťových čipů SK Hynix také před slábnoucí poptávkou ve svých tržních segmentech varují.

Na negativní zprávy již reagovaly také finanční trhy. Technologické firmy minulý týden ztrácely. Společnost Murata Manufacturing, která dodává širokou škálu zařízení pro Apple a ostatní výrobce chytrých telefonů, oslabila o více než 10 % poté, co zveřejnila výhled poklesu celoročního zisku o 13 %. „Konec applovského supercyklu nadešel,“ tvrdí Neil Campling, analytik společnosti Aviate Glopal, který očekává, že výrobci smartphonů s sebou stáhnou dolů i své dodavatele. „V dodavatelském řetězci Samsungu se to již děje,“ dodává.

Podle jiných názorů však odvětví chytrých telefonů může vstát z mrtvých. Zástupci některých technologických firem tvrdí, že majitelé smartphonů využívají zastaralé technologie, které nejsou uživatelům schopny zajistit dostatečné benefity z užívání vysokorychlostního přenosu dat. Například výrobce čipů Qualcomm poznamenává, že jen 16 procent uživatelů chytrých telefonů je schopno se připojit k sítím nové generace známých jako 4G LTE.

Apple se snaží nahradit pokles prodeje iPhonů službami jako iCloud, Apple Music nebo App Store. Dokonce i marže jsou zde o něco vyšší a tržby z těchto služeb vzrostly v prvním kvartále o 20 procent. Nicméně na celkových tržbách Applu se podílejí jen ze 12 procent. Apple není ani výjimkou v tom, že se poohlíží po automobilovém průmyslu, kde se předhání s jinými konkurenty ve vývoji autonomních automobilů. Kromě toho chce být dodavatelem zábavních a informačních systémů. Investoři však zatím novým záměrům Applu příliš nedůvěřují. Jeho akcie se za posledních 12 měsíců propadly o více než čtvrtinu.

Applův konkurent Samsung, i když oznámil solidní výsledky z prodeje nového Galaxy S7, se za horizont smartphonů dívá také. Investoři již nervózně očekávají, co bude jeho příštím hitem, když Samsung vstoupil do prostředí virtuální reality a internetu věcí.

Cestou diverzifikace se vydává také v Česku dobře známá společnost Flextronics. Ten po řadu let montoval smartphony pro takové společnosti jako Motorola nebo Blackberry. V říjnu ale Flextronics uzavřel kontrakt s výrobcem sportovní obuvi a oblečení, firmou Nike. Bude jí dodávat zařízení pro měření nejrůznějších parametrů sportovních výkonů, která budou součástí oblečení i obuvi.

Ale ani sebeasertivnější diverzifikace nemusí technologické firmy spasit. Například společnost Texas Instruments zaznamenala pokles svých tržeb v prvním letošním čtvrtletí o 4,5 procenta, ačkoli výrazně roste poptávka po chytrých komponentech do automobilů, telefonních sítí nebo průmyslu. Texas Instruments možná v tuto chvíli doplácí na to, že je součástí dodavatelského řetězce společnosti Apple a je tak na odbytu smartphonů stále ještě poměrně hodně závislá.

-usi-