Kalifornské silnice brázdí více než 200 tisíc elektromobilů. Guvernér Jerry Brown jich však chce do roku 2025 vidět na 1,5 milionu.
Jde o poměrně ambiciózní cíl, jemuž stojí v cestě podobný problém, který musely přibližně před stoletím vyřešit těžaři ropy, respektive výrobci pohonných hmot: zajistit automobilům dostatečnou dostupnost paliva. „Elektromobil si nikdo nekoupí, pokud neuvidí dobíjecí stanice prakticky na každém rohu,“ řekl agentuře Bloomberg Pasquale Romano, šéf kalifornské společnosti ChargePoint, která na trh dodává nabíjecí zařízení pro elektromobily.
Nezávislým společnostem jako je ChargePoint se příliš nezamlouvá plán energetické firmy Pacific Gas & Electric, který počítá s navýšením poplatků zákazníkům o 160 milionů dolarů. Ty by se měly využít na vybudování více než 7,5 tisíc dobíjecích stanic v teritoriu, kde PG&E již dnes obsluhuje své zákazníky. Jedná se o území, které zabírá zhruba dvě třetiny severní části Kalifornie s více než 5 miliony domácností. „Je to trh, který potřebuje výrazně postrčit,“ řekl Aaron Johnson, viceprezident PG&E. „Chceme docílit toho, aby lidé začali elektřinu používat jako palivo. Pro náš byznys je to velká výzva,“ dodal.
Podle návrhu PG&E by síť dobíjecích stanic vlastnila a provozovala jedna firma, zatímco jejich vybavení by nakupovala od společností jako je například ChargePoint. Než by si na sebe trh dokázal vydělat, byl by spolufinancován z poplatků za užití utility. ChargePoint již po celých Spojených státech a Kanadě instalovala kolem 28 tisíc dobíjecích stanovišť a dobíjecí zařízení dodává do budov nebo parkovacích domů. Jejich majitelé pak nakupují elektřinu od vlastníků utilit, jakým je právě PG&E. Jiná společnost, Volta Charging, dodává elektřinu do sítě zdarma a vydělává na prodeji reklamní plochy na svých nabíjecích přístrojích.
Při slyšeních před státní Komisí pro veřejné utility proti navrhovanému plánu soukromí operátoři protestovali. Vyjádřili obavy nad tím, že by rozhodující většinu trhu s utilitami ovládl jediný subjekt. „Severní Kalifornie je v oblasti zavádění elektromobilů vlastně v bodě nula,“ řekl Abdellah Cherkaoui, viceprezident Volta Charging pro vztahy s vládou. „Navrhované řešení pro vybudování dobíjecí sítě by vedlo k odlivu soukromých investic v daném oboru,“ dodal. Komise má finální rozhodnutí učinit letos v létě.
Do roku 2014 byly kalifornské utility od trhu s dobíjecí infrastrukturou pro elektromobily efektivně oddělené. Regulátoři se obávali, že vlastníci utilit využijí své dominantní až monopolní postavení k zajištění téměř bezstarostných zisků a rozdrcení konkurence z řad soukromých firem. Před dvěma lety ale už bylo jasné, že nezávislí operátoři nestaví dobíjecí stanice dostatečně rychle. Regulátor tedy pravidla poněkud zmírnil a umožnil dobíjecí infrastrukturu budovat i společnostem z tradičních energetických odvětví. „Dostáváme se do bodu, kdy by už naše cíle měly být naplněny,“ říká Nancy Ryanová, bývalá členka Komise pro veřejné utility. „Utility mohou pro financování rozvoje infrastruktury pro elektromobily generovat potřebné zdroje,“ dodala.
V jižní části Kalifornie pak získaly utility požehnání regulátora k vybudování sítě 5 tisíc dobíjecích stanic. Jedná se konkrétně o společnost San Diego Gas & Electric. Ta na rozvoj sítě utratí kolem 22 milionů dolarů. Stejně, jako v severní části Kalifornie, i zde by měl majitel utilit ovládat jak elektrickou přenosovou soustavu, tak dobíjecí stanice. Podle nejrůznějších ekologických zájmových skupin je zatím těžké říci, který typ uspořádání trhu je optimální. „Měli bychom být schopni otestovat různé modely v různých částech státu,“ říká Max Baumhefner, zástupce Rady pro ochranu přírodních zdrojů. Zatím se však ukazuje to, co je pro infrastrukturní odvětví v energetice typické: náchylnost k přirozeně monopolní tržní struktuře.
-usi-