INZERCE

Autonehoda. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Mladí řidiči působí nejvíce nehod kvůli rychlosti. Svá riziková místa má každý region

Velmi často nepřizpůsobí rychlost jízdy předpisům, stavu vozovky a dopravní situaci mladí řidiči do 24 let, a proto také častěji než jejich zkušenější kolegové bourají. Portál nehod ve své analýze tak identifikoval místa v jednotlivých regionech, kde by měli raději sundat nohu z plynu. 

Rychlá jízda nebo nepřiměřená rychlost je dlouhodobě nejčastější příčinou vážných dopravních nehod, smrtí končí čtyřicet procent z nich. A bohužel velmi často nepřizpůsobí rychlost jízdy předpisům, stavu vozovky a dopraví situaci právě mladí řidiči. „Přidat plyn“ je láká více než jejich starší, vyježděné kolegy. Vinou kombinace rychlé jízdy a nezkušenosti však bohužel mají nehody častěji tragické následky a i vyšší škody, jak potvrzují data Portálu nehod.

Analýza jasně ukázala, že poměr počtu nehod zaviněných rychlou jízdou se mění v jednotlivých věkových kategoriích. Více než třetina nehod, 34 %, byla u řidičů nejmladší věkové kategorie 18-24 let způsobena právě z důvodu nedodržení přiměřené rychlosti. „Proto je více než na místě apel na mladé za volantem, aby byli opatrnější a obezřetnější,“ říká Jan Chalas ze společnosti Data Friends.

Poměr se snižuje úměrně s tím, jak se postupně zvyšuje věk řidičů. U řidičů ve věku 25-31 let je to už výrazně méně, konkrtétně 25,6 %. A v další věkové skupině řidičů 32-38 let je to už „jen“ 21,2 % nehod způsobených vysokou rychlostí.

„I z našich dat jasně vyplývá, že přibližně každý pátý majitel vozu ve věku 18 let způsobí dopravní nehodu. U řidičů do 24 let je riziko že způsobí nehodu téměř 2,5krát vyšší než je průměrná nehodovost v Česku,“ dodává Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

Každý kraj má své rizikové místo

Konkrétně z přehledu nehod na Portálu nehod vyplývá, že v Jihočeském kraji je nejrizikovější kruhový objezd v Českých Budějovicích na ulici Generála Píky, a to v části těsně před nim. „Jde o dopravně velmi frekventovaný úsek, kde se potkává doprava ze dvou významných směrů, které vedou do jihočeské metropole. U poloviny dopravních nehod zde byli za volantem právě mladí řidiči a na vině kolizí byla i jejich nepozornost,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod. Z důvodu nepřiměřené rychlosti zde došlo v uplynulých dvou letech ke čtyřem nehodám.

To potvrzuje také Václav Kovář, krajský koordinátor BESIP pro Jihočeský kraj: „Jako hlavní příčina vzniku dopravních nehod je chybná jízda v jízdních pruzích, a to jak na rovném úseku, tak i na kruhovém objezdu, a zřejmě i nedodržení dovolené rychlosti. Ve většině případů hraje roli určitě nepozornost řidičů za současného nedodržování pravidel silničního provozu.“

Jihomoravský kraj má své stinné místo na nájezdu z Brna na dálnici D1 u Bedřichovic. „Na tomto místě se stalo za poslední dva roky 8 nehod mladých řidičů jejichž průměrný věk byl 21 let. Nejčastějším důvodem nehod bylo nepřizpůsobením rychlosti stavu vozovky,“ řekl Chalas.

„Protože úsek před zatáčkou je rovný, a navíc z kopce, tak zde řidiči dosahují snadno velké rychlosti a nerespektují dopravní značení. Maximální povolená rychlost před podjezdem mostu je 80km/h. Je zde výstražná dopravní značka upozorňující na zatáčku vlevo. Nedodržení rychlosti vede k chybnému průjezdu. Častou příčinou u mladých řidičů je primárně nezkušenost a nevyježděnost,“ komentuje rizikový úsek krajský koordinátor BESIP Pavel Čížek. „Zajímavé také je, že většina nehod se stala v podzimních měsících,“ dodal.

Nehoda. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Ve Zlínském kraji představuje pro řidiče nebezpečí zatáčka otrokovické ulice Objízdná. Ta „obíhá“ průmyslový areál poblíž otrokovického nádraží. Za poslední dva roky zde řidiči v průměrném věku 24,33 roku způsobili tři dopravní nehody. Příčinou těchto kolizí bylo právě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

„Na vině většiny z nich v zatáčce otrokovické ulice Objízdná byla nepřiměřená rychlost. Průměrný věk mladých řidičů, kteří bourali, byl pouze dvacet let. Bohužel jedna z těchto nehod skončila i těžkým zraněním,“ řekl Chalas. Podobně vidí příčinu nehod i Besip. „Nehody, ke kterým zde dochází, jsou způsobeny tím, že v daném úseku je povolená rychlost 70 km/h. A to jen na krátkém úseku. Většinou jde o nehody, kdy mezi sebou závodí dvě auta, zda bude rychlejší ten, kdo jede po obchvatu, nebo ten, co jede po Objízdné. Možným řešením by bylo snížit rychlost na 50 km/h,“ popisuje situaci krajský koordinátor BESIP pro Zlínský kraj Zdeněk Patík.

V Ústeckém kraji je zrádná křižovatka ulic Žižkova a Fibichova v Ústí nad Labem, přitom jde jinak o velmi přehlednou komunikaci. „Možná právě to svádí k nepřiměřené rychlosti v daném úseku. U většiny dopravních nehod, kde byli za volantem mladí řidiči byla na vině právě nepřiměřená rychlost,“ řekl Chalas ze společnosti DataFriends. V uplynulých dvou letech se tady stalo pět nehod řidičů ve věku do 31. „Jejich průměrný věk byl přitom pouze 23 let,“ dodal.

„Přesto, že je zde maximální povolená rychlost 70 km/h mají někteří řidič pocit, že díky relativně přehledné silnici mohou jet rychleji. To je omyl. A navíc jsou zde i křižovatky,“ vysvětluje krajský koordinátor BESIP pro Ústecký kraj Milan Stehlík. „Za snížené viditelnosti, deště a sněžení je potřeba si uvědomit, že nepřiměřená rychlost, při které se může stát auto neovladatelným, může být i mnohem nižší. Krizové situace je pak opravdu problém zvládnout bez větších následků,“ upřesnil.

V Praze pak pro řidiče představuje nebezpečné místo ulice Pod Jankovem v městské části Praha-Koloděje, která vede podél obory kolodějského zámku. Za poslední dva roky zde mladí řidiči ve věku 18–31 let způsobili 10 nehod. „Jde se o zatáčku, která rychle jedoucí řidiče pravděpodobně překvapí svou prudkostí, a navíc na vnitřní straně zatáčky je zeď, která brání výhledu za ní. Ve většině karambolů mladých byl ve voze sám řidič bez spolujezdce,“ přiblížil Chalas.

„Vinou opravy místní komunikace se jedná o opravdu nebezpečné místo. Jde o velmi úzkou silnici s ostrým zakončením krajnice, za kterou je odhadem 80 centimetrů hluboký příkop. V zimních měsících zde pravidelně vídáme auto na boku. Při vyhýbání se protijedoucím vozidlům sjedou do krajnice, která pod sněhem není vidět. Opticky je to pro řidiče past. Je zde možné se vyhnout, ale určitě to chce zkušenosti za volantem. Silnice se v těchto místech klikatí a občas je to na milimetry, když vyjede auto v protisměru,“ vysvětluje pražský koordinátor BESIP Oldřich Kassl.

Plzeňský kraj má svou rizikovou zatáčku na E49 poblíž Nepomuku u odbočky na Klášter. „Za poslední dva roky se zde stalo pět nehod mladých řidičů ve věku 18-31 let. Mírná zatáčka u odbočky na Klášter navazuje na dlouhé rovné úseky – především ze směru od Měcholup. Navíc vozovka z tohoto směru zde mírně klesá. To vše hraje patrně roli, proč mladí jedou vyšší rychlostí, než by to obezřetná jízda vyžadovala,“ uvedl Chalas.

(mig)