Cestující v Semilech čekají ještě letos nová a moderní nástupiště. Kromě pohodlnějšího nástupu už nebudou muset také přecházet koleje, protože ve stanici vznikne plnohodnotný podchod. Na modernizaci nádraží naváže výstavba autobusového terminálu, kterou připravuje město Semily. Jeho dokončení umožní pohodlný přestup mezi oběma druhy dopravy.
Výstavbu nových nástupišť na tamním nádraží zahájila Správa železnic společně se zástupci města Semily, Libereckého kraje a zhotovitele. Společnost Swietelsky Rail CZ vybuduje dvě vnější bezbariérová nástupiště s výškou 550 mm nad kolejemi, umožňující pohodlný nástup do vlaků. Ve stanici vznikne také podchod. Nový bude rovněž orientační a informační systém pro cestující. Práce vyjdou na více než 173 milionů korun. Stavbaři navíc připraví zastřešení společné části dopravního terminálu, který vybuduje město Semily.
Moderní nástupiště doplní opravenou výpravní budovu, která prošla rekonstrukcí před několika lety. Práce za přibližně 30 milionů korun zahrnovaly kromě celkové stavební obnovy objektu také odstranění nepůvodních přístaveb a úpravu navazujících ploch.
Stavba je navržena ke spolufinancování Evropskou unií z finančního nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF) v rámci Národního plánu obnovy.
36 nádražních budov za 2,3 miliardy korun
Modernizace nádraží pokračují, jen za loňský rok Správa železnic (SŽ) zrekonstruovala 36 nádražních budov za přibližně 2,3 miliardy korun. Výsledkem prací byly zpravidla nové odbavovací prostory, bezbariérový přístup, toalety a nabídka služeb. Letos bude částka podle mluvčí SŽ Nely Eberl Friebové na tyto účely o 200 milionů korun vyšší a rekonstruovány budou další desítky nádraží.
Mezi nejvýznamnější projekty, které se loni dokončily, patří oprava fasády Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží nebo rekonstrukce budovy v Havířově. Upravených prostor se dočkali také cestující ve stanicích Veselí nad Lužnicí, Roztoky u Prahy, Čerčany, Přeštice, Hradec Králové hl. n., Úpořiny v Ústeckém kraji, Vimperk, Prachatice a Holešov. Během roku pokračovala také přestavba nádraží v Berouně, Vsetíně, Písku, Tachově a Moravském Berouně.
V průběhu letošního roku by pak měla odstartovat například obnova nádražních budov ve stanicích Ostrava-Vítkovice, Jaroměř, Letohrad, Hodonín, Hlinsko v Čechách. Správa železnic má nádražní budovy na starosti od roku 2016, v následujících pěti letech zrekonstruovala celkem 284 objektů.
(mig)